معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین گفت: با توجه به اینکه بیشتر معلولان قزوینی مشکل اصلی خود را نداشتن شغل عنوان کرده‌اند، باید مشکلات اشتغال معلولان در استان برطرف شود.
کد خبر: ۹۲۰۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱ 30 November 2020

 منوچهر حبیبی بعد از ظهر امروز در کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان قزوین که در سالن جلسات باقرالعلوم(ع) ساختمان مدیریت بحران استانداری برگزار شد اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشتر معلولان قزوینی مشکل اصلی خود را نداشتن شغل عنوان کرده‌اند باید مشکلات اشتغال معلولان در استان برطرف شود.

وی با تاکید بر لزوم دیده شدن توانایی‌های و استعدادهای معلولان هم‌استانی گفت: بیشتر معلولان ما کارهای محوله را با دقت و تمرکز بیشتری از افراد عادی انجام می‌دهند ضمن اینکه بسیاری از معلولان ما در توسعه اشتغال مولد و کارآفرینی خوش درخشیده‌اند. بنابراین همه دستگاه‌های اجرایی و دولتی استان وظیفه دارند با شناخت استعدادها و توانایی‌های این قشر زمینه اشتغال هدفمند را برای معلولان فراهم کنند.

لزوم مناسب‌سازی شهرها برای معلولان

رئیس کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان قزوین مناسب‌سازی شهر برای زندگی و رفت‌ و آمد معلولان را یکی از ضرورت‌های توسعه شهرنشینی در استان قزوین دانست و اضافه کرد: باید همه معابر و مسیرهای رفت‌وآمد برای عبور و مرور معلولان مناسب‌سازی شود و هیچ اماکن عمومی وجود نداشته باشد که معلولان برای آمد‌وشد به آن و استفاده از امکانات آن با مشکل مواجه باشند.

حبیبی با یادآوری اینکه معلولیت محدودیت نیست، ادامه داد: با توجه به اینکه روز پنج‌شنبه این هفته مصادف با روز جهانی معلولان است، باید برنامه‌های درخور شان معلولان را با توجه به محدودیت‌های کرونایی در فضای مجازی برگزار کنیم. ضمن اینکه برای توسعه امکانات ورزشی معلولان باید کار جدی‌تری در استان قزوین انجام شود.

توزیع مشاغل با نگاه جنسیت‌زده ممنوع است

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین در ادامه به موضوع توسعه عدالت جنسیتی در دستیابی به مشاغل و کسب‌وکارهای مختلف در استان اشاره کرد و گفت: بر مبنای ماده 101 قانون برنامه ششم توسعه کشور باید امکان مشارکت یکسان زنان و مردان در توسعه پایدار کشور فراهم باشد و حبیبی افزود: همان‌گونه که دین مبین اسلام جایگاه مردان و زنان را برابر قرار داده، مدیران ما هم باید منطبق بر همین نگاه دینی و اسلامی عمل کنند و توزیع مشاغل با نگاه جنسیت‌زده ممنوع است.

حبیبی افزود: بانوان استان قزوین نشان داده‌اند در بسیاری از عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی به ویژه در حوزه کارآفرینی حتی پیش روتر و فعال‌تر از مردان بوده‌اند.

وی همچنین به وضعیت کودکان در خطر ترک تحصیل اشاره کرد و گفت: همه کودکان محروم زیر 11 سال که به تعلیم نیاز دارند، باید توسط اداره کل آموزش و پرورش شناسایی شده و تحت پوشش تعلیمی و تربیتی قرار بگیرند.

لزوم رعایت سهم اشتغال معلولان در دستگاه‌های اجرایی

مدیرکل بهزیستی استان قزوین هم در ادامه این جلسه با تاکید بر لزوم رعایت سهم به‌کارگیری معلولان در دستگاه‌های اجرایی گفت: ادارات طبق قانون 3 درصد از نیروهای خود را از بین معلولان استخدام کنند که خوشبختانه در این مورد اقدامات خوبی در استان صورت گرفته است اما باز هم لازم است که به معلولان توانمند و تحصیلکرده در این حوزه توجه شود.

علیرضا وارثی افزود: با توجه به اینکه درصد بالایی از معلولان استان قزوین معلولان جسمی و حرکتی هستند، باید دستگاه‌های مختلف به ویژه نهادهای خیریه برای تامین وسایل کمک توان‌بخشی این معلولان به یاری سازمان بهزیستی بیایند تا معلولان جسمی و حرکتی ما بتوانند با حداکثر توان خود زندگی کرده و در خدمت توسعه جامعه باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار