رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: ۳۱۵ هکتار از شهر در قالب بافت تاریخی در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب شده که یک اشکال جدی در این موضوع وجود دارد که مانع از نوسازی بافت‌های فرسوده می‌شود.
کد خبر: ۹۲۱۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴ 03 December 2020

به گزارش تابناک قم، عبدالله جلالی با اشاره به اهمیت نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار داشت: یک موضوع جدی در منطقه یک، وجود بافت تاریخی بوده که کار نوسازی را متوقف کرده است و این در حالی بوده که در این محدوده بخش زیادی از منطقه بافت فرسوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: 315 هکتار از شهر در قالب بافت تاریخی در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب شده که یک اشکال جدی دراین‌باره وجود دارد که مانع از نوسازی بافت‌های فرسوده می‌شود.

وی با بیان اینکه ما مخالف حفظ و حراست، بازسازی و نوسازی اماکن تاریخی نیستیم تصریح کرد: این در شرایطی بوده که بایستی به‌صورت لکه‌ای، نقطه‌ای و سلولی به پهنه اطراف توجه شود، نه اینکه پهنه‌ای به‌عنوان تاریخی تعیین شود و کار را قفل کند.

جلالی با تأکید بر اینکه بی‌توجهی به بافت فرسوده، اتباع را جایگزین ساکنین بومی کرده و بسیاری از افراد بومی از این منطقه رفته‌اند، عنوان کرد: مجموعه مدیریت استان باید به این مسئله حساسیت نشان دهد و جلساتی با میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، شهرداری و استانداری تشکیل شود و این مشکل حل و ظرفیت لازم برای نوسازی بافت فرسوده ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت‌ میراث فرهنگی در نوسازی بافت‌فرسوده قم، فرصت سرمایه‌گذاری را راکد و متوقف کرده است، و حتی مالکین علاقه‌ای به ساخت‌وساز و نوسازی ندارند و با این وضعیت آینده خوبی را در احیای بافت فرسوده متصور نیستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: ضمن اینکه به لحاظ بافت قدیمی و موقعیت شوارع هر اتفاق و حادثه ناگواری مانند آتش‌سوزی و زلزله و سیل امکان خدمت‌رسانی را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

وی ابراز کرد: در این مناطق عرض کوچه‌ها کم است و امکان دسترسی وسایل نقلیه آتش‌نشانی و کمک‌رسانی وجود ندارد و باید این دغدغه‌ها موردتوجه بیشتری از سوی مسئولان قرار بگیرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار