چندین سال است ساکنین این محل در ساعاتی از روز با این بوی بد زندگی می کنند.خود مسئولین حاضرند در این محل زندگی کنند؟"
کد خبر: ۹۲۱۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲ 03 December 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: در پی ثبت سوژه‌ای در سامانه "فارس من" خبرگزاری فارس با عنوان"رفع بوی بد فاضلاب در شهرک شهید دستغیب شیراز" موضوع را از سوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز و همچنین مدیر کل محیط زیست فارس پیگیری کردیم.

توضیحات زیر درباره این سوژه نوشته شده است:"با سلام و خدا قوت الان چندین سال است قول‌های متمادی درباره رفع مشکل بوی بد فاضلاب در رودخانه کنار کمربندی سمت شهرک دستغیب، محراب جنوبی را داده اند.

چندین سال است ساکنین این محل در ساعاتی از روز با این بوی بد زندگی می کنند.خود مسئولین حاضرند در این محل زندگی کنند؟"

در این راستا، مدیرعامل شرکت آبفا شیراز با اشاره به اینکه منشا این بوی بد کارخانه نشاسته‌سازی است، گفت: هرچه فاضلاب در این مسیر بوده را جمع‌آوری کرده‌ و به تصفیه‌خانه متصل کرده‌ایم.

بهمن بهروزی اظهار داشت: فاضلاب‌های خانگی که امکان اتصال داشته‌اند را متصل کرده و اکنون فاضلابی به کانال وارد نمی‌شود، لذا باید منشا این بوی بد را از سوی محیط زیست پیگیری کرد.

در ادامه مدیر کل محیط زیست فارس، منشا بوی شرق و جنوب شرق شیراز را تجمع رواناب‌های سطحی شهری شیراز و تداخل فاضلاب انسانی و صنعتی با این رواناب‌ها عنوان کرد.

حمید ظهرابی در این باره اظهار داشت: در محدوده مورد نظر رواناب‌های سطحی شهری از شهرک‌های جنوبی شیراز وارد رودخانه چنار راهدار شده، فاضلاب چند واحد نشاسته‌سازی و چندین واحد کارواش و همچنین واحدهای صنعتی و خدماتی داخل شهر به آن افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: فاضلاب‌های عمده‌ای نظیر فاضلاب شهرک صنعتی بزرگ شیراز و فاضلاب منطقه ویژه اقتصادی شیراز هم از عوامل ایجاد بو در منطقه شرق شیراز، ورودی شیراز از سمت پل فسا و فرودگاه شیراز هستند.

ظهرابی درباره اقدامات انجام شده برای حل این مشکل اظهار داشت: از سال گذشته تا کنون با پیگیری مجدانه محیط زیست استان و حمایت دادستان و همکاری استانداری و سایر دستگاه‌های متولی، بخشی از مشکلات این محور رفع و برای سایر موارد ضروری، توسط دستگاه‌های متولی در مرجع قضایی تشکیل پرونده شده و برنامه زمانبندی رفع آلودگی دریافت شده است.

مدیرکل محیط زیست فارس افزود: در این مدت تصفیه‌خانه شماره دو شیراز به بهره‌برداری رسید و حدود یک و دو دهم مترمکعب در ثانیه فاضلاب انسانی شهر شیراز که به صورت خام به رودخانه سلطان‌آباد تخلیه می‌شد اکنون توسط این تصفیه‌خانه تصفیه می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل مهم ایجاد بو در شرق شیراز و بیش از پنجاه درصد فاضلاب تخلیه شده به رودخانه سلطان‌آباد همین فاضلاب خام شهر شیراز بود که با حمایت همه جانبه دولت و همت شرکت آب و فاضلاب شیراز با به بهره‌برداری رسیدن تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو شیراز رفع گردید.

ظهرابی ادامه داد: تصفیه خانه شماره یک شیراز هم مشکلاتی دارد که با پیگیری انجام شده در دست اصلاح است و مسئولین مربوطه باید نظارت و دقت‌نظر بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی اقدام بعدی که توسط شرکت آب و فاضلاب شیراز در حال انجام است را شبکه‌گذاری فاضلاب برای شهرک‌های جنوبی شهر شیراز عنوان کرد که به سرعت در حال اجرا است، او در این باره گفت: با تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب، رواناب‌های سطحی قابل کنترل خواهد بود و انتظار می‌رود مشکل رواناب‌های سطحی جنوب شیراز با این اقدام رفع شود.

ظهرابی افزود: در همین مدت با پیگیری‌های انجام شده پایگاه هوایی و فرودگاه شیراز اقدامات موثری برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب خام به کانال‌های ورودی به منابع آب سطحی داشته‌اند و برای تخلیه، فاضلاب را به شبکه فاضلاب شهری متصل کرده‌اند.

وی افزود: پرونده چهار واحد نشاسته‌سازی حاشیه رودخانه نیز در کارگروه انتقال واحدهای صنعتی مطرح و پس از چند جلسه و بازدید کارشناسی، صرفا با هدف جلوگیری از ایراد صدمه به تولید تصمیم به جابجایی آنها به شهرک صنعتی اتخاذ شده است.

همچنین پرونده مدیران عامل واحدهای بزرگ و عمده فاضلاب‌زا اعم از بخش دولتی و خصوصی در مراجع قضایی مطرح و در دادگاه بدوی احکام سنگینی برای آنها در نظر گرفته شده است که در صورت به نتیجه نرسیدن برنامه زمانبندی ارائه شده، مطمنا با عواقب دشواری مواجه خواهند بود.

مدیرکل محیط زیست فارس ادامه دهد: در شرق شیراز متاسفانه تعداد زیادی واحد آماده‌سازی کله پاچه و آلایش دام و بازیافت مستقر هستند که نقش موثری در ایجاد بو ایفا می‌کنند که برای رفع این مشکل نیز ایجاد شهرک تخصصی برای واحدهایی که فرایند آنها همراه با ایجاد بو است، پیش‌بینی و مراحل مکان‌یابی آن در دست اقدام است.

وی گفت: در حال حاضر بوی نامطبوع تا حدود زیادی در فرودگاه شیراز کاهش یافته اما تا زمان تکمیل این اقدامات متاسفانه بخش‌هایی از شرق شیراز با این مشکلات مواجه خواهند بود که اطمینان می‌دهیم محیط زیست استان با جدیت این موضوع را تا حصول نتیجه نهایی دنبال خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار