روحیه جهادی سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» این روزها به الگویی برای مقابله با کرونا در شهرستان‌های مختلف استان تهران تبدیل شده و ساکنان و مسوولان هر یک از آنها با طرحی مزین به نام «سردار دلها»، بیماریابی، آموزش، تست سریع، قرنطینه و حمایت از مبتلایان به کووید ۱۹ را دنبال می‌کنند.
کد خبر: ۹۲۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸ 05 December 2020

 اینبار دفاع از حریم سلامت را تنها به دست‌اندرکاران بخش بهداشت و درمان نسپرده‌اند و بسیاری از نهادها، ادارات و حتی گروه‌های مردمی، عزم خود را برای مقابله جدی‌تر با این ویروس در جای‌جای این استان جزم کرده‌اند. 

پردیس از جمله این شهرستانهاست که کارمندان ادارات، عوامل سپاه، بسیج، هلال‌احمر و اورژانس، سازمان‌های مردم نهاد، سفیران سلامت، اصحاب رسانه، فرماندار، شهرداران، بخشداران آن در یک کلام همه و همه در یک پایگاه جهادی و در یک صف مشترک برای مدافع از سلامت شهروندان وارد کارزار مبارزه می‌شوند.

در این طرح تیم‌های مراقبتی، حمایتی، نظارتی از طریق کمک‌های نقدی و حمایت‌های مردمی، به صورت فعال در صحنه حضور می‌یابند تا منسجم و یکپارچه، سدی در مقابل این بیماری منحوس ایجاد کنند و با اولویت دادن به اقشار آسیب‌پذیر، خانواده‌های کم‌درآمد، سالمندان و بیماران زمینه‌ای، بتوانند بیش از گذشته در مسیر مقابله گام بردارند.

همسویی کمک‌های مومنانه یکی از نکات برجسته اجرای طرح سردار سلیمانی در پردیس به شمار می‌رود و خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند و بیمار کرونایی دارند، با بسته‌های معیشتی و بهداشتی، طی دوران قرنطینه در منزل حمایت می‌شوند.

خانه‌های بیماران در پردیس تا چند صباح دیگر به پایگاه سلامت تبدیل می‌شود و پزشک و پرستار برای درمان و بررسی وضعیت سلامت بیماران کرونامثبت به منازل بیماران مراجعه می‌کنند تا خللی در روند قرنطینه بیمار ایجاد نشود.

حمایت، رسیدگی، مراقبت، سرکشی از بیماران از بخش‌های اصلی طرح برای قطع زنجیره بیماری کروناست تا فرد بیمار پس از دوران قرنطینه با اطمینان از سلامت خود بیرون برود و نگرانی بابت انتقال بیماری نداشته باشند.

استفاده از آزمایش‎های سریع با زمان پاسخگویی ۲۰ تا ۴۰ دقیقه نیز راهکاری مناسب برای تعیین تعداد بیماران در هر منزل است و بر اساس آنچه در این طرح مطرح شده، بیمار موظف به معرفی تمام کسانی است که طی روزهای گذشته با آنان در ارتباط بوده است و علاوه بر آن باید تعهد کتبی بدهد که طی دوران قرنطینه از منزل خارج نشود.

تمامی تمهیدات لازم برای اجرای این طرح جهادی در پردیس و دیگر مناطق استان اتخاذ شده و بنا بر اعلام شبکه بهداشت و درمان این شهرستان طرح خانه به خانه در بخش جاجرود توسط دو تیم آموزش‌دیده در حال اجراست.

فرمانده قرارگاه عملیاتی کمیته مقابله با کرونای پردیس با تاکید بر استفاده از تمام ظرفیت شهرستان برای اجرای طرح، می‌گوید: در حال حاضر ۱۰ تیم آموزش‌دیده با ظرفیت کامل و آمادگی صد در صدی برای اجرای طرح تشکیل شده است و افزایش تعداد تیم‌ها برای اجرای بهینه طرح ضرورت دارد.

به گفته «عبدالعظیم رضایی» پردیس در ارزیابی وزارت بهداشت شرایط نارنجی دارد و محدودیت‌های مربوط به این شرایط در شهرستان اجرایی شده اما باید فرض را بر قرمز بودن شرایط گذاشته شده و حساسیت‌ها کم نشود.

وی با بیان اینکه برخی از شهروندان هنوز اطلاعات کاملی درباره نحوه قرنطینه و نوع ارتباط با فرد مبتلا به کرونا ندارند، اظهار داشت: تیم‌های تشکیل شده با مراجعه خانه به خانه و گفت‌وگو با مردم، مبتلایان را شناسایی می‌کنند و شرایط و نحوه قرنطینه را به مردم آموزش می‌دهند.

فرماندار پردیس قطع زنجیره کرونا اولویت شهرستان می‌داند و می‌گوید: همه ما مسئولیت داریم که با تمام توان برای این کار برنامه‌ریزی، هماهنگی و اقدام انجام دهیم و در کنار انجام کارهای جاری، این طرح جامع به طور کامل اجرا شود تا بتوانیم میزان ابتلا را به حداقل برسانیم.

«رضایی» از پایش تلفنی ۹۷ درصد از جمعیت شهرستان در ابتدای سال خبر داد و اظهار داشت: بیماریابی در پایش تلفنی به خوبی اجرا شد و در اجرای طرح شهید سلیمانی نیز باید با همین روش اقدام کنیم.

وی با اشاره به جزئیات طرح، اظهار داشت: ناحیه مقاومت بسیج، شبکه بهداشت و درمان به همراه افراد توانمند معرفی شده از سوی ادارات در این طرح همکاری دارند تا آمار دقیقی از تعداد شهروندان و مبتلایان به بیماری برای برنامه‌ریزی بهتر داشته باشیم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی کمیته مقابله با کرونا در پردیس با اشاره به اهداف طرح، بیان کرد: مدیریت و کنترل اپیدمی، قطع زنجیره انتقال و پوشش حمایتی از گروه‌های در معرض خطر با راهبردهای تشدید نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و اعمال قانون از اهداف این طرح است.

«رضایی» اضافه کرد: آزمایش در سطح گسترده، هدفمند و هوشمند، قرنطینه مناسب، رهگیری بیماران، حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر، درمان سرپایی و فرهنگ‌سازی مناسب در این طرح باید به تحقق کامل برسد و در کنار گروه‌های فعال یاد شده تیم‌های مراقبتی، حمایتی و کمک‌های مردمی و نظارتی نیز حضور دارند تا با کمک همدیگر، میزان شیوع و ابتلا به بیماری را به سمت قطع کامل زنجیره ادامه بدهیم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان پردیس با اشاره به استقرار پایگاه‌های طرح سردار سلیمانی در مساجد، اظهار داشت: در مساجد مناطق ترک‌آباد و شهرآباد، لوران، بهار و خیابان طلایی شهر بومهن، مدافعان سلامت مستقر هستند و مسجد الغدیر در فاز ۴ پردیس میزبان مدافعان سلامت بوده و حسینه حضرت ابوالفضل (ع) در جاجرود پایگاه دیگری است که همه آنها زیر نظر بسیج فعالیت دارند.

سعید آسیایی ادامه داد: مناطق پرخطر شناسایی، مسئولان مراقبتی و جانشین‌ها نیز تعیین و معرفی شد تا پس از معرفی افراد آسیب‌پذیر توسط امام جماعت مساجد، قرنطینه خانگی را با رساندن امکانات به خانواده‌ها از طریق مساجد انجام بدهیم.

وی ادامه داد: بسیج تیم حمایتی شهرستان است و کمک‌های مردمی توسط بسیجیان جمع‌آوری و بین افراد آسیب‌پذیر توزیع می‌شود.

جانشین فرمانده قرارگاه عملیاتی کمیته مقابله با کرونا در شهرستان پردیس اضافه کرد: مدافعان سلامت خانه‌به‌خانه فرم غربالگری جهت دریافت اطلاعات خانواده، کدملی و اطلاعات مورد نیاز برای غربالگری را پر کرده و هر روز در ساعت تعیین شده برای دانشگاه پزشکی ارسال می‌کنند.

«آسیایی» با اشاره به همکاری ادارات کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی، اظهار داشت: بخش دیگری از افراد آسیب‌پذیر توسط ادارات یاد شده برای پوشش حمایتی معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه مدافعان سلامت خسته هستند، بیان کرد: ادارات شهرستان باید به مدافعان سلامت کمک کنند تا با همراهی آنان بتوانیم با این ویروس مقابله کنیم.

به گزارش ایرنا در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری، دستورات فرماندهی‌کل سپاه و پیرو تفاهم‌نامه سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت مقرر شده تا به‌منظور قطع زنجیره انتقال ویروس منحوس کرونا در کشور، طرح مشترکی به‌نام شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی اجرا شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار