نیروگاه شهید رجایی آبیک از یکسو حدود پنج درصد برق کشور را تأمین می‌کند و از سوی دیگر به عنوان یکی از عوامل اصلی آلایندگی هوای آبیک و تولید آثار منفی زیست محیطی در این شهرستان، یک پازل چندوجهی را پیش روی مدیران ارشد استان قرار می‌دهد.
کد خبر: ۹۲۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵ 05 December 2020

شاخص آلودگی هوا در شهرستان آبیک در ایام سرد سال گذشته به عدد ۲۳۴ به معنای هوای بسیار ناسالم رسید و به عنوان آلوده‌ترین شهرهای کشور معرفی شد.

البته تمامی عوامل آلودگی هوای این شهر به فعالیت نیروگاه شهیدرجایی و مصرف سوخت مازوت در آن بر نمی‌گردد و دلایل مختلفی در این زمینه عنوان شده است.

در ایام سرد سال با افزایش مصرف گاز شهری، سهم کمتری از گاز طبیعی به نیروگاه شهید رجایی اختصاص پیدا می‌کند و به همین دلیل این نیروگاه بیشتر با استفاده از سوخت مازوت (نفت کوره) فعالیت می‌نماید که برای محیط زیست بسیار آلاینده است.

طبق آخرین اظهار نظر علی فرخزاد رییس کارگروه هوای پاک استان، قرار شده است مهندسان مشاور سازمان حفاظت محیط زیست استان، یک طرح پژوهشی را برای مشخص شدن میزان آلایندگی هریک از عوامل آلوده شدن این شهرستان از قبیل آزادراه قزوین-کرج، مسیر جاده قدیم قزوین-تهران،  نیروگاه شهید رجایی، کارخانه‌های سیمان و سیکورکس آبیک، معادن سنگ و دامداری‌های اطراف شهر آبیک تهیه کرده و تا یک ماه آینده، سهم آلایندگی هر یک از این بخش‌ها را در آلوده‌سازی هوای آبیک مشخص کنند.

اما در این میان به اذعان بیشتر شهروندان آبیکی دلیل اصلی آلودگی هوای آبیک شاید نیروگاه شهیدرجایی و مصرف سوخت مازوت در آن باشد که حجم زیادی از دود را از دودکش‌های نیروگاه در روزهای سرد سال به عینه در هوا منتشر می‌کند.

برخی مواقع اختیاری در مصرف سوخت مازوت نداریم

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در این خصوص گفت: تخصیص سهمیه سوخت برای تولید برق، تصمیمی است که براساس شرایط جوی، میزان مصرف سوخت در کشور و غیره از سوی مراکز دیسپاچینگ گاز و برق گرفته می‌شود و این شرکت، هیچ گونه قدرت دخالتی در این تصمیم گیری ندارد.

علی فرهور افزود: در برخی مواقع از سال، لاجرم اختیاری در مصرف سوخت مازوت نداریم و با وجود اینکه برای ما هزینه‌های زیادی دارد مجبور به مصرف آن هستیم.

فرهور افزود: سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار لیتر گازوییل در این نیروگاه مصرف می‌شود که از طریق خط لوله از مرکز پخش فراورده‌های نفتی استان به نیروگاه انتقال می‌یابد.

این مسوول با اشاره به آسیب‌های جدیی که با مصرف سوخت مازوت به نیروگاه وارد می‌شود، افزود: با مصرف این سوخت از یک و نیم تا ۲ برابر هزینه تعمیرات نیروگاه بالا می‌رود و آسیب زیادی به تجهیزات نیروگاه وارد می‌شود.

فرهور گفت: همچنین جرایمی به نیروگاه تعلق می‌گیرد و تبعات پاسخگویی به قوه قضاییه و اعمال جرائم زیست محیطی نیز برای نیروگاه به دنبال خواهد داشت.

چرا مصرف مازوت در نیروگاه شهید رجایی پنج برابر افزایش یافته است؟

استاندار قزوین با اشاره به افزایش پنج برابری مصرف سوخت مازوت (نفت کوره) در نیروگاه طی سال‌های ۹۷ و ۹۸، افزود: تولید برق در کشور نباید به قیمت جان مردم تمام شود و از یک سو برق تولید کنیم و از سوی دیگر با افزایش مصرف مازوت، تبعات زیست محیطی را برای مردم ایجاد کنیم.

هدایت الله جمالی پور گفت: چرا باید ۲۵ برابر مصرف گازوییل نیروگاه افزایش یابد درحالیکه باید سیاست ما طوری باشد که میان استفاده از سوخت گاز، گازوییل و مازوت تعادل ایجاد کنیم.

وی افزود: ما باید به گونه‌ای برنامه ریزی و اقدام کنیم که تولید برق، آثار تخریبی زیست محیطی کمتری را ایجاد کند و آسایش و رفاه بیشتری را برای مردم و جامعه به دنبال داشته باشد.

استاندار قزوین گفت: میزان مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شهید رجایی از سال ۹۷ تا ۹۸ پنج برابر افزایش داشته که دلیل افزایش آن یک سؤال جدی است و باید به آن پاسخ داده شود.

وی اضافه کرد: مساله ما با وزارت نیرو این است که این همه خسارت به محیط زیست استان برای تولید برق وارد می‌شود و مردم استان باید آلودگی ناشی از نیروگاه را تحمل کنند ولی در نهایت هنگام افزایش بار مصرفی، برق استان هم قطع می‌شود.

جمالی پور افزود: در استان کلاً ۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات برق تولید می‌شود و حدود ۷۰۰ مگاوات مصرف برق استان است ولی هنگام افزایش بار شبکه، برق استان قطع می‌شود و در عین حال هم مصرف مازوت به نیروگاه تحمیل می‌گردد و اینها با هم تناقض دارد.

نگاه به مسائل محلی در طرح‌های کلان نباید فراموش شود

استاندار قزوین با اشاره به مشکلات زیست محیطی نیروگاه ناشی از مصرف سوخت مازوت به جای گاز طبیعی، افزود: اگرچه در چنین طرح‌های کلانی، مسائل ملی و منافع کشور جای خود را دارد و بسیار مهم هستند اما مسائل محلی نیز با آنها پیوند می‌خورد و به سرعت بر روی هم اثر می‌گذارند بنابراین باید در پیشبرد اهداف به صورت فراگیر فکر کنیم تا در آینده دچار مشکل نشویم.

وی اضافه کرد: در چنین طرح‌هایی باید نیم نگاهی نیز به منطقه و استان خود داشته باشیم تا از مشکلات اجتماعی طرح‌ها معضلات اجتماعی درست نشود و بر روی منافع ملی هم اثر نگذارد.

جمالی پور افزود: قضاوت در مورد اثرات زیست محیطی نیروگاه را به ارائه نتایج طرح پژوهشی اداره کل محیط زیست استان و درصد اثرگذاری‌های آیتم‌های مختلف بر روی محیط زیست منطقه موکول کرده‌ایم که به زودی نتایج آن مشخص می‌شود.

استاندار قزوین گفت: ما نیروگاه شهید رجایی را یک مرکز مهم و استراتژیک می‌دانیم اما اهمیت این مرکز، نباید ما را از برنامه ریزی دقیق و توجه به نیازهای اساسی محلی غافل کند.

وی اضافه کرد: اگر مدیران این نیروگاه می‌توانند با تغییر در چرخه مصرف سوخت نیروگاه، آسیب به محیط زیست را کم کنند باید هرچه سریعتر اقدام نمایند تا چالش‌های آتی ما کمتر شود.

استاندار قزوین گفت: ما از مسوولان نیروگاه شهید رجایی درخواست می‌کنیم ما را برای تصمیم گیری بهتر در خصوص حل معضلات زیست محیطی این مرکز همراهی و کمک کنند تا هم این مرکز آسیب نبیند و هم مسوولان ملی با ما در حل مشکلات آن همراه‌تر شوند.

جمالی پور گفت: ما از مسوولان نیروگاه شهید رجایی تعامل سازنده و صادقانه همراه با اعتماد بخشی را انتظار داریم و باید راهکارهایی را پیشنهاد دهند که رضایت مردم و ارتقای وضعیت منطقه را در پی داشته باشد.

افزایش سهیمه سوخت گاز طبیعی نیروگاه را پیگیری می‌کنیم

رئیس کارگروه هوای پاک استان قزوین در این خصوص گفت: موضوع نوع سوخت مصرفی در نیروگاه شهید رجایی از موضوعات جدی و مهم است و تلاش کرده‌ایم تاجاییکه این نیروگاه می‌تواند از سوخت سیاه یا مازوت استفاده نکند.

علی فرخزاد گفت: امسال هم پیگیری می‌کنیم تا مثل سال گذشته سهمیه سوخت گاز طبیعی این نیروگاه افزایش یابد تا با مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوای کمتری در آبیک مواجه باشیم.

وی اضافه کرد: به اداره کل محیط زیست استان دستور داده شده است که تا یک ماه آینده دلایل آلودگی هوای آبیک را در کارگروه هوای پاک استان اعلام کند تا بتوانیم تصمیم نهایی را در خصوص تعطیلی صنایع آلاینده بگیریم.

فرخزاد افزود: مهندسان مشاور سازمان حفاظت محیط زیست در حال مطالعه سهم آلایندگی هر یک از بخش‌ها در آلوده‌سازی هوای آبیک هستند و در صورت اعلام قطعی نتایج این پژوهش می‌توان برخورد قانونی و قضایی لازم را با متخلفان و صنایع آلاینده داشت.

نیروگاه آبیک به عنوان صنعت آلاینده معرفی شده است

مدیر کل محیط زیست استان قزوین در این خصوص گفت: ما نیروگاه شهید رجایی را به عنوان صنعت آلاینده معرفی کرده‌ایم و در سال جاری مشمول عوارض آلایندگی می‌شود.

حسن عباس نژاد با اشاره به فعالیت دو نیروگاه در مجموعه نیروگاه شهید رجایی، گفت: نیروگاه بخار می‌تواند گاز و مازوت مصرف کند و نیروگاه سیکل ترکیبی می‌تواند گاز و گازوییل مصرف نماید.

وی اضافه کرد: بررسی آماری سازمان نشان می‌دهد که نیروگاه سیکل ترکیبی از ابتدای سال جاری فقط از گاز استفاده کرده و گازوییل را مورد مصرف قرار نداده و نیروگاه بخار از گاز و مازوت استفاده کرده است.

عباس نژاد گفت: پیشنهاد کارشناسی ما این است نیروگاه سیکل ترکیبی که می‌تواند گازوییل مصرف کند سهم گازش به نیروگاه بخار اختصاص داده شود تا میزان مصرف مازوت در نیروگاه بخار کاهش یابد.

وی اضافه کرد: طبق اذعان مدیران نیروگاه، قیمت مازوت برای نیروگاه بالاتر از گاز و گازوییل تمام می‌شود بنابراین اگر تغییر فرایندی در مدیریت مصرف سوخت داشته باشند بسیاری از مشکلات موجود از آلودگی هوا، هزینه‌های حمل، نگهداری و مصرف مازوت کاهش خواهد یافت.

حداقل سه درصد گوگرد در سوخت مازوت وجود دارد/بعد از مدتی باید فاتحه کشاورزی منطقه را خواند

وی گفت: باید دقت کنیم که در سوخت مازوت تنها بحث تنفس و هوا نیست چون در این سوخت، حداقل سه درصد گوگرد وجود دارد که بعد از مدتی باید فاتحه کشاورزی منطقه را بخوانیم.

عباس نژاد گفت: این موضوع در استان بررسی و مطالعه شده و در استان‌های دیگر نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

مدیر کل محیط زیست استان قزوین گفت: مباحث مطرح شده همه مسائل کارشناسی بودند و در مورد نیروگاه شهید رجایی، مسائل امنیتی، اجتماعی و خاموشی‌ها نیز مطرح شده است بنابراین مدیریت ارشد استان هر تصمیمی بگیرد ما تابع تصمیم آنها خواهیم بود.

نیروگاه شهید رجایی قزوین اگرچه نقش موثری و مهمی در تأمین برق پایدار کشور ایفا می‌کند ولی نقش آن در آلایندگی هوا و تخریب محیط زیست شهرستان آبیک نیز برجسته است.

در این میان مدیراین این نیروگاه می‌توانند در کوتاه مدت با تغییر در فرایند چرخه سوخت آن، سهم سوخت مازوت که از میزان آلایندگی بالایی برخوردار است را مدیریت کنند تا آسیب کمتری به محیط زیست استان وارد شود و مدیریت ارشد استان نیز در بلند مدت برای رفع آسیب‌های دایمی آن چاره اندیشی نماید.

نیروگاه ۲ هزار مگاواتی شهید رجایی قزوین دارای ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی و بخار است و با برخورداری از ۷۰۰ نیروی کار، ۴.۷ درصد برق کشور را تأمین می‌کند.

این نیروگاه در کیلومتر ۲۵ آزاد راه قزوین-کرج در شهرستان آبیک قرار دارد و از سال ۱۳۷۱ آغاز به کار کرده است.  

این نیروگاه به دلیل نزدیکی به تهران و تثبیت ولتاژ تهران و شبکه سراسری از اهمیت سوق الجیشی برخوردار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار