امسال، سرمازدگی، تگرگ و سیل ۵۲۵ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان قزوین خسارت وارد کرد.
کد خبر: ۹۲۷۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱ 29 December 2020

اسماعیلی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در خسارت ۵۲۵ میلیارد تومانی سرمازدگی، تگرگ و سیل به بخش کشاورزی استان قزویننشست ستاد مدیریت بحران کشاورزی استان با بیان اینکه امسال ۵۲۵ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های کشاورزی استان قزوین وارد شده است، گفت: ۹۰ درصد خسارت‌ها بر اثر سرمازدگی بوده است.

وی افزود: بیشترین فراوانی سرمازدگی با ۳۰۰ میلیارد تومان به شهرستان تاکستان و کمترین میزان خسارت نیز با حدود ۲۵ میلیارد تومان به شهرستان آوج اختصاص داشت.

اسماعیلی با بیان اینکه کارگاه‌های آموزشی کشاورزی در حال برگزاری است، خاطرنشان کرد: امروز هم نمایشگاه کشاورزی در قزوین افتتاح خواهد شد و در آن ادوات مقابله با سرما زدگی نیز ارائه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه امسال ۲۸ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان پرداخت می‌شود، تصریح کرد: ۱۷ پروژه در راستای جبران خسارت سیل در استان قزوین اجرا شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه تعیین خسارت بخش کشاورزی به صورت گروهی انجام می‌شود نه فردی، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته خسارت بخش کشاورزی از طریق صندوق پرداخت می‌شد که این صندوق نیز تعطیل شده است.

وی افزود: پرداخت خسارت دردی از کشاورزان درمان نمی‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه بیمه، چتر حمایتی کشاورزان محسوب می‌شود، گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه قرار بود محصولات بیشتری زیر پوشش بیمه قرار بگیرند که این کار صورت نگرفته است.

وی افزود: استان قزوین به خاطر پدیده سرمازدگی، از نظر صندوق بیمه محصولات کشاورزی جزو استان‌های پرخطر محسوب شده و این موضوع باعث می‌شود تا کشاورزان حق بیمه بیشتری پرداخت کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه میزان پرداخت خسارت بخش کشاورزی زیر ۱۰ درصد است، خاطرنشان کرد: بیمه حدود یک و نیم تا ۲ درصد از خسارت وارد شده در سال گذشته را پرداخت کرده است که این موضوع جای تأمل دارد.

وی با اشاره به اینکه میزان پرداخت خسارت برای کشاورز باید معنی دار باشد، افزود: برخی کشاورزان در هر هکتار ۸ تن و نیم گندم تولید می‌کنند که بیمه در پرداخت خسارت، این حجم از تولید را لحاظ نمی‌کند.

کمک هواشناسی برای پیشگیری از خسارت سرمازدگی

مهدی آخوندی، کارشناس هواشناسی استان هم در این جلسه گفت: هواشناسی می‌تواند بیشترین کمک را به کشاورزان کند تا بتوانند از خطر‌های احتمالی سرمازدگی و سیل پیشگیری کنند.

وی افزود: سعی می‌کنیم یک هفته تا ۴۸ ساعت قبل‌تر از بروز خطرات، از طریق پیامک، کشاورزان و باغداران استان را مطلع کنیم.

خسارت ۱۵۰ میلیارد تومانی به صنعت طیور

زینلی، مدیر کل دامپزشکی استان هم با بیان اینکه وضعیت بیماری‌های دام در استان قزوین، سبز است و از استاندارد کشوری بالاتر هستیم، گفت: بیمه باید ۱۵۰ میلیارد تومان خسارت به صنعت طیور استان پرداخت می‌کرد که محقق نشده است.

وی افزود: این مبالغ باید در کار‌های تحقیقاتی و آموزشی مصرف شوند.

به گفته مدیر کل دامپزشکی استان، دام‌ها در صورتی بیمه می‌شوند که پلاک کوبی شده باشند.

دغدغه کشاورزان و باغداران استان قزوین

در ادامه این نشست، جمعی از کشاورزان و باغداران برجسته استان به طرح دیدگاه هایشان پرداختند.

لزوم پرداخت واقعی خسارت بخش کشاورزی و باغداری به کشاورزان و باغداران استان، حمایت تمام و کمال صندوق بیمه از دامداران و مرغداران استان قزوین، پرداخت خسارت خشکسالی، ارائه تسهیلات ارزان قیمت بانکی به کشاورزان و گندم کاران و توزیع به موقع نهاده‌های دامی میان دامداران و مرغداران استان، از جمله مسائل و دغدغه‌های مطرح شده در این نشست بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار