کد خبر: ۹۳۰۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴ 07 January 2021
مقایسه آیفون ۱۲ پرو با آیفون ۱۱ پرو؛ تفاوت‌های کلیدی این دو گوشی چیست؟

به گزارش تابناک سمنان به نقل از تکفارس اپل با معرفی سری آیفون ۱۲ واقعاً بازار را تکان داد و از نظر طراحی و اتصال، بازنگری معناداری را در سری آیفون ۱۱ ارائه داد. با این حال، اگر آن‌ها را در کنار هم مقایسه کنیم، می‌توان ادعا کرد که آیفون ۱۲ پرو نسبت به دیگر مدل‌های این سری، کمترین پیشرفت را نسبت به نسخه قبلی و مشابه خود دارد.

بنابراین، فقط یک راه برای حل این مسئله وجود دارد: مقایسه مستقیم بین آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۱ پرو. آیا این گوشی جدید یک به‌روزرسانی تکراری صرف در یک لباس جدید جذاب است، یا ما به دنبال یک نسخه ارتقاءیافته در سطح پیشرفته هستیم؟

قیمت و در دسترس بودن آیفون ۱۲ پرو در مقابل آیفون ۱۱ پرو

آیفون ۱۲ پرو ۱۲۸ گیگابایتی از روز جمعه ۲ آبان (۲۳ اکتبر ۲۰۲۰) با قیمت ۹۹۹ دلار که معادل ۹۹۹ پوند و استرالیا ۱۶۹۹ دلار است، از طرف اپل و خرده‌فروشان شخص ثالث معتبر در دسترس قرار گرفته است. کسانی که فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز دارند باید ۱۰۹۹ دلار برای نسخه ۲۵۶ گیگابایتی بپردازند. همچنین، کاربران باید ۱۲۹۹ دلار برای نسخه ۵۱۲ گیگابایتی پرداخت کنند.

iPhone 12 Pro vs iPhone 11 Pro

قیمت آیفون ۱۱ پرو زمانیکه در روز یکشنبه ۳۰ شهریور (۲۰ سپتامبر ۲۰۱۹) معرفی شد از ۹۹۹ دلار آغاز شد. لازم به ذکر است که این قیمت برای ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی بود که نیمی از قیمت پایه جانشین آن است.

دیگر نمی‌توانید آیفون ۱۱ پرو را مستقیم از اپل خریداری کنید اما می‌توان آن را از برخی خرده‌فروشان شخص ثالث خریداری کرد. در دسترس بودن در بین مدل‌ها و رنگ‌های مختلف تا حدودی نامشخص است، اما فروشگاه‌ها اغلب با کاهش قیمت یا تخفیف‌های ویژه این گوشی هوشمند را می‌فروشند.

لازم به ذکر است که به دلیل متغیر بودن قیمت روزانه دلار و ثابت نوبدن قیمت گوشی های هوشمند در بازار ایران، از اشاره به قیمت تومانی این دو محصول مغذوریم.

طراحی

ما در بررسی خود از طراحی آیفون ۱۱ پرو تا حدودی ناراحت شدیم. این مدل بسیار آشنا و تکراری بود که موضوعی ناامیدکننده محسوب می‌شود. این گوشی در اصل با طرح آیفون X 2017 ساخته شده و با چند تغییر جزئی و زیبا معرفی شده است.

شما در ۱۲ پرو همان لبه‌های گرد و بریدگی برجسته آیفون ۱۱ پرو و یک نمایشگر با اندازه یکسان را شاهد هستید این گوشی یک دستگاه درجه‌ یک و برتر بود، اما نتوانست نبض بازار را در دست گیرد.

از جمله تغییرات جدید، یکی بدنه مات در قسمت پشتی آن است که ثابت شد یک تغییر ظریف نسبت به شیشه انعکاسی است. این امر باعث سهولت در گرفتن دستگاه نیز می‌شود، البته لازم به ذکر است که این بدنه کمتر در معرض دیده شدن لکه‌های چرب است.

iPhone 12 Pro

در زمان معرفی آیفون ۱۱ پرو نیز شاهد رونمایی اپل از ماژول دوربین سه‌گانه خود بودیم که مطمئناً مورد توجه زیادی قرار گرفت. ما در آن زمان نسبت به این ماژول نامتقارن کاملاً بدبین بودیم، اما از آن زمان تا حدودی به آن عادت کردیم. احتمالاً به این دلیل که آیفون ۱۲ پرو از ویژگی‌های بسیار مشابهی برخوردار است.

در مقابل، طراحی آیفون ۱۲ پرو بسیار تازه جلوه می‌کند حتی اگر نشانه‌های آن مربوط به دوران قبل از آیفون X باشد. لبه‌های منحنی آیفون ۱۱ پرو به‌ صورت مربع در آمده و لبه‌ها تا نقطه ۹۰ درجه تیز شده‌اند. این موضوع دقیقاً مانند آیفون ۵ است.

وزن این دو گوشی پرو تقریباً یکسان است اما آیفون ۱۲ پرو ۰٫۷ میلی‌متر ضخیم‌تر از مدل قبلی است. این گوشی هوشمند همراه با آن لبه‌های مربع، کاملاً شبیه یک تلفن صاف و مسطح‌تر است.

آیفون ۱۲ پرو از محافظ سرامیکی نانو کریستالی بهره می‌برد

iPhone 11 Pro

اپل یک محافظ سرامیکی «نانو کریستالی» با نام Ceramic Shield را به قسمت جلوی آیفون ۱۲ پرو اضافه کرده است که صفحه‌نمایش آن را چهار برابر آیفون ۱۱ پرو تقویت می‌کند. این رویکرد جدید ظاهراً بدنه پشتی را دو برابر در برابر سقوط مقاوم می‌کند اگرچه هنوز از جنس شیشه است و همانطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، مستعد ترک‌خوردگی است. با وجود امتیاز IP68 یکسان، این گوشی در زمان طولانی‌تری در آب غوطه‌ور خواهد ماند.

از نظر احساسی که در دست دارید، متوجه شدیم که لبه‌های تیز آیفون ۱۲ پرو در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو، نگهداری آن را راحت‌تر کرده اما هنگام دسترسی و فشار دادن دکمه‌ها بسیار راحت‌تر است.

نمایشگر

تفاوت اصلی بین نمایشگرهای آیفون ۱۲ پرو و ​​آیفون ۱۱ پرو در اندازه آن‌ها است. صفحه‌نمایش ۱۲ پرو ۶٫۱ اینچ است و با وجود بزرگ نبودن بدنه، ۰٫۳ اینچ بزرگ‌تر است.

به‌ جز این مورد، آیفون ۱۲ پرو همان فناوری صفحه نمایش سوپر رتینا XDR اولد همانند نمونه اولیه آن است. هر دو گوشی دقیقاً به‌ اندازه یکدیگر روشن می‌شوند (۸۰۰ نیت در حالت عادی، حداکثر ۱۲۰۰ نیت) و تراکم پیکسلی آن‌ها تقریباً مشابه ۴۶۰ پیکسل در اینچ است.

iPhone 12 Pro vs iPhone 11 Pro

این شباهت ذاتی به خودی خود یک ناامیدی بزرگ نیست. هر دو نمایشگر زنده، روشن و به زیبایی متعادل هستند و در واقع محتوای رسانه‌ای ضبط‌ شده با HDR را به‌خوبی نشان می‌دهند. در واقع، این گوشی به لطف «رنگ سیاه عمیق، رنگ سفید زنده و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها» که در بررسی‌ها نیز مشخص شده، دارای نمایشگری است که به‌ عنوان «یکی از بهترین نمایشگرها» شناخته می‌شود.

یک انتقاد بزرگ ما به هر دو صفحه‌نمایش این است که فاقد نرخ تازه‌سازی بالاتر هستند. هر دو دارای فرکانس ۶۰ هرتز هستند که منجر به حرکتی پیمایشی می‌شود که مقدار آن نصف گوشی های رقیب مانند سامسونگ گلکسی S20 و وان پلاس ۸ پرو است.

iPhone 12 Pro vs iPhone 11 Pro

با توجه به اینکه اپل در آیپد پرو ۲۰۱۷ فناوری نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پروموشن خود را معرفی کرد، چنین ویژگی در سری آیفون پرو به‌طور فزاینده‌ای عقب‌مانده احساس می‌شود.

دوربین

اپل سخت‌افزار دوربین آیفون ۱۲ را فقط کمی نسبت به آیفون ۱۱ پرو بهبود داده استهر دو گوشی مجهز به دوربین‌های سه‌گانه هستند که به نظر می‌رسد همان سه سنسور ۱۲ مگاپیکسلی باشند که لنزهای زاویه دید عریض، زاویه دید فوق عریض و ۲X تله فوتو را پوشش می‌دهند. بارزترین مورد اضافه‌شده در آیفون ۱۲ پرو در اینجا حسگر LiDAR است که درک اطلاعات عمق را برای آیفون راحت‌تر می‌کند.

این قابلیت پیامدهای بالقوه‌ای برای محتوای AR دارد اما در اینجا به این معنی است که دوربین آیفون ۱۲ پرو سریع‌تر و بهتر به‌ خصوص در نور کم روی سوژه‌های خود قفل می‌شود. همراه با دریچه دیافراگم f/1.6 گسترده‌تر برای سنسور اصلی، این گوشی در نور کم بسیار بهتر عمل می‌کند.

در واقع، آیفون ۱۲ پرو تعدادی از ترفندهای جدید در نور کم مانند توانایی فعال کردن حالت شب در هر سه سنسور و تهیه عکس‌های پرتره حالت شب به دست می‌آورد. حتی دوربین جلو نیز می‌تواند این بار در Night Mode عکس بگیرد.

آیفون ۱۲ پرو از فرمت ProRAW پشتیبانی می‌کند

iPhone 12 Pro vs iPhone 11 Pro

یکی دیگر از موارد اضافه‌شده به دوربین آیفون ۱۲ پرو، پشتیبانی از فرمت فایل ProRAW است. این مهم به شما مزایای ویرایش فایل خام را می‌دهد که در آن داده‌های بیشتری حفظ می‌شود در حالی که همچنان پیشرفت‌های محاسباتی در سطح JPEG به وجود می‌آورد. یا حداقل این از نظر تئوری درست است. ProRAW قرار نیست برای اکثر کاربران آیفون ۱۲ پرو تا زمان ورود iOS 14.3 به سیستم وارد شود، بنابراین مطمئن نیستیم که هنوز مطابق ادعاهای مطرح‌شده اپل عمل کند یا خیر.

یکی از ویژگی‌های اضافی دوربین که در آیفون ۱۲ پرو در هنگام عرضه وجود داشت، ضبط ویدئو دالبی ویژن است که با سرعت ۴K و ۶۰ فریم در ثانیه، دامنه پویای فیلم‌های شما را افزایش می‌دهد. گفتنی‌ست شما فقط می‌توانید این فیلم‌ها را در دستگاه‌های سازگار تماشا کنید، که آیفون ۱۲ پرو در حال حاضر یکی از موارد معدود آن است.

مشخصات فنی و عملکرد

همانطور که در بررسی آیفون ۱۲ پرو اشاره کردیم، صحبت در مورد عملکرد آیفون این روزها کمی غیرضروری به نظر می‌رسد. هر آیفون جدید بسیار سریع است و رقبای اندروید معمولاً یکی دو سال دیگر به چنین عملکردی می‌رسند.

همه این‌ها به آن معناست که اگرچه آیفون ۱۲ پرو مشخصاً از آیفون ۱۱ پرو سریع‌تر است، اما شما به‌ سختی متوجه این اختلاف می‌شوید. هر دو با سهولت و به‌ آسانی وظایف چندوظیفه‌ای، وبگردی، کارهای ویدیویی ۴K و بازی‌های سه‌بعدی را انجام می‌دهند.

البته آیفون ۱۲ پرو حتی سریع‌تر است. تراشه A14 بایونیک و ۶ گیگابایت رم آن با هم ترکیب می‌شوند و تقریباً ۲۰ درصد عملکرد بهتری را نسبت به آیفون ۱۱ پرو که دارای تراشه A13 با ۴ گیگابایت رم است، ارائه می‌دهند.

یکی از نکات برجسته آیفون ۱۲ پرو قابلیت اتصال به شبکه ۵G است

iPhone 12 Pro vs iPhone 11 Pro

آیفون ۱۲ پرو علاوه بر افزودن ۵۰ درصد رم بیشتر، حافظه ذخیره‌سازی پیش‌فرض را نیز دو برابر می‌کند. ما در مورد ۶۴ گیگابایتی که تا آیفون ۱۱ پرو (و آیفون ۱۲ نیز وجود دارد) ناراضی بودیم. بنابراین، اپل سرانجام با یک مدل پایه ۱۲۸ گیگابایتی آیفون ۱۲ پرو کار درست را انجام داده است.

ما همچنین باید بزرگ‌ترین ویژگی جدید آیفون ۱۲ پرو را با توجه به سابقه شرکت اپل برجسته کنیم: اتصال ۵G. مانند بقیه خانواده آیفون ۱۲ و برخلاف آیفون ۱۱ پرو، آیفون ۱۲ پرو می‌تواند از طریق نسل جدید شبکه تلفن همراه به اینترنت متصل شود.

با توجه به اینکه در حال حاضر تنها درصد کمی از ایالات متحده، انگلستان و استرالیا می‌توانند به‌طور کامل از ۵G استفاده کنند، ما در این مورد نسبت به اپل کمتر هیجان‌زده شده‌ایم. اما حداقل، آیفون ۱۲ پرو آماده خواهد بود تا با گسترش پوشش در یکی دو سال آینده، از سرعت زیاد ۵G بهره ببرد.

باتری

iPhone 12 Pro vs iPhone 11 Pro

بدنه باریک آیفون ۱۲ پرو و یک باتری ۲۸۱۵ میلی‌آمپر ساعتی یک اثر جانبی ناخوشایند داشته است. این باتری کوچک‌تر از باتری ۳۰۴۶ میلی‌آمپر ساعتی درون آیفون ۱۱ پرو است.

اگر فکر می‌کردید که اپل می‌تواند با پردازنده مؤثرتر و بهینه‌سازی نرم‌افزاری بر این عقب‌گرد فیزیکی غلبه کند، اشتباه می‌کنید. این شرکت اذعان دارد که آیفون ۱۲ پرو در مورد پخش فیلم یک ساعت کمتر از ۱۱ پرو دوام می‌آورد.

با توجه به تجربه عملی خود، ما متوجه شدیم که آیفون ۱۲ پرو می‌تواند یک روز کامل دوام بیاورد اما در صورتی که فعالیت‌های سنگینی با آن نداشته باشیم. با این حال، اگر در استفاده روزمره با این گوشی با شدت بیشتری از آن استفاده کنیم، وضعیت بدتری نسبت به آیفون ۱۱ پرو پیش خواهد آمد. اگر بتوانید به شبکه نسل ۵ دسترسی پیدا کنید، وضعیت به‌ مراتب بدتر خواهد شد.

کاربران آیفون ۱۲ پرو باید مگ سیف و لوازم جانبی مربوط به آن را جداگانه خریداری کنند

اپل با استفاده از استاندارد قدیمی مگ سیف خود برای تولید یک شارژر بی‌سیم مغناطیسی، روش جدید جذاب دیگری را برای شارژ مجدد به آیفون ۱۲ پرو اضافه کرده است. این کار کمی شبیه شارژ بی‌سیم Qi است، اما این بار یک جعبه شارژ هدفمند (آهنربا) در پشت گوشی قرار می‌گیرد.

مسئله این است که شما مجبور هستید این شارژر – و سایر لوازم جانبی مگ سیف – را جداگانه خریداری کنید. در جعبه کوچک آیفون ۱۲ پرو چیزی وجود ندارد که به شما کمک کند تا از ویژگی مگ سیف آن بهره ببرید.

صحبت از این موضوع است که آیفون ۱۱ پرو در واقع دارای یک فیش شارژ است، در حالی که آیفون ۱۲ پرو فقط یک سیم مبدل USB-C به لایتنینگ در جعبه دارد. برای تحقق پتانسیل شارژ سریع ۱۲ پرو، باید ۱۹ دلار را جداگانه پرداخت کنید.

جمع‌بندی

iPhone 12 Pro vs iPhone 11 Pro

آیفون ۱۲ پرو به‌ وضوح گوشی بهتری نسبت به آیفون ۱۱ پرو است اما تفاوت آن به‌مراتب کمتر از آیفون ۱۲ و آیفون ۱۱ یا حتی آیفون ۱۲ پرو مکس و ۱۱ پرو مکس است.

طراحی باریک و مربعی و سخت آن بدون شک یک گام رو به جلو نسبت به آیفون ۱۱ پرو تا حدودی قدیمی محسوب می‌شود. در عین حال، موارد اضافی ۵G و مگ سیف اگر به‌ طور گسترده در دسترس قرار گیرند، قطعاً با استقبال مواجه خواهند شد.

تنها تفاوت معنادار بین این دو نمایشگر این است که آیفون ۱۲ پرو اندکی بزرگ‌تر است و منظور ما نیز فقط «اندکی» است. کیفیت دوربین نیز در یک رده مشابه است و تنها مزیت معنادار آیفون ۱۲ پرو استفاده از دوربین در هنگام افت یا کاهش نور است.

آیفون ۱۲ پرو برنده این رقابت است

در حالی که جدیدترین پردازنده A14 اپل به‌ وضوح سریع‌تر از A13 آیفون ۱۱ پرو است، شما تا یک یا دو سال آینده شاهد تفاوت‌های واضح این دو خواهید بود. در حال حاضر، هر دو گوشی در همه شرایط به‌ اندازه کافی سریع هستند که این موضوع اختلافات را به‌طور مؤثری از بین می‌برد.

آیفون ۱۲ پرو برنده آشکار یک مبارزه مستقیم رو در رو است. طراحی تازه و عملکرد ضدآب آن تا حدی گواهی بر این ادعاست. اگر آیفون ۱۱ پرو را با قیمت مناسبی خریداری کردید، مطمئن باشید که این گوشی هوشمند تجربه خوبی را ارائه خواهد داد که به طرز شگفت‌انگیزی – حداقل در کوتاه‌مدت – نزدیک به نسخه جانشین آن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار