نوراله زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره عملکرد صندوق کارآفرینی امید در حوزه سیاست‌های اشتغالی دولت در دوران کرونا گفت: حوزه گردشگری و بوم گردی از جمله کسب و کار‌هایی بودند که بیشترین آسیب را دیدند، یکی از اقدامات صندوق در این زمینه این بود، برای آن دسته از کسب و کار‌هایی که در این حوزه دچار مشکل در شرایط کرونا شدند، حمایت‌هایی قائل شدیم و بازپرداخت اقساط آن‌ها را تا پایان سال به تعویق انداختیم.
کد خبر: ۹۳۱۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۵ 11 January 2021

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت از ابتدای سال در حوزه اشتغال ۶۷هزار و ۷۸۸ فقره تسهیلات پرداخت کرده ایم که رقم آن حدود هزار و ۳۲۲ میلیارد تومان است.

به گزارش تابناک همدان؛ بعد از شیوع کرونا و مشکلات متعدد برای کسب و کارها؛ دولت اقدام به مصوبه‌های حمایتی برای کسب و کار‌ها کرد. یکی از آن اقدامات پرداخت تسهیلات حمایتی و استمهال اقساط وام گیرندگان کسب و کار‌های مختلف شد.
 
یکی دیگر از اقدامات دولت پرداخت تسهیلات ۱۲ درصد را مصوب کرد تا در اختیار بنگاه‌های خدماتی و تولیدی آسیب دیده از کرونا قرار بگیرد.

پرداخت تسهیلات حمایتی به شاغلان کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا و فعالان اقتصادی ۱۴ رسته منتخب از سیزدهم خرداد ماه آغاز شده و مشمولان برای گرفتن وام به بانک‌ها معرفی شده‌اند. یکی از بانک‌های عامل در اجرای این طرح ها، صندوق کارآفرینی امید بود.

نوراله زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره عملکرد صندوق کارآفرینی امید در حوزه سیاست‌های اشتغالی دولت در دوران کرونا گفت: حوزه گردشگری و بوم گردی از جمله کسب و کار‌هایی بودند که بیشترین آسیب را دیدند، یکی از اقدامات صندوق در این زمینه این بود، برای آن دسته از کسب و کار‌هایی که در این حوزه دچار مشکل در شرایط کرونا شدند، حمایت‌هایی قائل شدیم و بازپرداخت اقساط آن‌ها را تا پایان سال به تعویق انداختیم.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌هایی برای کنترل شیوع کرونا است، تعداد مسافرت‌ها کاهش یافته است. همین باعث شده است که کسب و کار‌های حوزه گردشگری و بوم گردی با مشکل مواجه شوند. در این حوزه حدود هزار و ۸۷۰ واحد اقامتگاه بوم گردی که تأمین مالی کرده ایم. بازپرداخت اقساط تمام این واحد‌ها تا پایان سال عقب افتاده است، به جز یکی دوماهی که بحث سفر امکان پذیر بوده است.

نوراله زاده گفت: دربحث دوم باشگاه‌های ورزشی راداریم، حدود هزار و ۲۵۰ باشگاه ورزشی را تأمین مالی کرده بودیم که از اسفند و فروردین به بعد تقریباً تعطیل شده اند. دومین گروهی که بازپرداخت اقساط آن‌ها تعویق افتاد، باشگاه‌های ورزشی بوده اند. 

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: در حوزه رستوران‌های بین راهی و مجمتع‌های مسافرتی که رونق خوبی گرفته بودند نیز حمایت‌هایی را انجام دادیم. این کسب و کار‌ها هم رسته سومی هستند که بازپرداخت اقساط آن‌ها تعویق افتاده است. مجموع اقساط صندوق که در سال جاری تعویق افتاده است حدود هزار میلیارد تومان است؛ که به خاطر شیوع ویروس کرونا تعویق افتاده و به انتهای اقساط وام گیرندگان اضافه شده است.

نوراله زاده بیان کرد: بازپرداخت اقساط برای آن دسته از کسب و کار‌هایی عقب افتاد که معوقات اقساط از قبل از کرونا نداشتند. یعنی مطالبات آن‌ها در فصل جاری و در حال فعالیت بودند، در شرایط کرونا، بازپرداخت اقساط برای این دسته از افراد عقب افتاد. اما برای حدود ۲۴۵ هزار فقره تسهیلات بود، به مدت ۴ ماه اول سال تسهیلات عقب افتاد. این رقم از لحاظ نقدینگی فشاری به سیستم صندوق وارد کرد، اما چاره‌ای نبود باید حمایت‌هایی صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: پرداخت روند تسهیلات در حوزه کسب و کار در سال جاری به دلیل عدم مراجعه ضامن‌ها و محدودیت‌های رفت و آماد و بیماری‌هایی که همکاران ما در صندوق دچار شدند، کمی کند پیش رفت. از ابتدای سال در حوزه اشتغال ۶۷ هزار و ۷۸۸ فقره تسهیلات پرداخت کرده ایم؛ که رقم آن حدود هزار و ۳۲۲ میلیارد تومان است. این مبلغ صرفاً‌در حوزه اشتغال بوده است که اشتغال روستایی، تفاهم نامه نوسازی با تاکسیرانی شهر تهران، شهرداری و تسهیلات کرونا همه با هم است. اما در مجموع تسهیلاتی که پرداخت کرده ایم، ۸۲ هزار و ۵۱۸ فقره تسهیلات پرداخت کرده ایم که رقم آن حدود هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید بحث تولید و اشتغال روستایی و همچنین گردشگری روستایی را حائز اهمیت خواند و گفت: روستا‌های بسیاری در کشورهستند که ظرفیت و پتانسیل بالقوه‌ای برای توسعه گردشگری روستایی دارند که حرکت در این مسیر اشتغال و رونق اقتصادی روستا‌ها را به همراه دارد و امیدواریم در آینده نیز شاهد موفقیت‌های روزافزون روستایی و عشایری در زمینه‌های گوناگون به ویژه اقتصادی در سطح استان‌های کشور باشیم.

نوراله با اشاره به حمایت صندوق از فعالان حوزه فرهنگ که شامل نشر، کتابفروشی‌ها، سینماداران، فعالان حوزه هنری، فیلمسازان، کنسرت‌های موسیقی و... گفت: درحال حاضر بیشترین حمایت را در حوزه فرهنگ داریم که این اقدام در همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. 

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه حوزه پوشاک در حوزه‌های مختلف را حمایت کرده ایم گفت: اکثر واحد‌های تولیدی پوشاک شرایط خوبی را دارند چرا که در زمینه پوشاک فعالیت‌های بسیاری کرده اند. برعکس واحد‌های پوشاک؛ حوزه گردشگری و گلخانه شرایط بدی را داشتند. بسیاری از واحد‌های تولیدی در حوزه گلخانه تغییرکاربری دادند و به سمت تولید خیار، سیب زمینی، فلفل وبقیه صیفی جات رفته اند، ما هم حمایت کرده ایم. 

نوراله زاده درباره افزایش سرمایه صندوق افزود:سرمایه صندوق با افزایش سرمایه‌ای که ناشی از عملیات صندوق در صندوق تصویب شد؛ ۲ هزار و ۳۰۰ میلیاردتومان است. اگر به صندوق با توجه به افزایش هزینه‌ها و تورمی که اتفاق افتاده است، کمک شود، قدرت وام دهی صندوق حفظ می‌شود. اگر به صندوق تا سقف ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع در سال داده شود، می‌تواند کمک موثری به صندوق کند.

وی درباره طرح صندوق‌های خرد محلی گفت: صندوق‌های خرد محلی با توجه به اینکه اثربخشی زیادی دارد می‌تواند در ایجاد اشتغال موثر باشد. بانوان با رقم‌های پایین می‌توانند اشتغالزایی بالایی داشته باشند، به طور مثال با ۵ تا ۱۰ میلیون تومان می‌توانند اشتغالزایی کنند، در حوزه خشک کردن میوه، گیاهان دارویی و... می‌توانند با سرمایه اندک اشتغالزایی کنند. ۲ هزار صندوق ایجاد کرده ایم و هزارصندوق دیگربا همکاری بسیج و هزار صندوق دیگر هم با وزارت کشاورزی ایجاد خواهیم کرد. برنامه ریزی ما این است که تا سال آینده ۵ هزار صندوق ایجاد کنیم. این صندوق‌ها کمک خوبی به توسعه معیشت روستائیان و توسعه کسب و کار زنان روستایی می‌کند و از اقدامات خوب دولت بوده است.

نوراله زاده درباره فروش محصولات روستایی بیان کرد: در هیأت مدیره طراحی پلت فرم‌هایی را در دستور کار قرار دادیم که از پلت فرم‌هایی حمایت کنیم که بتوانند ویترین‌هایی برای فروش محصولات روستایی فراهم کنند.

نوراله زاده ادامه داد: پلت فرم‌هایی طراحی شود که محصولات روستایی در آن پلت فرم در فضای مجازی برای فروش گذاشته شود، اگر کسی پلت فرمی ارائه کرد که قابلیت ویترین داشت از آن حمایت می‌کنیم. اگر کسی اپلیکیشی شبیه دیوار را طراحی کرد که قابلیت فروش محصولات روستایی و خانگی را داشته باشد برای تأمین مالی حمایت می‌کنیم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره طرح روستای بدون بیکار گفت: این طرح مورد استقبال تعداد زیادی از روستا‌ها قرار گرفته است. اکثر شهرستان‌ها درخواست دارند که این نمونه از روستا‌ها در آن شهرستان‌ها بتوانند ایجاد و تأمین مالی کنیم. هفته گذشته در روستای قاضی جهان در آذربایجان شرقی، کل روستا در حوزه حوله را احیا کرده ایم. این روستا از توابع شهرستان آذرشهر است که بر اساس سیاست‌های روستای بدون بیکار، در هدف اشتغالزایی قرار گرفته است.

وی گفت: تهیه مواد اولیه ارزان، حمایت از جهش تولید، تشویق مردم به تعاون و همکاری گروهی و حذف واسطه‌ها و کمک به اقتصاد روستایی از جمله اهدافی است که در این طرح حمایتی دنبال می‌شود. صندوق بادنبال کردن سیاست‌های حمایت از اشتغال بخش روستایی به دنبال تحقق عدالت اعتباری و دستیابی اقشار محروم و کم برخوردار به منابع مالی می‌باشد تا از این طریق هم به رونق اقتصادی روستایی کم کرده و هم باعث ایجاد مهاجرت معکوس شود. 

در رودبار اقداماتی در حال انجام است. دستگاه میوه خشک کن برای روستایی‌ها در نظر گرفته اند. میوه‌هایی مانند خرمالو با محوریت صادراتی در حال خشک شدن است. هدفمان این است تا پایان سال به ۵۰۰ روستا برسیم. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ روستا به این مرحله رسیده اند.

نوراله زاده درباره حمایت از اشتغال بخش خدمات گفت: امکان تعطیلی برخی از واحد‌ها مانند گردشگری، بومگردی، رستوران‌ها وجود ندارد. حمایت می‌کنیم تا بتوانند پایداری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برای تحریک تقاضا طرحی را در دستور کار داریم افزود: با همکاری وزارت کار، قراردادی را با شرکت آسان پرداخت (آپ) منعقد کرده ایم، از روز‌های آینده از پایان ماه، خط اعتباری برای تقویت قدرت خرید مردم و خرید کالای ایرانی ارائه می‌کنیم. کارت‌های اعتباری برای گروه مخاطب مشخص پرداخت می‌کنیم، برای کالا‌های مصرفی و سوپرمارکتی تا ۲ میلیون تومان اعتبار خواهیم داد.
 
تا ۳۵ روز هیچ سود و کارمزدی ندارد، بعد از آن مشمول کارمزد سالانه ۱۲ درصد می‌شود. فاز دوم برای خرید تجهیزات و لوازم خانگی تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌کنیم. بعد از این کار، بادستگاه‌های متقاضی قراردادی امضا می‌کنیم، مبنی بر اینکه تعهد نظم در پرداخت اقساط شکل گیرد. تا ۳۵ روز هیچ سود و کارمزدی ندارد، بعد از آن تا یک سال سالانه ۱۲ درصد است.
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار