مروری بر بی مهری برخی با هنر این سرزمین
به دنبال لغو پیاپی کنسرتها و سکوت مقامات ارشاد,علیرضا قربانی پس از لغو کنسرتش از سوی دادستانی اظهار داشت:قوه قضاییه و دادستانی به جای اینکه به فکر اختلاس‌های میلیاردی‌ای باشند که همواره در کشور رخ می‌دهد، مانع از اجرای‌ِ کنسرت‌هایی می‌شوند که می‌تواند به اعتلای فرهنگ کشور بیَنجامد.
کد خبر: ۹۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۷ 02 March 2015
وضعیت هنر در این خاک به جایی رسیده که لغو کنسرت ها کم کم به مرز عادی شدن رسیده و روزی نیست که از گوشه و کنار خبری مبنی بر لغو برنامه های هنرمندان آن هم به دلایل عجیب نشنویم.
این نگرانی در دولت های قبل هم بوده اما نه به این شکل که کنسرتی پس از دریافت مجوزهای لازم,در دقیقه ی نود لغو شود.
این روند که پس از صدور مجوز از سوی وزارت ارشاد,کنسرت بدست نهادی دیگر لغو می شود,قبل از هر چیز نا توانی ارشاد در دفاع از مجوزی که صادر کرده را می رساند.

به گزارش تابناک در دو سال اخیر، تعداد کنسرت‌های لغو شده به بیش از ۲۰ کنسرت می‌رسد مانند لغو کنسرت‌های موسیقی لیان در شیراز، کنسرت سیروان خسروی در بوشهر، کنسرت عماد طالب‌زاده در اراک، کنسرت شهرام ناظری در نیشابور، کنسرت گروه آرون در مشهد، کنسرت گروه عرفان در اصفهان و کنسرت محسن یگانه در ارومیه,کنسرت همایون شجریان در تهران,و در آخر هم لغو کنسرت علیرضا قربانی در خراسان رضوی که این هنرمند ارزشمند را بسیار عصبانی و برافروخته کرده و باعث شده که نقدهای تندی هم به دولت داشته باشد.

علیرضا قربانی به همراه گروه اشتیاق و سامان صمیمی بعنوان مایستر ارکستر قرار بود اجرایی در دانشگاه آزاد شهرستان گل بهار منطقه چناران از توابع مشهد داشته باشد که پس از فروش بلیط و فقط چند ساعت مانده به اجرای کنسرت,دادستانی با ارسال نامه ای تند,از اجرای این برنامه جلوگیری کرد.
علیرضا قربانی که همیشه آرام و متین بوده,این بار به قدری عصبانی شد که با لحنی کوبنده اعتراض خود را از طریق مصاحبه با سایت موسیقی ما بیان داشت.

این هنرمند سرشناس در گفتگویش اظهار داشت که:ژانر موسیقی‌ای که ما اجرا می‌کنیم، کاملاً مشخص است و فکر می‌کنم هم به لحاظ محتوا و هم به نظر ظاهری جزو فاخر‌ترین و موجه‌ترین موسیقی‌هایی است که می‌تواند اجرا شود. برای مثال، اشعاری که قرار بود در این برنامه اجرا شود، از «ابوسعید ابوالخیر» است که باید او را یکی از سرسلسله‌داران عرفان اسلامی دانست.

قربانی در ادامه افزود:متأسفم که بگویم به خاطر همین است که هم‌اکنون وضع کشور به این صورت درآمده است. قوه قضاییه و دادستانی به جای اینکه به فکر اختلاس‌های میلیاردی‌ای باشند که همواره در کشور رخ می‌دهد، مانع از اجرای‌ِ کنسرت‌هایی می‌شوند که می‌تواند به اعتلای فرهنگ کشور بیَنجامد.

این خواننده توانا گفت:حتی در زمان دولت نهم و دهم، ما با مشکلاتی از این دست مواجه نبودیم؛ خطابِ من به‌صورت کاملاً مستقیم با رییس‌جمهور محترم -دکتر حسن روحانی- است و می‌خواهم به ایشان بگویم: «جناب آقای دکتر روحانی! مردم با عشق و امید به شما رأی دادند و در این میان، هنرمندان و قشر فرهیخته و روشنفکر نقش مستقیمی داشتند و حال، بروزِ اتفاقاتی از این دست، بسیار باعث تأسف است. انتظار ما از دولتِ «تدبیر و امید» این است که شعار‌هایش را محقق کند و به انتظارات پاسخ دهد. ما در ابتدای دولت یازدهم، امیدواری بسیاری برای بهبود اوضاع داشتیم؛ اما در این قریبِ دو سال اتفاقِ خوشایندی در حوزه فرهنگ و هنر رخ نداده است.

قربانی در ادامه صراحتا خطاب به دولت گفت:اما اگر من در جایگاهی قرار بگیرم که مشاهده کنم امکانِ تعامل و همکاری و همچنین رفع مشکلاتی از این دست را ندارم، به شکلی خودخواسته از جایگاهم استعفا خواهم داد.

مسلما اینگونه بی مهری ها از سوی برخی نهادها با هدف دلسرد کردن هنرمندان در کشور انجام می شود.اما باز جای دلگرمی دارد که هنرمندان ارزشمند ما در مواجهه با این مسائل,سرسخت عمل می کنند و نه تنها دلسرد نمی شوند,بلکه وظیفه ی خود را سنگین تر می دانند.
امیدواریم مسئولان ارشاد بجای عادی جلوه دادن این مسائل,سیاستی بجز سکوت,را در مقابل چنین رویدادهایی اتخاذ نمایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار