رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: چرا برخی‌ها آنقدر برای پُست‌ها سر و دست می‌شکنند؟ / درخواست لاله افتخاری از رئیسی درخصوص انتخابات ۱۴۰۰ و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۳۳۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱ 18 January 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید

مسئله زن مشکوک در پرونده قاضی منصوری

علیزاده‌طباطبایی، وکیل خانواده قاضی منصوری درباره زنی که پیش از این درباره او توضیح داده بود و در گزارش اخیر «فرناز» نامیده شده، چنین توضیح می‌دهد: «خانواده منصوری ناراحتند که در رسانه‌ها درباره این زن طوری حرف زده شده که انگار او با آقای منصوری ارتباط غیرمتعارف داشته است. چنین چیزی نبوده؛ این زن از مدت‌ها قبل از اینکه آقای منصوری از کشور خارج شود، برای ادامه تحصیل به فرانسه رفته، ولی با قاضی منصوری در ارتباط بوده و او را از آلمان تا رومانی همراهی کرده است.»  طباطبایی می‌گوید این زن اطلاعات بسیار ارزشمندی دارد که می‌تواند به پرونده کمک کند اما کسی او را حتی به عنوان مطلع هم برای ارائه توضیحات نخواسته است؛ «از هیچ ‌کس درباره این پرونده سوال و جواب نشده است!» به‌ گفته وکیل خانواده منصوری، زمانی که جسد منصوری به ایران آمد، کاملا منهدم شده و بر اساس گفته خانواده، از سرِ قاضی منصوری فقط اسکلت باقی مانده بود و به همین دلیل هم آنها نتوانستند جسد را شناسایی کنند و ظاهرا از طریق DNA هویت جسد تعیین شده است: «خانواده می‌گویند که مسئولان یک لحظه کفن را کنار زدند و ما فرصت این را که کاملا بررسی کنیم، نداشته‌ایم.»

سرلشکر باقری: پرواز هواپیماهای بی۵۲ آمریکا در منطقه ارزش عملیاتی ندارد

رییس ستادکل نیروهای مسلح گفت: پرواز دو فروند هواپیماهای بی۵۲ از آمریکا در منطقه و بازگشت آنها ارزش عملیاتی قابل توجهی ندارد. سرلشکر محمد باقری روز دوشنبه در حاشیه همایش مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس درباره تحرکات اخیر آمریکا در منطقه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پرواز دو فروند هواپیما بی‌۵۲ از آمریکا به روی منطقه و بازگشت آنها ارزش عملیاتی قابل توجهی ندارد. رییس ستادکل نیروهای مسلح افزود: در یک ماه اخیر، ناو هواپیمابر و ناو بالگرد بر آمریکا و همچنین ناو زیرسطحی جورجیا از منطقه خلیج‌فارس خارج شده و در شعاع بیش از یکهزار کیلومتری از سواحل ایران قرار گرفته‌اند.

احمدی نژاد: گفتم پول یارانه، مال امام زمان است، یعنی اگر بیایند مساوی پرداخت می کنند

محمود احمدی نژاد، رئیس دولت های نهم و دهم در گفتگویی درباره پیدا و پنهان طرح هدفمندی یارانه ها صحبت کرده است. او با تکرار جمله جنجالی اش درباره اینکه یارانه ها پول امام زمان است، می گوید؛ اگر دست من بود این طرح را در یک گام اجرا می و خیال مردم را راحت می کردم. احمدی نژاد گفت: گفتم پول یارانه، مال امام زمان است، یعنی اگر بیایند مساوی پرداخت می کنند.

صالحی: چالش آمریکا با ما شیوه حکمرانی است

تحریم‌ها از اساس یک امر ظالمانه‌ای بود و اصلاً ما چرا تحریم شدیم، چون دنیا، دنیای منطق نیست. دنیای منطق زور است نه زور منطق؛ لذا عده‌ای حاکمیت و شیوه‌ی حکمرانی ایران را مطابق میل خودشان در نظم جهانی نمی‌بینند و با ما درگیرند. اصلش این است؛ یعنی حکمرانی ما از دیدگاه آن‌ها مشکل است، والا بحث هسته‌ای، حقوق بشر و دموکراسی مباحثی نیستند که واقعاً مهم باشند، چون ما موارد زیادی در کشورهای اطرافمان داریم. کدامشان دموکراسی و حقوق بشر دارند؟ اصلاً کدامشان واقعاً‌ انتخابات درست حسابی دارند؟ امّا می‌بینید که مشکلی ندارند و در مدار سیاسی کشورهای استکباری می‌چرخند و کارشان را هم انجام می‌دهند. پس محوری‌ترین چالش ما با غرب، همان شیوه‌ی حکمرانی ماست. برای آن‌ها یک چیز مجهولی است و چنین چیزی در دنیا وجود نداشته که بر اساس اصل ولایت فقیه باشد.

آیت‌الله موحدی‌کرمانی: بعید نیست آمریکایی ها با واکسن جعلی کرونا مردم ایران را بکشند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هیچ بعید نیست که آمریکایی‌ها به عنوان خدمت پزشکی، واکسن‌های جعلی را به ایران بفرستند تا پولی از ما بگیرند و بعدا یا مردم ما را بیمارتر کنند یا بکشند. آیت‌الله موحدی کرمانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با مهر در رابطه با علمی بودن بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ممنوعیت خرید واکسن کرونا از آمریکا و انگلیس، اظهار داشت: فرمایش رهبری در خصوص منع خرید واکسن از آمریکا و انگلیس صد در صد علمی است؛ به این دلیل که هیچ اعتمادی به این کشورها نیست و اینها غیر از دشمنی با ما هیچ برنامه‌ای نداشتند. وی تصریح کرد: هیچ بعید نیست که آمریکایی‌ها به عنوان خدمات پزشکی، این واکسن‌های جعلی را به ایران بفرستند تا پولی از ما بگیرند و بعداً یا مردم ما را بیمارتر کنند یا بکشند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سوال که آیا ما آمریکا و اروپا را دلسوز خود می‌دانیم، گفت: این‌ها که هر چه به ایران نشان دادند غیر از ظلم و ستم نبوده است. بنابراین هیچ دلیلی ندارد که ما خودمان را به دست اینها بدهیم که برای ما واکسن تهیه کنند.

آقازاده و مبارزه سیستماتیک با فساد

کیوان امجدیان، فعال رسانه ای اصولگرا در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تا حالا به این فکر کرده اید که چرا آثار نمایشی هالیودی با وجود طرح انتقادات گسترده حتی درسطح رئیس جمهور آمریکا اغلب موفق بوده و توانسته اند هم در جهت پیشبرد اهداف آمریکا حرکت کند و هم از سوی دیگر مردم را _چه موافق و چه مخالفان سیاستهای آمریکا_ با خود همراه سازند؟ واقعیت این است که سیاستگذاران سینمای آمریکا و هالیوود حالا دیگر این را می‌دانند که هر سه این فاکتورها باید یکجا در یک اثر باشد تا بتوان آن را به یک اثر مفید مهم و موثر بدل سازد./خبرفوری

کنایه های معنادار به شورای ائتلاف اصولگرایان

احمد کریمی‌اصفهانی، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: آقای موحدی کرمانی از ابتدا بر وحدت و عدم تخریب یکدیگر تاکید کردند و گفته بودند که اصولگرایان با هم وحدت داشته باشند تا بتوانند کارها را به خوبی پیش ببرند. این توصیه یک امر لازم و اتمام حجتی بود بر اینکه باید وحدت داشته باشیم به آن‌هایی که دم از وحدت می‌زنند اما خودشان ائتلاف نمی‌کنند./ایلنا

برخی اعضای شورای نگهبان باید حبس می شدند

محمود صادقی نماینده سابق تهران در مناظره با میرتاج‌الدینی درباره اصلاح قانون انتخابات به خبرآنلاین گفت: ممنوعیت قانون انتخابات برای نظامی‌ها نوعی شرط سلبی و خلاف قانون اساسی است ولی چون در بند ۱۶ سیاست‌های کلی انتخابات بر ممنوعیت ورود نیروهای مسلح در دسته بندی های سیاسی و جناحی انتخاباتی و جانبداری از داوطلبان تاکید شده بهتر بود که در طرح به آن توجه می شد. بند۱۵ سیاست های کلی انتخابات بر رعایت کامل بی طرفی از سوی مجریان و ناظران تاکید دارد اما در انتخابات دوره آقای احمدی نژاد، آقای جنتی و آقای یزدی بیانیه دادند و از آقای احمدی نژاد طرفداری کردند، در حالی که آنها ناظر بودند و آقای الهام به مصلی رفت و به نفع آقای احمدی نژاد سخنرانی کرد. برخی از اعضای شورای نگهبان از جمله آقای یزدی مشمول مجازات شش ماه حبس بودند. چرا که بر اساس بند 15 سیاست‌های کلی انتخابات ناظرین حق جانبداری از یک کاندیدا را ندارد و مجازات مرتکبین جرائم و تخلفات از شش ماه تا دو سال حبس یا سه‌میلیون تا پانزده‌میلیون ریال جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی از شش ماه تا دو سال و دوازده سال محرومیت از عضویت در هیات‌های اجرایی و نظارت و شعب اخذ رأی می‌باشد.

یک نماینده: اصلاحیه قانون انتخابات را برای قالیباف ننوشتیم

محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مجلس یازدهم در مناظره با محمود صادقی درباره طرح اصلاح قانون انتخابات، به خبرآنلاین گفت: مدتهای زیادی بود که این قانون اصلاحیه نخورده بود. علیرغم اینکه در اجرای این قانون مشکلاتی مشاهده می‌شد اما متاسفانه نسبت به اصلاح آن اقدامی صورت نگرفته بود. اینکه تحلیل های گوناگون می گویند طرح را برای فرد خاص و افراد خاص نوشته اند را قبول ندارم. من در گفتگوهایی که با نمایندگان و آقای قالیباف داشتم دیدم که خیلی در جریان آنچه در کمیسیون گذشته قرار ندارد و پیگیر این طرح نبوده است. خود کمیسیون تخصصی ورود پیدا کرده بود و قالیباف هم به عنوان رئیس مجلس مثل همه طرح ها آن را مدیریت کرده تا دستور جلسه پیش رود و هیچ ارتباطی به ایشان نداشت.

چرا پدرهای اصولگرا برای فرزندانشان داستان سرایی می کنند؟

عباس عبدی در روزنامه اعتماد با انتقاد از گفته های اخیر حدادعادل، نوشت: این نگاه سلبی که بکوشیم تا دیگران نباشند، راهبرد سازنده‌ای نیست، بلکه فقط می‌تواند مکمل یک راهبرد ایجابی و سازنده باشد. منطق آقای حدادعادل را اگر تعمیم دهیم نتیجه می‌گیریم که بیگانگان و نظام سلطه با افزایش قیمت ارز و تحریم‌ها خواسته‌اند دولت وحامیان آن را از چشم مردم بیندازند که ظاهرا مطابق تحلیل ایشان در این کار موفق شده‌اند. اگر این نتیجه‌گیری درست است، در این صورت انگیزه آنان برای مخالفت با این دولت چه بوده است؟ چرا دوستان اصولگرای آقای حدادعادل در دفاع از این دولت در برابر نظام سلطه اقدامی نکردند، سهل است که به نوعی آن فشارها را تشدید هم کردند؟ چرا باید پس از چهل و دو سال کارمان به جایی رسیده باشد که سرنوشت انتخابات ما و بالا و پایین رفتن ارز به دست خارجی‌ها تعیین شود؟ آن‌ هم با این همه احتیاط برای جلوگیری از حضور دیگران در قدرت از طرق ردصلاحیت و حذف؟!

نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ تقریبا مشخص است

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی با بیان اینکه بیشتر از نگرانی‌هایی که برای الان جامعه داریم نگرانی شخص من برای آینده است، گفت: ما با این بازتولیدهایی که از این قبیل آدم‌های دغلکار و دزد و دروغگو می بینیم آینده جامعه کشور بسیار تاریک و خطرناک است. برای اینکه جلوی آن گرفته شود، باید الان کار کرد و از این دو طریق باید این کار صورت بگیرد. در بعضی موارد که مربوط به اصل و اساس انقلاب می‌شد، عصبانیتشان را دیده بودم. مشخص بود که این عصبانیت شخصی نیست و از سر دلسوزی و برای انقلاب است.این چهره سیاسی در پاسخ به این که این احساس خطر را برای انتخابات ۱۴۰۰ هم می‌کنید، گفت: برای انتخابات ۱۴۰۰ با کاری که مجلس در اصلاح قانون انتخابات انجام داده است و با مقاومت‌هایی که در مقابل برخی نقطه نظرهای روشن از ناحیه برخی مراکز قدرت صورت می‌گیرد، براین اعتقادم که این انتخابات مهندسی شده و نتیجه آن تقریبا مشخص است. وی تاکید کرد: اگر صداوسیما را پیگیر باشید، یک روز را پیدا نمی‌کنید که اخبار برخی‌ها را منتشر نکند. حتی با رنگ و لعاب تعریف می‌کند این یعنی مهندسی انتخابات که بسیار خطرناک است. باید به گونه‌ای عمل کنند که مردم احساس کنند می‌توانند انتخاب کنند اما اگر اینگونه جلو نرویم یعنی رئیس‌جمهور و کابینه مشخص داریم و مردم کاری از دستشان نمی‌آید. باید دست از این برخوردها برداشت و فضا را باز بگذارند شورای نگهبان هم با سعه صدر و با تکیه بر واقعیت قانون نه سلیقه در تأیید صلاحیت‌ها عمل کند. اگر آن اتفاق بیفتد مردم با آگاهی در ۱۴۰۰ انتخاب خوبی خواهند کرد تا مشکلات برطرف شود.

پیشنهادهای بن‌سلمان برای جلب نظر بایدن و فشار بر ایران!

اطلاعات رسیده به «نورنیوز» حاکی از آن است که «محمد بن‌سلمان» در این گفتگو ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آینده خود با توجه به روی کار آمدن دموکرات‌ها، پیشنهادهایی در ازای وساطت «امانوئل مکرون» میان او و تیم «جو بایدن» و همچنین تشدید فشارهای پاریس بر تهران مطرح کرده است. امروز در حالی برخی از رسانه‌ها از تماس تلفنی ولیعهد رژیم سعودی با رییس جمهور فرانسه خبر دادند که درباره جزئیات این گفتگو گزارشی منتشر نشد. ولیعهد سعودی که با شکست «دونالد ترامپ» در انتخابات اخیر از یک سو و احتمال بسیار حذف «بنیامین نتانیاهو» از رأس هرم قدرت در رژیم صهیونیستی از سوی دیگر، حامیان اصلی خود را از دست رفته می‌بیند، تمام تلاش خود را به کار گرفته تا مانع اتصال حلقه اپوزیسیون داخلی عربستان با تیم بایدن شود. بن‌سلمان در این تماس تلفنی، به مکرون پیشنهاد داده که در صورت راضی کردن بایدن به ادامه مسیر کنونی روابط واشنگتن ـ ریاض و منصرف کردن او از پشتیبانی «محمد بن‌نایف» و تیمش، ضمن کمک مالی به الیزه برای جبران بخشی از خسارات اقتصادی ناشی از کرونا، قراردادهای تسلیحاتی جدیدی را با فرانسه منعقد کند.

توصیه یک نماینده به نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰

یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد: هر چهره ای که قصد ورود به عرصه انتخابات ۱۴۰۰ را دارد، باید از شعار زدگی فاصله گرفته و با نگاه به داخل صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهند. جلال رشیدی کوچی در گفت وگو با ایسنا درباره ورود چهره های سیاسی و نامزدها برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، بیان کرد: از نظر بنده مهم ترین مولفه ای که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید به آن توجه داشته باشند، حلقه گمشده ای است که همه مردم دنبال آن هستند و آن نیز صداقت می باشد. وی در ادامه اظهار کرد: امروز تمام آسیب هایی که به کشور و مردم وارد می شود به دلیل عدم صداقت است. کاندیداها باید از شعار زدگی فاصله گرفته و یکی از گام های اساسی آن ها باید حرکت به سمت حل مشکلات اقتصادی مردم باشد. نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز کشور ما از لحاظ نظامی یک قدرت برتر در منطقه غرب آسیا بوده و از لحاظ فرهنگی نیز از یک فرهنگ غنی ایرانی اسلامی برخوردار است؛ اما متاسفانه در بحث اقتصادی ضعیف هستیم. از نظر بنده هر کاندیدایی که قصد ورود به عرصه انتخابات را دارد، باید از شعار زدگی دور باشد و نگاهش به داخل بوده و صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهد.

کنایه فعال اصولگرا به حداد عادل

ابوالقاسم رئوفیان،‌ فعال سیاسی اصولگرا،‌ در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار کرد: آقای حدادعادل و همه کسانی که نگران حضور مردم در پای صندوق‌های رأی به دلیل ارزان شدن نرخ دلار هستند، تلاش‌هایشان را به کار گیرند تا با پایین آمدن قیمت دلار وضعیت معیشتی مردم بهتر نشود! من واقعاً نمی‌دانم چطور ایشان و آنهایی که مثل او فکر می‌کنند، برنده شدن در انتخابات را مهم‌تر از کاهش گرفتاری‌ها می‌دانند و از بهبود احتمالی وضعیت اقتصادی به این شکل ابراز نگرانی می‌کنند؟ دبیر کل حزب ایران زمین در ادامه گفت: البته مردم بهترین قضاوت‌کننده هستند و به خوبی تشیخص می‌دهند کدام گروه به فکر کم شدن دغدغه‌هایشان است و چه کسانی فقط به فکر برنده شدن در انتخابات هستند و برای رسیدن به این مهم حتی از احتمال بهبود وضعیت معیشتی مردم ناراحت می‌شوند. آنچه بر همه روشن است، اینکه یک گروه مشخص زمانی می‌توانند شانس برنده شدن در هر انتخاباتی را پیدا کنند که مشارکت حداقلی در روز انتخابات به ثبت برسد.او توضیح داد:‌ این نوع ادبیات و طرز تفکر مصداق بداخلاقی، آن هم از جانب متولی فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. این قبیل اظهارات در حالی بیان می‌شود که رهبری بارها فرموده‌اند، با هم به نیکویی صحبت کنید و قرآن هم می‌فرماید، با یکدیگر با احترام برخورد کنید، چون در چنین شرایطی بار روانی مثبتی در جامعه به وجود می‌آید و از همه گروه‌های سیاسی توقع می‌رود، اگر گروهی یا کسانی نمی‌توانند در این شرایط دشوار باری از دوش مردم بردارند، دست‌کم با بدرفتاری امور را پیچیده‌تر نکنند. ابوالقاسم رئوفیان در پایان گفت:‌ مردم به درستی خوب و بد را از هم تشخیص می‌دهند و به همین دلیل منفعت‌طلبان ره به جایی نخواهند برد.

نماینده اصولگرا: احمدی‌نژاد خود را برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ آماده می‌کند

یک نماینده اصولگرای مجلس یازدهم که دارای سوابق اجرایی و مدیریتی متعددی در دولت‌های نهم و دهم است، درباره احتمال حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ می‌گوید: من فعالیت‌های احمدی‌نژاد را به گونه‌ای می‌بینم که ظاهرا دارد خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال بعد آماده می‌کند. علی اصغر عنابستانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از نمایندگان مجلس به صورت بالقوه مدعی نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هستند، اظهار کرد: یعنی در حال حاضر ما می‌توانیم از آقایان قالیباف، امیرحسین قاضی‌زاده، نیکزاد، حاجی بابایی، زاکانی و بذرپاش به عنوان کاندیدا‌هایی بالقوه از مجلس و دیوان محاسبات نام ببریم. احتمالا تا قبل از پایان سال، روشن خواهد شد که کاندیدا‌های ریاست جمهوری به طور مشخص چه افرادی هستند.

جلسات اخیر عضو مجمع با ظریف انتخاباتی است؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در هیچ بحثی با آقای ظریف به موضوعی که با انتخابات ۱۴۰۰ مرتبط باشد ورود نکرده ایم. محمد صدر عضو مجمع تشیخیص مصلحت در گفت و گو با برنا در خصوص جلسات اخیر با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه عنوان کرد: ما پنج سال است، با دکتر ظریف و اعضای وزارت امور خارجه جلسات متعدد داریم اما موضوع هیچ یک از این جلسات انتخاباتی نیست و در رابطه با شورای راهبردی و مسائل روز سیاست خارجه صحبت می کنیم. او افزود: برخی رسانه ها این جلسات و تشدید آنها را ناشی از نزدیکی به انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کردند؛ اما بجد می گویم که کذب است و این جلسات موضوع انتخاباتی ندارد.صدر ادامه داد: در هیچ بحثی با آقای ظریف به موضوعی که با انتخابات ۱۴۰۰ مرتبط باشد ورود نکرده ایم. گفتنی است در روزهای اخیر اخباری مبنی بر اینکه محمد صدر در حال رایزنی با وزارت خارجه و محمد جواد ظریف برای انتخابات ۱۴۰۰ است منتشر شده بود و برخی رسانه ها مطرح کرده بودند محمد صدر در تلاش است تا وزیر امور خارجه در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا شود.

درخواست لاله افتخاری از رئیسی درخصوص انتخابات ۱۴۰۰

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: مهم نیست که رئیسی به عنوان کاندید اصولگرایان به میدان بیاید یا نه؛ اما مهم است که اصولگرایان راه او و حرف او را گوش بدهند. «لاله افتخاری»، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، در رابطه با گمانه زنی هایی که در مورد کاندیداتوری ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ و اجماع اصولگرایان از رئیسی مطرح می شود به برنا گفت: امروز خیلی ها وارد عرصه شده اند و هر کسی تایید شود، شاید یک گزینه باشد؛ اما بحث رئیسی از این نظر مطرح است که امثال او می توانند مانند مرحوم آیت الله مهدوی کنی باعث حرف شنوی و اجماع جریان اصولگرایی شوند.او اضافه کرد: مهم نیست که رئیسی به عنوان کاندیدا اصولگرایان به میدان بیاید یا نه؛ اما مهم است که اصولگرایان راه او و حرف او را گوش بدهند.افتخاری تصریح کرد: در نظرسنجی ها رئیسی بالاترین جایگاه و محبوبیت را دارد و علت آن هم این است که او در قوه قضائیه بسیار موثر بود و اصلاحاتی که در این قوه اجرا کرد، مردم را به وجد و ذوق درآورد. این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: بزرگان اصولگرا باید تلاش کنند این جریان به اجماع برسد حتی اگر مستقل کاندیدا و نامزد این جریان نباشند.او اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که آیا قوه مجریه از قوه قضائیه مهم تر است؟ نمی توان از طریق نظارت در قوه قضائیه کمک به قانونمندی قوه مجریه کنیم.

دو توصیه مهم موحدی کرمانی به کسانی که حرف وحدت می‌زنند اما به آن پایبند نیستند

دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار و عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: آقای موحدی کرمانی از ابتدا بر وحدت و عدم تخریب یکدیگر تاکید کردند و گفته بودند که اصولگرایان با هم وحدت داشته باشند تا بتوانند کارها را به خوبی پیش ببرند. این توصیه یک امر لازم و اتمام حجتی بود بر اینکه باید وحدت داشته باشیم به آن‌هایی که دم از وحدت می‌زنند؛ اما خودشان ائتلاف نمی‌کنند. احمد کریمی اصفهانی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص آخرین فعالیت‌های شورای وحدت، گفت: ‌مجموعه‌ای ذیل راهبری جامعتین به عنوان شورای وحدت تشکیل شده و تشکل‌های متعدد حقوقی در آن عضویت دارند و یکی از نکات مهم در این شورا آن است که هیچ فرد حقیقی نباید عضو شورا باشد. اکنون هم شخصیت‌های حقوقی اعم از جامعه روحانیت مبارز، جامعه مدرسین، احزاب مختلف، همینطور تشکل های بانوان و جوانان حضور دارند.

انتقاد شدید علی مطهری از حداد عادل

علی مطهری به اظهارات اخیر حدادعادل در مورد انتخابات واکنشی انتقادآمیز نشان داد و گفت: «حاضرند به قیمت قهر اکثر مردم با انتخابات قدرت را به دست گیرند». علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «عجیب است که آقای حداد عادل نگران است که با کاهش قیمت ارز و بهبود معیشت مردم که نتیجه رفتن ترامپ و احتمال احیای برجام است، مردم با انتخابات آشتی کنند و در نتیجه نامزد مورد نظر ایشان رای نیاورد؛ یعنی حاضرند به قیمت قهر اکثر مردم با انتخابات قدرت را به دست گیرند.» گفتنی است، حدادعادل اخیرا گفته که مسلما نظام سلطه راضی نیست که ما در انتخابات ۱۴۰۰ دولتی از جنس مجلس داشته باشیم و افزود: «بعید نیست که مقداری ارز آزاد کنند یا قولش را بدهند یا با معادلات پولی ‌و ‌مالی بازی کنند و قیمت ارز و سکه پایین بیاید و مردم به یک سمت و سوی بروند»

چرا برخی‌ آنقدر برای پُست ها سر و دست می‌شکنند؟

رییس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین با بیان اینکه کسی که برای اداره کشور ما می‌آید، باید بداند که مردم ما چه سختی‌ها کشیدند، چه خون‌ها داده‌اند و چه شهادت طلبی‌ها کردند، گفت: تعجب دارد که چرا برخی‌ها آنقدر سر و دست می‌شکنند برای پست‌ها. مهم این است که تحریم ملت ایران کامل برداشته شود و ملت ایران در این شرایط است که به برجام بازخواهد گشت. مردم رژیم صهیونیستی ماه‌هاست که در برابر منزل نخست وزیرش اردو زده‌اند که باید پاسخ‌گوی جنایت‌ها و فسادهای اقتصادی باشد.سرلشکر باقری در ابتدای مراسم نیز ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت زهرا (س) بیان کرد: به تعبیر امامین انقلاب اسلامی، چنین واقعیت و اتفاقی برای ملت‌ها هر چند وقت یک‌بار اتفاق خواهد افتاد. اتکاء به نفس، نهادینه شدن فرهنگ شهادت و شهامت، معرفی الگوی استکبارستیزی به جهان، تضمین استقلال و تمامیت ارضی، ارتقای اقتدار و سطح بازدارندگی و ارتقای روحیه خوداتکایی از برکت دفاع مقدس است. آن موشکی که به شکل انبوه و نقطه‌ای و دوربرد به اهدافش در روزهای گذشته اصابت کرد از برکات دیگر دفاع مقدس است. یاد شهید تهرانی مقدم و همرزمانش در این راستا گرامی می‌داریم.

کوشکی: نامزد نهایی اصلاح‌طلبان لاریجانی است

محمدصادق کوشکی گفت: گزینه اصلی اصلاح‌طلبان علی لاریجانی است و آنها در میان خود به قطعیت رسیده‌اند.محمدصادق کوشکی، تحلیلگر مسائل سیاسی در تحلیل آخرین تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: «یک اصل را برای فهم رفتاری اصلاح‌طلبان باید در نظر بگیریم. اصلاح‌طلبان به شدت وابسته قدرت‌اند و برای به دست‌آوری یا حفظ آن هر کاری می‌کنند و هر هزینه‌ای را بر کشور تحمیل می‌کنند. در حقیقت آنها هیچ خط قرمزی ندارند و نمی‌توان گفت اصول فکری آنها چیست و یک اصل دارد و آن حضور در قدرت است». او ادامه داد: «اصلاح‌طلبان یک بار با یک نامزد کاملا اصلاح‌طلب به نام خاتمی قدرت را در اختیار می‌گیرند، بار دیگر با یک نامزد میانه به نام حسن روحانی و این‌ بار هم می‌خواهند با یک نامزد کاملا غیراصلاح‌طلب به نام علی لاریجانی وارد میدان شوند. آنها حتی اگر بدانند که با یک نامزد کاملا اصولگرا که به اصولگرایی هم مشهور است می‌توانند به قدرت برسند و در دولت جایی داشته باشند، حتما از او حمایت می‌کنند. اصلاح‌طلبان فقط به دنبال سهمشان از قدرت هستند و دیگر مهم نیست فردی که قدرت می‌دهد، چه شخصی باشد یا تفکرش چه باشد. آنها کاملا پراگماتیسم یا همان عملگرا هستند».

تخت روانچی: برای قضاوت درباره بایدن هیچ عجله‌ای نداریم

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد تأکید کرد، جمهوری اسلامی ایران برای قضاوت درباره سیاست‌های احتمالی رئیس‌جمهور جدید آمریکا هیچ عجله‌ای ندارد و علی‌رغم تحریم‌های غیرانسانی آمریکا با قدم‌های استوار برای مهار همه‌گیری کووید-۱۹ تلاش می‌کند. مجید تخت روانچی در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در پیامی توئیتری خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ عجله‌ای برای قضاوت درباره سیاست‌های احتمالی جو بایدن رئیس‌جمهور آینده آمریکا ندارد.تخت روانچی در توئیتر نوشت: هم‌اکنون از تهران وارد نیویورک شدم. دولت ما علی‌رغم جنگ اقتصادی که آمریکا علیه مردم ما به راه انداخته است، در مسیر مهار کووید-۱۹ ثابت‌قدم است. آیا دولت بایدن به سیاست غیرانسانی "فشار حداکثری" پایان خواهد داد و به قول‌هایش مبنی بر رفع کامل تحریم‌ها پایبند خواهد بود؟ ما هیچ عجله‌ای برای قضاوت نداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار