مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ واحیا میراث معنوی و طبیعی گفت: ۱۲۳ اثر فرهنگی‌تاریخی از استان‌ اصفهان و بقایای گنبد جهانگیر از استان ایلام در جلسه شورای حریم کشور تعیین حریم شد.
کد خبر: ۹۳۳۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰ 21 January 2021

به‌گزارش تابناک میراث‌آریا، مصطفی پورعلی در حاشیه جلسه شورای حریم کشور که در سالن اجتماعات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که دوشنبه ۲۹ دی‌ماه ۹۹ برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه پرونده‌های پیشنهادی از دو استان ایلام و اصفهان مطرح شد. از استان ایلام بقایای گنبد جهانگیر (محوطه جهانگیر) تعیین حریم شد، این محوطه یکی از مجموعه‌های شاخص دوره ساسانی در غرب ایران است.

او افزود: از استان اصفهان حریم زون ۳ محدوده میدان نقش جهان و آثار پیرامون آن از محور فرهنگی‌تاریخی اصفهان با ۱۲۳ اثر بازنگری شد.
مدیرکل دفتر ثبت آثار کشور اعلام کرد: از جمله آثاری که از استان اصفهان، حریم آن بازنگری شده است، می‌توان به میدان نقش جهان، مجموعه بازار و کاروانسراهای ساروتقی، عالی‌قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله، چهلستون، چهارباغ، مدرسه مادرشاه، سلطانیه، بازار قیصریه و بازار چیت‌سازها، خانه قدیمی بهروز، خانه شیخ الاسلام و شرکا، عمارت هشت بهشت و سرای محمدصادق خان است.
به گزارش ایرنا، شورای حریم کشور مسئولیت تعیین و ضوابط حریم آثار ملی را بر عهده دارد که معاون میراث فرهنگی کشور رییس شورا است و پس از بررسی فنی و تخصصی، واج شرایط بودن ثبت اثر در فهرست ملی تصویب و تعیین حریم می شود و پس از آن وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی، حریم و ضوابط تعیین شده قانونی را به استاندار آن منطقه‌ای که اثر در آنجا قرار دارد، به صورت کتبی  ابلاغ می‌کند.
همچنین طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول( اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی – تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و .. .) در فهرست ملی را در بر می‌گیرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رییس شورا، معاون میراث‌فرهنگی نایب رییس و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی‌وطبیعی به عنوان دبیر شورا هستند که جلسات آن به صورت دوره‌ای و بر اساس پرونده‌های موضوعی با حضور اشخاص حقوقی ثابت، اشخاص حقیقی و تعدادی از صاحب‌نظران و نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با هر پرونده به صورت متغیر تشکیل می‌شود./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار