سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان این‌‌که واکسیناسیون کرونا با روزانه ۱۰۰۰ نفر آغاز خواهد شد، گفت: واکسن در مرحله اول به کسانی تزریق می‌شود که تست مثبت PCR نداشته باشند؛ تزریق واکسن‌های روسی وارد شده از سه‌شنبه ۲۱ بهمن آغاز می‌شود.
کد خبر: ۹۳۸۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷ 07 February 2021

آغاز واکسیناسیون کرونا از 21 بهمن با تزریق روزانه به 1000 نفر

به گزارش تابناک سمنان دکتر کیانوش جهانپور با بیان اینکه واکسن "کووپارس" با طی مراحل کارآزمایی بالینی می‌تواند به عنوان یک واکسن ثبت شده در کشور، مجوز مصرف و تولید انبوه را کسب کند، اظهار کرد: تا این لحظه این واکسن در مرحله آزمایشگاهی ساخته شده و مرحله پیش بالینی و حیوانی خود را با موفقیت طی کرده است و با مجوز سازمان غذا و دارو و اخذ کد اخلاق از کمیته ملی اخلاق در پژوهش پزشکی، امروز رسماً وارد فاز کارآزمایی بالینی در مرحله یک می‌شود.

وی با بیان اینکه فکر می کنم بیش از130 نفر در این مرحله تحت مطالعه قرار می‌گیرند و تا مرحله سه طی خواهد شد، عنوان کرد: بعد از این مراحل و در صورت تایید مجوز سازمان غذا و دارو، این واکسن مجوز تولید انبوه و مصرف را اخذ خواهد کرد.

تفاوت واکسن رازی با سایر واکسن کرونا

جهانپور در پاسخ به سؤالی درباره تفاوت واکسن رازی با سایر واکسن کرونا توضیح داد: واکسن کووبرکت ویروس غیرفعال شده است و واکسن کووپارس بخشی از پروتئین اسپایک یا آنتی ژن ویروس را به‌صورت نوترکیب بازسازی می‌کند و در دو فرم استنشاقی و تزریقی در مطالعه بالینی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه نتیجه کارآزمایی بالینی، پروتکل نحوه استفاده از واکسن را مشخص خواهد کرد، عنوان کرد: با توجه به اینکه در وضعیت همه‌‌گیری جهانی بیماری کووید19 قرار داریم، قاعدتاً مسیر‌های کارآزمایی بالینی واکسن ‌‌ها در همه دنیا خلاصه شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال فعلاً فاز چهارم به طور کامل نادیده گرفته شده است و همزمان با استفاده عمومی انجام و فاز یک، دو و سه هم به نوعی خلاصه دنبال می‌شود. با این همه فکر می‌‌کنم با وسواس و جدیتی که سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق در کشور دارند، از ابتدای مرحله کارآزمایی بالینی یک واکسن تا رسیدن به مرحله تولید انبوه پنج تا 6 ماه زمان لازم است.

میزان ورود واکسن اسپوتنیک روسی به کشور

جهانپور در ادامه درباره میزان ورود واکسن اسپوتنیک روسی به کشور گفت: واکسن روسی در مرحله اول حدود چنددَه هزار دوز وارد شد و بخشی از آن هم برای نمونه‌برداری و تایید نهایی و انطباق با اسناد فنی به آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو خواهد رفت؛ با همین تعداد از سه‌شنبه 21 بهمن، نخستین تزریق واکسن کرونا را در ایران در دهه فجر و آستانه پیروزی انقلاب اسلامی با اولویت‌بندی مشخص شده، آغاز می‌کنیم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه احتمالا این اقدام با یک مراسم نمادین در تهران کلید خواهد خورد و آغاز واکسیناسیون را ما با همین تعداد در همکاران بخش‌های آی سی یو بیمارستان‌های ریفرال شروع می‌کنیم، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون با روزانه 1000 نفر آغاز خواهد شد و سپس با توجه به ارزیابی مجدد سیستم به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد تا به حداکثر برسد. واکسن در مرحله اول به کسانی تزریق می‌شود که تست مثبت PCR نداشته باشند اما در حالت کلی منعی برای تزریق به افرادی که قبلا مبتلا شده‌‌اند، نداریم.

درخواست رسمی بیش از 14 موسسه برای تولید واکسن

وی با بیان اینکه در یکی دو سال اخیر رویکرد مجدد در احیای صنعت واکسن سازی کشور داشتیم که این روند را همه گیری کووید 19 تشدید کرد، گفت: اکنون در ایران بیش از 17 موسسه و شرکت دانش بنیان موضوع تولید واکسن بیماری کووید 19 را در دستور کار قرار داده‌‌اند و بیش از 14 موسسه درخواست رسمی خود را برای تولید واکسن به سازمان غذا و دارو ارسال کرده‌‌اند.

جهانپور اظهار کرد: فکر می کنم حداقل تا نوروز 1400 یک یا دو واکسن دیگر هم به جمع نامزدهای واکسن کووید 19 اضافه شوند؛ به هرحال این بارقه بسیار مثبت و چشم انداز بسیار خوبی را از صنعت واکسن سازی کشور نشان می‌‌دهد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه می‌‌توان به خوبی مدیریت کرد که یک هاب منطقه‌‌ای در تولید واکسن در منطقه باشیم، مطرح کرد: تقریبا هیچ استراتژی دستیابی به واکسنی نیست که دانش فنی آن در کشور وجود نداشته باشد و امیدواریم این روند در ایران توسعه پیدا کند و اخبار بهتری را در این حوزه بشنویم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تسنیم

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار