معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: سقف و محدودیتی برای پرداخت تسهیلات بانکی به فعالان واقعی حوزه فرش استان وجود ندارد.
کد خبر: ۹۴۰۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹ 14 February 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از خبرگزاری ایرنا کردستان، خالد جعفری روز یکشنبه در نخستین کارگروه فرش کردستان با اشاره به اینکه این کارگروه ذیل شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان تشکیل شده است، اظهار داشت: در گذشته بخشی از درآمد خانوار استان از محل تولید فرش بدست می‌آمد و بتدریج با افزایش سطح تحصیلات و تغییراتی که در سبک زندگی مردم ایجاد شد نحوه تولید این محصول هم نسبت به قبل تغییراتی یافت.

وی، بر هدایت و ساماندهی تولید فرش در استان به منظور کسب درآمد و شغل بیشتر تاکید و اضافه کرد: امروزه بازار‌های دیجیتال در دنیا رشد فراوانی کرده و برای موفقیت در عرضه هر محصولی باید از این طریق عمل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به اینکه تولید فرش ارزش افزوده فراوانی ایجاد می‌کند، گفت: اگر امروز آنگونه باید و شاید شاهد توسعه فرش و فرشبافی نیستیم به دلیل عدم ساماندهی مناسب حلقه‌های تولید این کالای گرانبها است.

جعفری یادآور شد: تجارت پذیر بودن یکی از ویژگی‌های بارز فرش است که زمینه صادرات و ایجاد درآمد بیشتر در این بخش را فراهم کرده است و لازمه دستیابی به این مهم نیز ساماندهی و ارائه آموزش‌های کیفی در همه حلقه‌های تولید این محصول است.

وی اظهار داشت: زمانی ایران تنها صادرکننده فرش دستباف در دنیا بود و امروز رقبایی هم، چون چین دارد بنابراین تولید آن باید از شیوه سنتی خارج و مدرن شود تا در بازار‌های جهانی بتواند جایگاه خود را حفظ و تقویت کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به نرخ بیکاری ۱۴ درصدی استان و داشتن رتبه پنجم کشوری در این زمینه، گفت: همه حلقه‌های تولید فرش در افزایش اشتغال و درآمد تاثیرگذار هستند و باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.

جعفری اضافه کرد: وضعیت اقتصادی کنونی فرصتی است که با استفاده از آن می‌توان درآمد بسیاری از خانوار‌های درگیر با صنعت فرش را افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه دانش بنیان کردن صنعت فرش و ورود افراد تحصیل کرده به این حوزه منجر به توسعه آن خواهد شد، افزود: برای پرداخت تسهیلات به فعالان واقعی حوزه فرش استان هم هیچ سقف و محدودیتی تعیین نشده است.

استاندارد‌های فرش کشور در کردستان بازنگری می‌شود

معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه صنعت فرش دارای پنج حلقه است، اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد آموزش‌ها در حلقه نخست یعنی تولید ارائه می‌شود و همین باعث شده حلقه‌های دیگر در استان زیاد توسعه پیدا نکنند.

مهران کلامی با اشاره به اینکه ۱۰ عنوان شغلی لازم به همت کارگزاری رسته تکاپو در استان استخراج شده است، اضافه کرد: بخشی از آموزش‌های این اداره‌کل در حوزه فرش سال آینده به دیگر حلقه‌ها به ویژه طراحی و بازاریابی اختصاص پیدا می‌کند.

وی اعلام کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است همه استاندارد‌های تولید فرش کشور توسط استان کردستان بازنگری شود که برای این کار مهم نیاز به همکاری و همراهی بخش خصوصی داریم تا این مسوولیت را به طور مطلوب انجام دهیم.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان کردستان با اشاره به اینکه تاکنون یک دوره مسابقات ملی فرش در آذربایجان غربی برگزار شده است، گفت: پیشنهاد برگزاری دوره دیگر این مسابقات را در کردستان داریم که لازمه این کار هم تخصیص اعتبار مورد نیاز است.

کلامی با بیان اینکه ظرفیت تولید فرش کردستان بر کسی پوشیده نیست و تقویت آن مستلزم حمایت بیشتر است، یادآور شد: در حال حاضر ۱۶ هزار نفر در بخش فرش استان تعیین صلاحیت شغلی شدند و این پتانسیل ارزشمندی برای توسعه این هنر و صنعت است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار