امام جمعه شاهرود با بیان اینکه فراگیری و تقویت سواد رسانه باید در دستور کار کانون های فرهنگی و تربیتی قرار گیرد، گفت: امروزه فضاهای مجازی برای رفع نیازهای عموم مردم مرجع شده است.
کد خبر: ۹۴۰۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲ 15 February 2021

امام جمعه شاهرود : فراگیری سواد رسانه ضروری است

 

به گزارش تابناک سمنان حجت الاسلام والمسلمین عباس امینی  در آیین رونمایی از پژوهش های کانون "محیا" شهرستان شاهرود افزود: امروزه ناخواسته عموم مردم برای تامین نیازهای خود مجبور به استفاده از فضای مجازی هستند.

وی با بیان اینکه کانون های فرهنگی و تربیتی در کنار فعالیت های حقیقی مجبور به استفاده از این فضا هستند، تصریح کرد: در این قبیل از کانون ها مجبور هستیم بخشی از تعالیم تربیتی و آموزشی را در این فضا دنبال کرد.

امینی تقویت سواد رسانه را برای عموم مردم ضروری خواند، اظهار داشت: فضای مجازی می تواند زمین بازی دشمنان باشد آنان در این زمینه نقشه های مهندسی شده ای را ترسیم کرده اند.

امام جمعه شاهرود ادامه داد: فراگیری سواد رسانه برای زنان خانه دار، حوزه ، دانشگاه و حتی متخصصان کامپیوتر ضروری است چرا که با بالا رفتن سواد رسانه می توان معایب آن را کم و به محاسن آن افزود.

امینی استفاده از فضای مجازی را فرصت خوبی برای فعالیت کانون های فرهنگی و تربیتی خواند و خاطر نشان کرد: باید از این ظرفیتی که امروزه در اقتصاد، فرهنگ و اخلاق اثر بسیاری دارد، حداکثر استفاده را نمود.

وی با بیان اینکه کانون "محیا" یکی از مراکزی است که بی‌حاشیه به کار خود ادامه می دهد، ابراز داشت: این کانون از جمله مراکز فرهنگی و تربیتی است که موجبات دلگرمی در آینده را فراهم کرده است.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه اگر کار با نیت خالص انجام شود، خداوند شما را یاری می کند، گفت: این قبیل از کانون های پرورشی با هدف انگیزه سازی در تربیت تشکیل می شوند.

وی با اشاره به آیه دوم سوره جمعه مبنی بر اینکه کار بزرگ انبیاء قبل از تعلیم و آموزش در ابتدا کار تربیتی بود، تصریح کرد: آموزش و پرورش و دانشگاه ها باید پرورش را در اولویت کار خود قرار داده چرا که پرورش انگیزه را بیشتر از اندیشه متبلور می سازد.

امینی با بیان اینکه نقش اندیشه هم مهم است اما انگیزه، اندیشه را جهت می دهد، افزود: با ایجاد انگیزه بهتر می توان به مردم خدمت کرد.

وی با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی و تربیتی رکن اساسی خانواده که همانا زنان و دختران هستند را هدف قرار داده است، تصریح کرد:صلاح و فساد جامعه به این رکن اساسی بستگی دارد نه اینکه مردان نقش نداشته باشند بلکه رکن اساسی را مادر در خانواده دارد.

امینی معرفی هر چه بیشتر کانون های فرهنگی و تربیتی در جامعه را ضروری خواند و اظهار داشت: اعتقاد بر این است که وقتی یک کار فرهنگی و تربیتی با این سطح خوب انجام می شود نهادها، شخصیت ها و خیران به این مجموعه ها توجه ویژه ای داشته باشند.

امام جمعه شاهرود ادامه داد: اقدامات خوبی در دوران کرونا از لحاظ تهیه بسته های معیشتی برای خانواده های نیازمند توسط خیران انجام شد اما می بایست بخشی از این کمک ها در بخش تولید و کمک به شغل های آسیب دیده هزینه می شد.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان خیران زیادی فعال هستند، افزود: تاکنون در تجمیع و جهت دهی خیران موفقیتی کسب نشده است.

امینی با بیان اینکه خیران باید مجمعی تشکیل داده و این مجمع هم نباید زیر نظر یک شخص خاصی باشد، گفت: باید این مجمع به طور هفتگی و یا ماهانه نیازهای شهر را احصاء کرده و با راستی آزمایی که توسط گروه تحقیق انجام می شود، نیازمندان را تحت پوشش قرار دهند.

به گفته وی فعالیت های خوبی در این راستا توسط اوقاف، سپاه و سازمان ها در کشور انجام شده اما باید این نوع از فعالیت ها هدفمند برنامه ریزی و اجرا شوند.

امام جمعه شاهرود با اشاره به اینکه در فعالیت های فرهنگی و تربیتی باید مواظب حاشیه ها هم بود، افزود: خرید و فروش، ایجاد صندوق های قرض الحسنه و دیگر فعالیت های حاشیه ساز نباید کانون ها را از هدف اصلی خود که تربیت است، دور کند.

به گفته وی در این قبیل از فعالیت ها باید نظارت و هدایت انجام شود و از حاشیه سازی و دخالت در این امور پرهیز نمود.

امینی به حلول ماه رجب اشاره کرد و گفت:ماه رجب، یکی از ظرف های زمانی خوبی است که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است.

وی با بیان اینکه سه عمل در ماه رجب بر فعالیت های تربیتی اثر گذار است، افزود: این سه عمل، روزه، استغفار و دعا است که باید از فرصت سه ماه پیش رو استفاده و از عواید آن بهره مند شد.

حجت الاسلام محمد سعیدی مدیر موسسه فرهنگی و تربیتی دخترانه "محیا" هم در این آیین گفت: بنیاد محیا مامنی برای تمامی زنان و دختران است و این کانون از بخش های گوناگونی تشکیل شده که هر کدام از آن ها در جهت ارتقای سطح فرهنگ، آگاهی و آموزش و تربیت فعالیت های متنوعی انجام می دهد.

وی با بیان اینکه یکی از این بخش ها قسمت آموزش است، افزود: همه ساله با برگزاری دوره های متناسب با نیازهای جامعه و ساختارهای آن در جهت آموزش بانوان و حتی آقایان دست به فعالیت های زیادی زده است.

سعیدی ادامه داد: برگزاری دوره های مقدماتی طب ایرانی اسلامی در جهت مقابله با همه گیری ویروس کرونا توسط استادان نامی در این عرصه انجام شده است.

مدیر موسسه فرهنگی و تربیتی دخترانه "محیا" با بیان اینکه  مشاوره در جهت رفع مشکلات خانوادگی از جمله تحصیلی، تربیتی و ازدواج در دستور کار است، ابراز داشت: تمامی دوره های برگزار شده با ارائه گواهی نامه همراه بود.

وی از تهیه و توزیع ۲۰۰ بسته معیشتی و ۶۰۰ عدد ماسک و دستکش بین نیازمندان در این کانون خبرداد، اظهار داشت: برگزاری اردوهای آموزشی، کلاس های سیر مطالعاتی، برگزاری دوره های طب سنتی – اسلامی توسط استادان مجرب از دیگر فعالیت های این کانون است.

سعیدی ارائه خدمات طب سنتی و مشاوره تحصیلی، تربیتی و خانوادگی را از دیگر فعالیت ها این کانون برشمرد، گفت: برگزاری نشست های علمی با موضوع تربیت دختران با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی در طی یک سال گذشته انجام شد.

در این آیین رونمایی از پژوهش های کانون "محیا" با حضور مسوولان شهری و شهرستان شاهرود انجام گردید.

اهمیت فرزند و فرزند آوری، کودک شناسنامه نفسانی، نگاهی کلی بر تربیت اسلامی، عضو ارشد، ازدواج و اهمیت آن در کلام معصومین، آشنایی با قرآن و عترت ویژه کودکان و نوجوانان، طب ایرانی_ اسلامی، تربیت تشکیلاتی و تشکیلات تربیتی، نگاهی متفاوت به هدف ازدواج، تربیت و تربیت جنسی، خلاقیت در زندگی، چیستی و چگونگی تربیت و فصلنامه "محیانامه" از جمله محصولات فرهنگی این کانون است.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار