پالایشگاه استحصال اتان که توسط جوانان متخصص ایرانی احداث شده است در اوج تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان به بهره‌برداری می‌رسد تا باردیگر اقتدار ایران اسلامی در حوزه نفت و گاز به نمایش گذاشته شود.
کد خبر: ۹۴۱۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳ 17 February 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: عملیات اجرایی پروژه بزرگ موسوم به اتان‌گیری با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری (بالغ ‌بر ۲۲ هزار میلیارد تومان) توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ با حضور وزیر نفت و جمع دیگری از مسئولان عالی‌رتبه کشوری آغاز شد.

این طرح به‌منظور استحصال اتان از گازهای خروجی پالایشگاه گاز پارسیان با آب‌گیری گازهای یادشده در شهرستان مُهر و جداسازی متان و سپس انتقال باقیمانده گازها از طریق خط لوله به عسلویه، جهت تفکیک اتان (و تزریق به خط خوراک) و ارسال محصولات پروپان، بوتان و+C۵ به مخازن ذخیره در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار واقع در شهرستان مُهر استان فارس و ۲۳ هکتار در عسلویه است.

این پروژه بزرگ که بیش از ۴۵۰۰ فرصت شغلی در دوران ساخت ایجاد کرد، قرار بود به‌طور کامل در شهرستان مُهر احداث شود، اما طی سال‌های اخیر قریب به ۴۰ درصد طرح به شهرستان عسلویه منتقل شد، ازاین‌رو ۳ هزار نفر در سایت شهرستان مُهر مشغول به کار شدند.

 

مأموریت اصلی شرکت پالایش پارسیان سپهر شهرستان مهر استحصال ترکیبات ارزشمند اتان، پروپان، بوتان و میعانات از گاز طبیعی تولیدی پالایشگاه پارسیان و ارسال آن به شرکت پالایش پارسیان سپهر در عسلویه جهت تفکیک و سپس صادرات است.

پالایشگاه پارسیان سپهرشهرستان مهر، با ظرفیت تولید سالیانه سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن مخلوط اتان و سایر محصولات در مجاورت دومین مجتمع گازی کشور فعالیت خواهد کرد.

از مزایای این پالایشگاه جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش‌افزوده، صادرات، ارز‌آوری و توسعه پتروشیمی‌های کشور و حفظ محیط‌زیست است.

دو شرکت پالایش گاز پارسیان و شرکت پالایش گاز پارسیان سپهر در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرمُهرمرکز شهرستان مهر قرار دارند.

این پروژه روز گذشته با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در حوزه نفت و گاز به صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسید تا بار دیگر در اوج تحریم های ناجوانمردانه دشمنان قسم‌خورده نظام جمهوری اسلامی، اقتدار ایران اسلامی در حوزه نفت و گاز به نمایش گذاشته شود.

 

در کنار این دو پالایشگاه بزرگ، پالایشگاه ۲۰ هزار بشکه‌ای بنزین نیز توسط بخش خصوصی با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی در حال احداث است تا شهرستان‌های لامرد و مُهر در جنوب استان فارس به یکی از قطب‌های اصلی صنعت پس از عسلویه تبدیل شوند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) روز گذشته پس از بازدید هوایی از این مجموعه بزرگ که در شهرستان مُهر استان فارس قرار دارد، گفت: با افتتاح این پالایشگاه، گام بلندی در حوزه محیط زیست و جلوگیری از وجود مواد آلاینده در گاز طبیعی و همچنین جلوگیری از خام‌سوزی مواد ارزشمند داخل گاز طبیعی که در مصارف خانگی تبدیل به دود و مواد آلاینده می‌شود، برداشته شد.

محمد مخبر به فناوری استفاده شده در این مجتمع اشاره کرد و گفت: به جرأت ادعا می‌کنیم که به‌روزترین فناوری‌های روز جهان در این حوزه با تکیه بر دانش متخصصین داخلی در این پالایشگاه به کار گرفته شده و با راه‌اندازی آن، جهش قابل توجهی در صنعت نفت کشور رخ خواهد داد.

وی افزود: از دیگر ویژگی های متمایز این مجموعه، توان بازیافت ۹۵ درصدی اتان است که بالاترین توان خلوص در کشور به حساب می‌آید.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اشاره به ایجاد اشتغال از طریق بهره برداری از این طرح صنعتی گفت: یکی از اهداف ستاد در اینگونه پروژه‌ها تاکید بر ایجاد اشتغال و توسعه مناطق محروم است، در همین طرح بیش از ۵۰۰۰ شغل مستقیم و حدود ۲۰ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جهش تولید و تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه، راه‌اندازی طرح ملی استحصال اتان که تا پایان امسال به بهره‌برداری کامل خواهد رسید، نگینی بر تولید ملی و نماد توان متخصصان داخلی است.

برچسب ها: پالایشگاه ، نفت ، مهر ، لامرد ، گاز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار