استاندار قم با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نحوه عرضه و فروش کالاهای مورد نیاز مردم در شب عید گفت: با توجه به ممنوع بودن برپایی فروشگاه‌های بهاره، نباید امکان فروش فوق العاده کالاهای مورد نیاز را نیز در قم سلب کنیم.
کد خبر: ۹۴۵۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴ 03 March 2021

به گزارش تابناک قم، بهرام سرمست روز چهارشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری اظهار داشت: در طول سال گذشته همواره با دو گانه‌هایی مواجه بودیم و همزمان سلامت و همچنین معیشت مردم برای ما مهم بوده‌است.

وی افزود: سعی ما بر این بوده که جمع بین اضداد داشته باشیم یعنی هم معیشت و هم سلامت مردم را دنبال کنیم که البته محور تمام تصمیم گیری هایمان بحث سلامت مردم است.

استاندار قم با تاکید بر ضرورت به کارگیری یک خرد جمعی و استفاده از نظرهای اصناف، تولید کنندگان و تشکل‌های صنفی گفت: وقتی فروشگاه‌های بهاره را تعطیل و ممنوع کردیم، امکان فروش فوق العاده را سلب نکنیم.

وی اضافه کرد: اما باید تضمین رعایت پروتکل‌ها را از اصناف بخواهیم و آنها نیز اگر می‌توانند برنامه عرضه کالا بین مردم را بدون صف اجرا کنند با دادن تضمین‌های کافی این کار را انجام دهند و ما هم مخالف نیستیم.

وی ادامه تاکید کرد: اصناف اگر نمی‌توانند مسئولیت قبول کنند تنها شرط ما رعایت پروتکل‌هاست.

استاندار قم تصریح کرد: در مورد مرغ و اقلام اساسی نیز همین گونه است که البته تلاش اصناف، سازمان صنعت و معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری جای تشکر دارد و ما در استان در رابطه با تنظیم بازار سعی کردیم در عین در نظر گرفتن منافع و مصالح تولید کننده به مصرف کننده نیز فشاری وارد نشود.

سرمست با بیان اینکه استانهای همجوار در اعمال سیاست های قانونی سهل انگارانه و سهل گیرانه عمل کردند گفت: این مساله گاها به قم نیز فشاری را تحمیل کرده که باید به دنبال تعدیل این فشارها باشیم و از سیستم مرکزی نیز بخواهیم که سیاست‌های یکپارچه در سطح کل کشور اعمال شود.

تفاوت قیمت عامل اصلی تمایل مردم قم به خرید بیشتر مرغ است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این جلسه گفت: متاسفانه تفاوت قیمتی که بین قم و سایر استان ها وجود دارد یکی از دلایل عمده تمایل مردم به خرید بیشتر مرغ است.

 مهرداد غضنفری افرود: تولید مرغ در قم چیزی در حدود ۶۰ تا ۷۰ تُن است ولی بر اساس سرانه مصرفی که از طریق وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته بین ۸۰ تا ۱۱۰ تُن می‌باشد.

غضنفری اضافه کرد: حتی اگر ۸۰ تُن را نیز در نظر بگیریم تولید مرغ در قم بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از مصرف است و باید از خارج از استان تامین کنیم. 

معاون استاندار قم خاطرنشان کرد: تنها استانی که قیمت مصوب تنظیم بازار را رعایت کرده و به وزیر صنعت نیز گزارش داده شده قم است ولی استان‌های همجوار این موضوع را رعایت نمی‌کنند

وی تصریح کرد: اگر ما نیز مثل آنها برخورد کنیم و قیمت را نادیده بگیریم قطعا هیچ صفی نخواهد بود اما یک تکلیف قانونی داریم که آن را دنبال می‌کنیم.

وی همچنین بالا رفتن مصرف مرغ را دومین دلیل کمبود این کالا در قم ذکر کرد و گفت: متاسفانه گزارشی که دستگاه های بازرسی دارند برخی از این خریدها که توسط مردم نیز صورت می گیرد به سمت رستوران‌ها و کنتاکی‌ها می‌رود و آنها با یک قیمت بیشتری این مرغ‌ها را خریداری می‌کنند که کار ناپسندی است.

 وی ادامه داد: یکی از راه‌هایی که سیستم بازرسی استان دنبال می‌کند توزیع مرغ منجمد است که ۲۰۰ تُن تخصیص یافته تا در فروشگاه های بزرگ عرضه شود و از این مسیر این موضوع را کمی تعدیل کنیم ضمن اینکه مراکز توزیع مرغ را نیز در سطح شهر گسترش دهیم.

وی گفت: اخبار و گزارش‌هایی که طی هفته‌های اخیر از صدا و سیمای سراسری در خصوص افزایش قیمت مرغ تهیه و پخش شده نیز در تمایل مردم به خرید بیشتر تاثیر بسزایی داشته است.

معاون استاندار قم بیان داشت: درخواست ما از مرکز این است که استان‌های همجوار قم با این استان وحدت رویه را داشته باشند که این دو نرخی فشار ایجاد نکند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در رابطه با فروش ویژه میوه شب عید نیز تدارک لازم دیده شده که در حال تامین هستیم.

غضنفری یادآور شد: همه ساله در اسفندماه نمایشگاه‌هایی را برگزار می‌کردیم ولی امسال بر اساس محدودیت‌های کرونایی ممنوع است و تنها راهی که به مردم کمک شود و با قیمت های مناسبی اجناس خود را تامین کنند نیز فروش های فوق العاده می‌باشد.

وی افزود: اصناف سطح شهر در فروش فوق العاده ۱۰ تا ۲۰ درصد تخفیف می‌دهند البته به این کار تمایل دارند چون سال‌های قبل نمایشگاه‌ها که برگزار که با کسادی آنها  مواجه می‌شد.

وی در پایان بیان کرد: رئیس اتاق اصناف ایران و قائم مقام وزیر صنعت نیز بر فروش فوق العاده اصرار دارد از این رو و با توجه به ممنوعیت موجود در برپایی نمایشگاه، در فروش فوق العاده هم به شکلی تدبیر کنیم که موجب صف و تجمع نشود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار