در حالی‌که شاخص بورس از اوج 2 میلیون و 78 هزار واحدی خود در 19 مرداد ماه امسال به کف کانال 1.2 میلیون واحدی رسید برخی از شهروندان و فعالان بازار سرمایه در سمنان دلیل این امر را جو هیجانی برخی سهامداران و سیاست های دولت در دعوت از مردم به خصوص تازه‌واردها به بورس می‌دانند.
کد خبر: ۹۴۵۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷ 03 March 2021

اجرای طرح «شتابا» سیاست غلط دولت در تشویق مردم به بورس/ پشیمانم؛ بخاطر تبلیغات رسانه‌ها ترغیب شدم/قوسی: تا روشن شدن تکلیف شاخص بورس، باید صبر کنیم

 

به گزارش تابناک سمنان  یکی از  سیاست‌های  دولت در دعوت شهروندان به بورس طرح «شتابا» (شبکه توانمندی ایتام در بورس ایران) بود که با پیشنهاد و مکاتبات علیرضا آشناگر استاندار سمنان با حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای تحقق شعار سال ۹۹ به عنوان سال جهش تولید و با توجه به شرایط کنونی جهان و کشور به علت شیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن اجرایی شد.

 
چندی قبل علیرضا آشناگر استاندار سمنان اظهار امیدواری کرده بود که طرح شتابا به خوبی پیش رفته و 90 درصد ایتام کد بورسی گرفتند و گفته بود می خواهیم با اجرای این طرح ایتام را با بازار سرمایه آشنا کنیم و ماهیگیری را به آنان آموزش دهیم!

استاندار سمنان همچنین گفته بود بی نظمی که تا به حال در باره برخی اقدامات شرکت تعاونی سهام عدالت وجود داشته و باعث طولانی شدن رویه تشکیل شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت شده پسندیده نیست و نیاز است با فوریت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

از سوی دیگر محسن مسعودیان مدیرکل کمیته امداد سمنان نیز گفته بود کمیته امداد تلفن و سیم کارت رایگان برای ایتام مهیا می کند.
 
او همچنین از ارائه آموزش به ایتام بالای ۱۸ سال به منظور مدیریت سهامشان خبر داده بود و گفته بود برای افراد کمتر از ۱۸ سال نیز کمیته امداد می تواند با قبول قیومیت ایتام و یا واگذاری امور به صندوق‌های سرمایه گذاری این امر را مدیریت کند و در این خصوص قوه قضائیه باید موانع موجود را برطرف کند. 
 
آیا اینکه اجرای طرح در این مدت کوتاه توانسته رضایت سرمایه‌گذاران را جلب کند و آیا مستمری بگیران کمیته امداد از آن استقبال کرده‌اند یا نه، پرسشی است که  این  گزارش سعی دارد پاسخ مناسبی برای آن پیدا کند.
 
پشیمانم؛ بخاطر تبلیغات رسانه‌ها ترغیب شدم
 
علی 50 ساله از سهامداران قدیمی ساکن سمنان عامل افت شاخص بورس را در تبلیغات بیش از حد دولت برای دعوت از مردم به بازار سرمایه دانست و یادآور شد: نمایندگان عالی دولت در استان و شهرستان‌ها حتی از ورود ایتام و مددجویان کمیته امداد به بورس دریغ نکردند و پیشنهاد طرحی ملی به نام «شتابا» را برای اولین بار از استان سمنان کلید زدند.
 
حسین 45 ساله از فعالان بازار سرمایه که در حرفه رانندگی مشغول فعالیت است اظهار کرد: پس از تجربه ناخوشایند پایان مرداد ماه، ترس و حساسیت در بازار افزایش یافته و با توجه به رشد بالای تعداد سهامداران، رفتارهای هیجانی در زمان کوتاهی سهم‌ها را به صف خرید یا فروش می‌کشاند و کلیت بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

یکی از مددجویان سازمان بهزیستی دامغان که 35 سال سن دارد و خواست نامش در گزارش ذکر نشود درباره جزئیات این موضوع گفت: شخصا هیچ علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در بورس نداشتم اما از آنجا که تا چندی پیش سهام عدالت‌ام هیچ ارزشی نداشت و پس از مدت کوتاهی تا مبلغ 40 میلیون تومان قیمت گذاری می‌شد با تبلیغات رسانه‌های جمعی ترغیب شدم در بورس سرمایه گذاری کنم و الان نیز پشیمانم زیرا سرمایه ام به یک چهارم تقلیل یافت.

43

حرف‌های گفت‌وگو‌شوندگان را با محمد قوسی قائم مقام کمیته امداد سمنان در میان گذاشتیم. او در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: برای اجرای طرح شتابا با مشکلات زیادی روبه رو شدیم که فراتر از تصور ما بود هر چند به مرور در حال حل مشکلات هستیم.

وی ادامه داد: حدودا برای 570 یتیم کد بورسی اخذ شده و حدود 180 نفر نیز بدون کد بورسی هستند که یا مشکل قیم دارند و یا قیم ها به دلیل اختلافات خانوادگی با عروس خانواده (مادر یتیم) راضی نمی‌شوند روال اداری اخذ کد بورسی انجام شود اما در حال پیگیری هستیم تا به سرانجام برسانیم.

هدیه 1.5 میلیارد تومانی رئیس کمیته امداد کشور برای خرید سهام

محمد قوسی همچنین افزود: مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد کشور مبلغ 1.5 میلیارد تومان برای 750 یتیم هدیه داد تا پس از اخذ کد بورسی به ازای هر نفر 2 میلیون تومان سهام خریداری شود.

قائم مقام کمیته امداد سمنان با اشاره به اینکه تصمیم داریم با مبلغ اختصاص داده شده فقط عرضه اولیه بخریم یادآور شد: استاندار سمنان مکاتبه‌ای با شرکت هایی که سهام‌شان در بورس قابل عرضه است انجام دادند تا به ایتام سهام تشویقی دهند.

وی به مشکلات پیش روی اجرای طرح شتابا گریزی زد و اظهار کرد: ناهماهنگی در احراز هویت ایتام و دریافت کد سجام و ثبت نام در کارگزاری های مختلف چالش فعلی شتابا است که تصمیم داریم با یکسان سازی همه ایتام در کارگزاری مفید ثبت نام کنند.

قوسی از نیاز سنجی کمیته امداد برای خانواده های ایتام قبل از 22 بهمن سال جاری خبر داد و تصریح کرد: گام دوم نیازسنجی بحث اشتغال و توانمند سازی است که بخش عظیمی از توانمند سازی را مصروف شتابا کردیم تا اگر ایتام نتوانستند برای خوشان شغل ایجاد کنند از بورس درآمد کافی داشته باشند.

از ایتام تعهد می گیریم که سهامشان را نفروشند

وی به بحث مهم آموزش بورس در شتابا اشاره کرد و گفت: از ایتام تعهد می گیریم که سهام‌شان را نفروشند و مبلغ آن را خرج نکنند.

قائم مقام کمیته امداد سمنان ادامه داد: در حال حاضر پول در حساب کمیته امداد است و صبر کردیم تا وضعیت شاخص بورس مشخص شود و با ورود بهنگام و خرید سهام در شرایط مناسب هم اصل پول حفظ شود و هم ایتام سود ببرند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایلنا

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار