تابناک-  هدف ما این است که برندها در کنار هم بودن را به طور مثبت تجربه کنند و قرار نیست رقابت همیشه منفی باشد.
کد خبر: ۹۴۷۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 09 March 2021

به گزارش خبرنگار تابناک- دخترانی از جنس سرزمین من، سرزمین آبی دریا و روشنایی آفتاب، باهمت والای خود برای پاسداشت فرهنگ و هنر و سنت این دیار دست به دست هم داده و از تلفیق سنت و مدرنیته، هنری زاده و به تماشای چشمان همیشه منتظر من وتو می گذارند تا دریابیم که چگونه با حفظ اصالت و فرهنگ این خطه، می توان پوشید و نو شد، تازه شد و ترانه ای تازه از زیبایی زنان هرمزگان زیبا سرود. رویداد هنری «دستار» به همت جمعی از دختران هنرمند و کارآفرین جنوبی در 20 اسفند 99 در گالری وندا با معرفی تلفیقی از پوشش سنتی و مدرن بانوان جنوب برگزار می شود.

دخترانی از جنس این سرزمین دستشان را بر روی زانوهایشان نهاده اند و در این وانفسای اقتصادی قد علم کرده اند و کسب و کاری را راه اندازی کرده اند که با ایده فرهنگ و هنر بندری، کهنه و نوین را در آمیخته اند. ما در این شماره به سراغشان رفتیم و به گفتگویی نشستیم.

خودتان را معرفی می کنید؟
آرزو زاهدی، لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه هرمزگان و هنرجوی طراحی لباس دانشگاه صنعت و معدن شیراز هستم. مدیر سایت یومی شاپ.

ایده سایت چگونه به ذهنتان رسید؟
ایده سایت پروژه دانشگاه ام بود یک فضای ارائه و فروش بود که سایت؛ یک قسمتی از آن بود و چون با کرونا درگیر شدیم به اجبار از سایت شروع کرده ایم. اسم سایت ما «یومی شاپ» است دلیل انتخاب این اسم این بود که بنده به فرهنگ آسیای شرقی و کشور ژاپن علاقه خاصی دارم و در زبان ژاپنی کلمه اوومی به معنای دریا می باشد که برای تلفظ راحت تر آن از کلمه یومی استفاده نمودیم و البته نظرات زیادی را در این رابطه شنیده ام که چرا اسم بندری انتخاب نکرده اید و بنده به این فکر بودم که بسیاری از افراد اسم بندری را انتخاب می کنند و ما نباید بسته به یک مکان باشیم و می توانیم با استفاده از این اسم پل ارتباطی بین فرهنگ ژاپن و بندرعباس ایجاد کنیم.

ایده طراحی سایت کجا به ذهنتان رسید؟
ایده طراحی سایت که پروژه دانشگاهم بود و با دوستم که در بخش برنامه نویسی فعالیت داشت در میان گذاشتم که چنین ایده ای برای فضای کسب و کار پروژه دانشگاهم دارم و دلم می خواهد فضایی باشد که بتوانم ایده هایم را اجرا کنم. چون این ایده را نیاز استان می دیدم. در بحث اجرای سایت که چگونه بتوانم اجرا کنم ایده ای که به ذهنم رسید بخش طراحی «لباس وجودم» بود و زمانی که وارد این زمینه شدم و کاستی هایی را دیدم. ایده های جالبی را می دیدم که قبل از اینکه وارد طراحی لباس شوم اصلا جدی نگرفته بودم و با برندهای مختلف آشنایی نداشتم و نمی شناختم.

برندهایی که در زمینه لباس در بندر فعالیت می کنند نه تنها من بلکه خیلی از دوستانم که حتی در این زمینه فعالیت می کردند اطلاعاتی نداشتند. زمانی که وارد ایونت های مختلف شدم یک پیچ اینستاگرامی داشتم که در این ایونت ها فیلم برداری می کردم و برای پیج کار تولید محتوا انجام می دادم و به فکر برگزاری رویداد و سایت نبودم. نمی گویم می خواستم بلاگر شوم چون بلاگر بودن یک پروسه جدا است اما در اوایل شروع کار فکر می کردم می خواهم بلاگر شوم وقتی در ایونت شرکت کردم و با یک حجم زیادی از برندهای بندری مواجه شدم خودم تعجب کردم که این همه برند در هرمزگان وجود دارد و من با آنها آشنایی ندارم. ازتک تک غرفه ها بازدید می کردم و ویدیو می گرفتم.

مدتی پس از بازدید از ایونت های مختلف با فضایی در اینترنت آشنا شدم که برای پروژه ام بود. در این فضا برندهای متفاوت با ویژگی های متفاوت و با یک هدف یکسان کنار هم قرار گرفته بودند. بعد که شروع به مطالعه کردم و سر در آوردم دیدم چقدر جالب می شد اگر ما هم چنین فضایی را ایجاد می کردیم. قبلا در این رابطه تحقیق انجام نداده بودم که ببینم چنین فضایی در کشور ما وجود دارد یا خیر پس از تحقیق دیدم چنین فضایی در کشور ما هم وجود دارد اما بنده با آن آشنایی نداشتم. زمانی که با این فضا آشنا شدم دیدم چقدر این فضای برای همه ما آشنا است در فضای حقیقی به عنوان مثال مغازه هایی که مانتو می فروشند و فضایی کوچک تر شال می فروشند همه دیده ایم اما نمی دانیم اسم فضا و دیدم چقدر جالب می شود اگر بتوانم چنین فضایی را مهیا کنیم.این شد پروژه دانشگاه من .یک فضای آنلاینی که چند برند را مورد حمایت قرار می دهد.

باتوجه به اینکه در این ایام ایونت هم نمی شد برگزار کرد بسیاری از برندهای خانگی شروع به تولید کردند و ما به دنبال ایجاد بستری برای عرصه تولیدات این برندها برآمدیم.با خانواده مشورت کردم که می خواهم دلی شروع کنم یکسری از کارای بیزینسی هست که بر اساس پروژه ام نوشتم ولی بیشتر بحث حمایت دلی بود دغدغه داشتم که حجم زیادی از برندهای بندری داریم ولی کسی با آنها آشنایی ندارد و استارت کار را با حمایت خانواده ام شروع کردم بعد از گذشت زمانی سایت راه اندازی شد و شروع به کار نمودیم.برای شروع به کار باید با برند های مختلف صحبت می کردیم به واسطه صفحه ای که داشتم با برند های مختلف آشنایی داشتم و برندها هم مرا می شناختند. صحبت هایی با برندها انجام شد. بین تمامی برندها یک افکار منفی ترس از رقابت وجود داشت. رقابت چیز خوبی است اگر مثبت استفاده شود ولی یک رقابت بد چشم و هم چشمی بین برندهای استان هرمزگان وجود دارد که دوست نداشتند در کنار هم کارکنند ولی همه هم از این موضوع ناراحت بودند که نمی توانند در کنار هم کار کنند.

پشت این داستان یک فرهنگسازی به حساب می آید زمانی که با این موضوع روبرو شدم یک هدف گسترده داشتم که بحث حمایت در جای خود و این ها باید فضای رقابت سالم را ببیند و امتحان کنند کمی طول کشید تا با موضوع رقابت کنار بیایند اما در حال حاضر 8 برند در سایت فعالیت دارند که این افراد متوجه رقابت مثبت شده اند و به این موضوع رسیده اند که نیازی نیست برای یکدیگر تبلیغ کنند وقتی به نوبه خود برای برند خود تبلیغ می کنند و بهترین کار خود را ارائه می دهند به یکدیگر کمک کرده اند تا بازید سایت زیاد شود و تمام ذهنیت بنده این است که یک فضا ایجاد شود که از همدیگر حمایت کنند. حمایت می تواند یک فضای انگیزه بخش پیش بیاورد. برخی از برندها کارشان را نصفه رها کردند با حمایت دوباره آغاز به کار کردند و ادامه دادند می دیدند که در سایت و پیچ اینستاگرام معرفی و حمایت می شوند و همدیگر را بدون چشم داشت پشتیبانی می کردند .

هدف کلی شما چیست؟
در حال حاضر سایت ما برندهای مختلف بندری دختران هرمزگانی که از جاهای مختلف کشور هستند را پوشش می دهد و به دنبال این هستیم برندهای مختلفی پیدا کنیم و داوطلبانه در سایت حضور داشته باشند حتی از شهرهای دیگر تا بتوانیم در اینده برندهای مختلفی از سراسر کشور استفاده کنیم.به طور کلی هدف ما این است که برندها در کنار هم بودن را به طور مثبت تجربه کنند و قرار نیست رقابت همیشه منفی باشد.

به هدف هایی که می خواهید رسیده اید؟
طول کشید با خیلی جاها صحبت کردیم بیشتر جاها بحث مالی را پیش می کشند صحبت کرده ایم که آن بستر فراهم است و واقعا دختر بودن مقداری سختی کار را بیشتر کرده بود و با پشتکار از پس آن بر آمده ایم. همه برندها بیشتر جنبه مالی را در نظر می گرفتند و دنبال بحث معنوی نبودند.

از کی فعالیتتان را شروع کردید؟
از عید99 این ایده به ذهنمان رسید 3 ماه طول کشید تا سایت راه اندازی شد چون باید سایت با لگو می بود آماده شدن این بستر از عید تا مرداد طول کشید مرداد و شهریور با برندها صحبت کردیم و از 2 آبان99 سایت رونمایی شد .

بازدید سایت چطور است؟
طبق اطلاعات فنی سایت آمار بازدید خوبی را دارد گاها شده هزار نفر از سایت بازدید به عمل بیاورند اما با توجه به کرونا خریدها کمتر شده است ولی باز حمایت ها صورت گرفته و برندها فعالیتشان را ادامه می دهند.

برندهایی که با آنها کار می کنید نو پا هستند؟
تعدادی برندها قدیمی هستند و تعدای برندها تازه تاسیس شده اند . تولید محتوا برندهای جدید به نسبت کمتر است و کاری که ما می خواهیم انجام دهیم این است که دوتا را چهارتا کنیم و تعداد موجودی ها را افزایش دهیم شعار سایت ما «دریایی از سلیقه هاست» افرادی که در این سایت فعالیت دارند هر کسی سبک خودش را دارد و ما سعی می کنیم بیشتر سبک های ساده و مینیمال را بارگذاری کنیم .

چه شد که ایده برگزاری رویداد هنری به ذهنتون رسید؟
می خواستیم که فقط بسته به فضای مجازی نباشیم. این نیاز را دیدیم که درکنار فضای مجازی در فضای حقیقی نیز کار کنیم با همکارم خانم نرگس یزدان پرست که صحبت کردیم دیدیم ایونت را همه برگزار می کنند باید کاری را انجام دهیم که تاکنون در استان رخ نداده است. کتابی در زمینه طراحی و اجرای لباس خواندم و ایده رویداد هنری از آنجا به ذهنم خطور کرد اما با توجه به شیوع کرونا نمی توانیم از مدل های زنده استفاده کنیم. یکی دیگر از مهمترین اهداف ما برای برگزاری این رویداد این است که تعدادی افراد در استان حضور دارند که تعصب خاصی بر روی لباس بندری دارند این افراد می توانند علمی از طراحی لباس داشته باشند و یا نداشته باشند مهم این است که مردم یک استان از پوشش رضایت داشته باشند گاهی نظرهای منفی زیادی می گیریم که چرا از پوشش و آیتم های بندری در مد امروزی استفاده می کنید.

چراهای مختلفی وجود دارد این افراد حق دارند که نگران فرهنگ باشند اما مد در حال پیشرفت است جوان های ما دیگر شلوار بندری با این سبک از گشادی در قسمت بالای شلوار را نمی پوشند و زمانی که جوانان ما از لباس بندری استفاده نکنند باعث می شود که فرهنگ و پوشش ما از بین برود. نمی شود جلوی مد را گرفت اما می توان پوشش بندری را به مد اضافه کرد تصمیم گرفتیم رویداد را برگزاری کنیم که بگوییم به دنبال آن نیستیم که پوشش بندری را از بین ببریم بلکه دنبال نگاهی نو و جدید به سمت پوشش بندری هستیم.

فکر می کنید چقدر موفق می شوید؟
دوتا اتفاق می افتد یا به موفقیتی که می خواهیم می رسیم و یا شکست می خوریم که اگر شکست بخوریم پر قدرت تر و با انگیزه تر از قبل پیش می رویم و اگر به موفقیتی که در ذهن داریم برسیم برنامه ریزی هایی انجام دادیم که پس از این رویداد به آنها می پردازیم و اتفاق های بزرگی رخ می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار