معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای مهرماه امسال پس از برداشت محصول بادام تاکنون بیش از ۳۰۳ تن مغز بادام برای صادرات مورد تایید مرکز قرنطینه گیاهی استان قرار گرفت و تاییدیه سلامت برای آن صادر شد.
کد خبر: ۹۴۸۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸ 14 March 2021

 

حسین برزگر افزود: در مرکز قرنطینه گیاهی استان، محصولات از نظر نوع بیماری و آفات مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد تا محصول بدون بیماری و آفت به بازار عرضه شود، که این میزان مغز بادام مامایی پس از دریافت تایید مرکز قرنطینه برای صادرات به بنادر جنوبی کشور ارسال شد.

وی اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت حفظ نباتات در راستای ارسال محموله‌های تولیدی از مبادی قرنطینه استان در چارچوب ضوابط قرنطینه گیاهی شرایط را تسهیل کرده است و آماده همکاری با صادرکنندگان استان است.

به گفته وی، یکی از مهمترین محصولات صادراتی باغی استان بادام به خصوص بادام مامایی است که این رقم بازار پسندی بیشتری نسبت به سایر ارقام دارد.

برزگر افزود: ارزش تولیدات باغی استان بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال است که از لحاظ وزنی ۱۳ درصد تولیدات کشاورزی و از لحاظ ارزش ریالی بیش از ۳۰ درصد ارزش تولیدات کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است.

وی به ارزش اقتصادی و ارزآوری محصولات باغی استان اشاره کرد و گفت: این استان با تولید سالانه بیش از۲۰ هزار تن بادام رتبه نخست تولید بادام آبی کشور را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، بادام مامایی به دلیل رنگ روشن مغز، عطر و طعم خاص و ارزش غذایی کامل، مشتریان بیشتری دارد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با تولید بیش از ۲۰ هزار تن در سال معادل ۲۰ درصد بادام با کیفیت کشور، در ۱۲ سال اخیر به طور متوالی بیشترین تولید بادام آبی کشور را به خود اختصاص داده است.

بادام مامایی، شاهرودی ۱۲، ربیعی، بادام سفید و سایر ارقام شاهرودی از ارقام اصلی بادام این استان به شمار می‌رود.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار