نمایندگان مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی معتقدند که حقوق خانه ملت برای هزینه کرد دفاتر نمایندگی و حقوق پرسنل کافی نیست که البته برخی دیدگاههای متفاوتی دارند.
کد خبر: ۹۴۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 17 March 2021

 

درآمد و هزینه کرد نمایندگان مجلس و امکانات و بسترهایی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، همواره موضوع پرابهامی در جامعه تلقی می‌شود و حتی افشای فیش حقوق آن‌ها در این سال‌های گذشته نیز نتوانسته به شفافیت این مسئله کمک کند.

همیشه این سوال مطرح بوده که یک نماینده مجلس شورای اسلامی چگونه می‌تواند از شروع تبلیغات تا استقرار در دفاتر نمایندگی به صورت شخصی هزینه کند؟ 

به طور حتم یک نماینده برای استقلال کافی و اینکه به قول معروف مدیون کسی نباشد، باید تلاش کند کمترین کمک مالی را از افراد دریافت کند.

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه اخیر خود به موضوعی اشاره کرد که سوال برانگیز بود:

۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای اجاره دفتر و حقوق پرسنل کافی نیست

محمدبیگی: هر قوه‌ای ساختمان و زیرساخت و پرسنل خاص خودش را در سراسر نقاط کشور دارد و مجلس به جای اینکه بخواهد هزینهٔ جاری آن را به نمایندگان پرداخت کند، باید چنین امکانات و نیروهایی داشته باشد.بنابر اظهارات این نماینده مجلس، حقوق وی ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و یک حقوق دیگر با مبلغی معادل ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای هزینهٔ دفاتر و استخدام کارکنان در سه شهرستان قزوین، آبیک و البرز دریافت می‌کند که به گفته خودش کافی نیست.

محمدبیگی بیان داشته که برای هزینه تبلیغات خود در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مجبور شده یک دستگاه خودروی دنا را که ثبت نام کرده است، به قیمت ۱۴۷ میلیون تومان به فروش برساند تا بتواند هزینه‌های انتخاباتی و اجاره و تشکیل دفتر نمایندگی را تأمین کند.

موضوع دیگری که از سوی این نماینده مطرح شده است، ایراد به کارکرد و ساختار خانه ملت است؛ به طوری که به اعتقاد این نماینده «هر قوه‌ای ساختمان و زیرساخت و پرسنل خاص خودش را در سراسر نقاط کشور دارد و مجلس به جای اینکه بخواهد هزینهٔ جاری آن را به نمایندگان پرداخت کند، باید چنین امکانات و نیروهایی داشته باشد.»

مبالغی که خانه ملت پرداخت می‌کند، کفاف نمی‌دهد؛ باید ساختار اداری تعریف شود

لطف الله سیاهکلی نماینده دیگر مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز نظری کم و بیش شبیه فاطمه محمدبیگی دارد؛ وی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: همانطور که ادارات هر کدام ساختمان دارند، خانه ملت نیز باید همانند قوه مجریه و قضاییه در هر استان برای نماینده یک ساختمان تدارک ببیند.

وی با بیان اینکه نبود چنین ساختمانی یک ایراد محسوب می‌شود، اظهار داشت: این ساختمان باید تحت عنوان خانه ملت در استان مستقر باشد و هر نماینده‌ای که انتخاب شد، از امکانات آن شامل کادر اداری و غیره در اختیار او قرار گیرد که متاسفانه اکنون چنین امکانی فراهم نیست.

سیاهکلی اضافه کرد: اکنون هر نماینده‌ای مجبور می‌شود که مکانی را اجاره کند، ممکن است نمایندگان دفاتر خوب یا بدی بگیرند و حتی ممکن است نماینده‌ای نتواند موفق به گرفتن یک دفتر اداری شود؛ مبالغی هم که خانه ملت در این رابطه پرداخت می‌کند کفاف نمی‌دهد و اصلا سوال اینجاست که چرا باید این مبالغ را به نماینده پرداخت کرد ؟

سیاهکلی : مگر استاندار یا فرماندار از دولت پول می‌گیرند که برای خودشان ساختمان یا کارمند استخدام کنند؟ همانطور که برای این افراد ساختمانی فراهم شده است، نمایندگان نیز باید از ساختمانی اداری وابسته به خانه ملت برخوردار شوند.این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: پرداخت مبلغ از سوی خانه ملت به نماینده با کلی حرف و حدیث همراه است، فردا کلی سوال ایجاد می‌شود که کجا هزینه شد یا چه کار کرد که صورت خوشی ندارد؛ مگر استاندار یا فرماندار از دولت پول می‌گیرند که برای خودشان ساختمان یا کارمند استخدام کنند؟ همانطور که برای این افراد ساختمانی فراهم شده است، نمایندگان نیز باید از ساختمانی اداری وابسته به خانه ملت برخوردار شوند.

سیاهکلی فراهم شدن ساختمان از سوی خانه ملت را عامل مهمی در استقلال نماینده برشمرد و گفت: علاوه بر اینکه مشکلات و حواشی کم‌تر می‌شود، نماینده نیز با خیالی آسوده در آن ساختمان فعالیت کرده و پس از دوران فعالیتش آن را به نماینده بعدی تحویل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: نماینده وکیل مردم است و هرقدر که اسقلال داشته باشد،بهتر می تواند در خصوص قانونگذاری تفکر کند و ذهنش نیز درگیر حواشی نمی‌شود؛ بنابراین تاکید ما این است که برای نمایندگان ساختار اداری تعریف شود.

سیاهکلی در پاسخ به این سوال که هر نماینده چه میزان در دفاتر خود هزینه می‌کند؟ گفت: این مبلغ متفاوت است و بستگی به نوع فعالیت و پرکار بودن نماینده دارد؛ گاهی پیش می‌آید که نماینده مکاتبات بیشتری دارد و برخی حتی یک نامه هم ارسال نمی‌کنند؛ حتی نماینده‌ای که در مرکز استان قزوین فعالیت می‌کند با هزینه متفاوت تری نسبت به نماینده شهرستان روبرو است که البته تعداد روستاها و مناطق و بخش‌ها نیز تاثیرگذار است.

مشکلی در هزینه دفتر و پرسنل نداشتم؛ پرسنل مامور به خدمت نیاز به حقوق ندارند

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس دهم نظر متفاوتی در این رابطه ارائه می‌کند؛ سیده حمیده زرآبادی در خصوص دخل و خرج دفاتر نمایندگی در زمان خودش به خبرنگار ایرنا گفت: نظارت و قانونگذاری ۲ وظیفه مهم برعهده نماینده است و خانه ملت برای اجرای این مهم و استقلال نمایندگان طبق مصوبات موجود، هزینه‌ای را به صورت ماهانه به نمایندگان پرداخت می‌کند.

وی افزود: بر طبق مصوبات و آیین نامه‌های موجود در خانه ملت، هر نماینده می‌تواند پنج نفر نیروی انسانی از ادارات دولتی به صورت مامور به خدمت در دفاتر خود بکارگیری کند که حقوق آن‌ها از سوی همان دستگاه اجرایی پرداخت می‌شود.

زرآبادی با بیان اینکه در دوران خودش مشکلی در خصوص هزینه کرد دفاتر نمایندگی نداشته است، گفت: با مبالغی که خانه ملت و شرایط به کارگیری نیروی انسانی ایجاد کرده، عملا هزینه‌های دفاتر نمایندگی پوشش داده می‌شود، من خودم تمام هزینه‌ها را از این ۲ روش پرداخت می‌کردم و پرسنل مامور به خدمت نیز نیازی به دریافت حقوق نداشتند.

زرآبادی: برخی افراد در دفتر من مشغول به کار بودند که حقوق آن‌ها را از جیب خودم پرداخت می‌کردم و همه این‌ها به مدیریت نماینده بستگی دارد.این نماینده سابق مجلس بیان داشت: حتی برخی افراد در دفتر من مشغول به کار بودند که حقوق آن‌ها را از جیب خودم پرداخت می‌کردم و همه این‌ها به مدیریت نماینده بستگی دارد.

زرآبادی در ادامه به قوانین جدید مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: مبالغ مسکن و خودرویی که به صورت وام به نماینده‌های کنونی می‌دهند و به صورت اقساطی از هزینه دفاتر کسر می‌شود، به دلیل تورم افزایش یافته و بخش زیادی از هزینه دفاتر صرف بازپرداخت این تسهیلات می‌شود.

نماینده سابق مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس دهم خاطرنشان کرد: یک دفتر و منشی به صورت مجزا در خانه ملت در اختیار نماینده قرار می‌گیرد که نماینده هرگز هزینه‌ای بابت آن پرداخت نمی‌کند.

وظیفه نماینده نظارت و قانونگذاری است نه ایجاد ساختمان و نظام بروکراسی

روزنامه نگار و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: لازم می‌دانم ، ساختار اداری و سیاسی را تشریح کنم؛ ما یکسری دستگاه‌های اجرایی داریم که طبیعتا برای انجام وظایف خود نیاز به زیرشاخه های دارند و وزارت کشور بر اساس نیاز به تعریف آن اقدام می‌کند.

جواد قربانی آتانی افزود: وظیفه نماینده مجلس، قانونگذاری است؛ یعنی نماینده باید قانونگذاری و نظارت بر قوانین را در مجلس پیگیری کند؛ به همین دلیل وجود ساختمان در یک شهرستان یا استان برای نمایندگان ارتباطی با وظیفه ذاتی آن‌ها ندارد.

وی اضافه کرد: قانون شرایطی را رفاهم کرده که نماینده علاوه بر حقوقی که دریافت می‌کند، یک مقرری نیز برای هزینه‌های دفاتر تهران و شهرستان جداگانه به آن‌ها پرداخت می‌شود که البته دفتر تهران هزینه‌ای نمی‌خواهد و برعهده خانه ملت است.

قربانی آتانی تاکید کرد: وقتی قرار است وظیفه ذاتی نماینده یعنی نظارت و قانونگذاری در خانه ملت رقم بخورد، دیگر چه نیازی به ایجاد یک نظام بروکراسی در داخل استان خواهد بود؟ مجلس مانند دفتر ثبت و اسناد نیست و این موارد نمی تواند در پیشبرد اهداف نماینده موثر باشد.

قربانی آتانی: وقتی قرار است وظیفه ذاتی نماینده یعنی نظارت و قانونگذاری در خانه ملت رقم بخورد، دیگر چه نیازی به ایجاد یک نظام بروکراسی در داخل استان خواهد بود؟

این روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل سیاسی مطالبه برخی نمایندگان را نوعی درخواست پول بیشتر تلقی کرد و گفت: چنین مواردی اظهار نظرهایی به نظرم ارتباطی با وظیفه ذاتی نمایندگان ندارد و تنها با هدف افزایش مقرری از سوی خانه ملت بیان می‌شود.

قربانی آتانی خاطرنشان کرد: حقوقی که به یک نماینده مجلس در کشور پرداخت می‌شود در بیشتر مواقع از حقوق اکثر مدیران اجرایی بیشتر است، تازه یک مقرری هم بابت هزینه کردها دریافت می‌کند، اینجاست که افکار عمومی می‌پرسد این همه پرداختی با چه خروجی همراه شده که باید افزایش یابد؟

نیم نگاه: اظهارات متفاوتی در این رابطه مطرح می‌شود و با توجه به اینکه در خصوص هزینه کرد دفاتر نماینده‌ها، تعداد پرسنل، امکانات اداری و بسترها هیچ نوع شفافیتی وجود ندارد، بنابراین بررسی دقیق این موضوع برای جامعه خبرنگاران کمی دشوار به نظر می‌رسد؛ اما سوالی که معمولا به آن پاسخ داده نمی‌شود، این است؟ حالا که نمایندگان با کسری مبالغ برای هزینه‌ها روبرو هستند، مدیریت و اداره دفاتر نمایندگی چگونه صورت می‌گیرد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار