کد خبر: ۹۵۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲ 20 March 2021

رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:وعده برجامی بورل: تمام تلاشم را به کار می‌گیرم / بایدن با تبریک نوروز: روزهای بهتری در پیش است / تاجگردون: کاندیداتوری نظامیان برای انتخابات ریاست جمهوری ایراد ندارد / عمران‌خان با واکسن کرونا گرفت و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

تاکید آیت الله جنتی بر رقابت سالم و منصفانه کاندیداهای ریاست جمهوری

آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان به مناسبت حلول سال ۱۴۰۰ پیامی صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده: در سالی که گذشت به رغم تلاش‌های صورت گرفته برای رشد اقتصادی و بهبود معیشت مردم، اقدامات عملی و ملموسی را شاهد نبودیم و متأسفانه توفیق چندانی در این زمینه حاصل نشد که امیدواریم در سال جدید که مقارن با سالروز ولادت با سعادت یگانه منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود (عج) است، همه مسئولین کشور با همت مضاعف و همکاری و همیاری و تکیه و اعتماد به ظرفیت‌های داخلی کشور گره‌های اقتصادی را بگشایند و معیشت مردم عزیز کشورمان را بهبود بخشند. امسال انتخابات بسیار مهم و سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری را در خردادماه پیش‌رو داریم و امیدواریم شاهد رقابت سالم و منصفانه کاندیداهای ریاست جمهوری و در نتیجه برگزاری انتخابات بسیار با شکوه همراه با انتخاب هوشمندانه و مشارکت اکثریت مردم شریف باشیم. سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی سال « تولید؛پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها » نامگذاری شده است و إن‌شاءالله به لطف پروردگار و تلاش همه مسئولین و ملت عزیز ایران اسلامی به تمامی اهداف متعالی انقلاب دست یافته و شاهد عزت، شکوه و اقتدار روزافزون کشور و سلامتی، آسایش، آرامش و رفاه مردم عزیزمان و همچنین مسلمانان سرتاسر جهان در این سال باشیم.

تبریک نوروز ای اف سی با عکس عادل فردوسی‌پور

کنفدراسیون فوتبال آسیا سال جدید را به ایرانی‌ها تبریک گفت. عادل فردوسی پور در سال 99 فینال لیگ قهرمانان آسیا را برای صفحه ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارش کرد و این اتفاق باعث شد تا فالوورهای زیادی نصیب آنها شود. این مسئله شدیدا به نفع afc شد و حالا آنها رابطه خوبی با عادل دارند. امروز هم در پیام تبریک کنفدراسیون برای ایرانی ها تصویری از عادل هم دیده می شود.

واکنش دادستان به قتل ۷ شهروند کنگانی

دادستان شهرستان کنگان در خصوص اتفاقات اخیر رخ داده در شهرستان و در پی آن ایجاد شایعات و ابهامات بین مردم و در فضای مجازی توضیحاتی ارائه داد. اکبر احمدی در خصوص اتفاقات اخیر رخ داده در این شهرستان اظهار داشت: طی چند روز اخیر شاهد اتفاقات و حوادث تلخی بودیم که متاسفانه منجر به کشته شدن تعدادی از شهروندان کنگانی توسط یک فرد مسلح بودیم. دادستان شهرستان کنگان افزود: تمام دستگاه‌های امنیتی، قضایی، انتظامی به شکل شبانه روز در حال بررسی و پیگیری این پرونده هستند تا بتوانند هرچه سریع‌تر با دستگیری فرد مظنون، پرونده را ببندند و مردم نیز از نگرانی خارج شوند. وی ادامه داد: ۵ نفر در محله گوده، یک نفر در شهرک نفت و گاز و یک نفر در محله حسین آباد طی دو روز گذشته به ضرب گلوله کشته شده‌اند. احمدی در پاسخ به این سوال که بعد از جریان قتل (الف.ک) در محله حسین آباد، آیا مورد قتل یا تیراندازی دیگری وجود داشته است؟ عنوان کرد: خیر موردی مبنی بر قتل یا تیراندازی وجود نداشته است. وی اضافه کرد: شهروندان به شایعات در فضای مجازی دامن نزنند ،اینکه گفته می‌شود قاتل، مورد اصابت گلوله نیروی انتظامی قرار گرفته و هم‌اکنون در بیمارستان کنگان بستری است، صحت ندارد. دادستان کنگان در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا صحت دارد که فرد دیگری مرتبط با این پرونده، توسط متهم، در شهر بردستان( شهرستان دیر) به قتل رسیده است؟ گفت: خیر، هیچ فردی در بردستان که مرتبط با این پرونده باشد، شب گذشته به قتل نرسیده است. احمدی تاکید کرد: مردم می‌توانند هر نوع اطلاعاتی که در خصوص فرد متهم پیدا می‌کنند را به دستگاه‌های امنیتی یا ۱۱۰ منعکس کنند و ما را در دستگیری سریع‌تر این شخص یاری کنند. این مقام مسؤول تصریح کرد: تصویر این فرد در فضای مجازی منتشر شده است و شهروندان چنانچه با چنین فردی برخورد کردند، فقط از طریق تماس تلفنی با ۱۱۰، مراتب را به اطلاع همکاران برسانند.

آمریکا ۱۰ تبعه ایرانی را به «نقض تحریم‌ها علیه ایران» متهم کرد

دفتر دادستانی کل لس‌‍‌آنجلس در بیانیه‌ای از آغاز بررسی شکایتی علیه ۱۰ تبعه ایرانی به دلیل آنچه که «نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران» خوانده است، خبر داد. دفتر دادستانی کل لس‌‍‌آنجلس در بیانیه‌ای ضمن متهم کردن 10 شهروند ایرانی به تلاش برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که بررسی شکایت علیه این تعداد از متهمان ایرانی به دلیل «نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران» آغاز شده است. در این بیانیه ادعا شده که «این افراد با هدف دور زدن تحریم‌ها، به مدت 20 سال تراکنش‌هایی را که ارزش آنها در مجموع بیش از 300 میلیون دلار بوده، پنهان کرده‌اند». در این بیانیه آمده است: «متهمان متشکل از 8 مرد و 2 زن هستند که معاملات پنهانی بالغ بر 300 میلیون دلار به نفع ایران انجام داده‌اند». دادستانی کل ایالت لس‌انجلس آمریکا در ادامه بیانیه اعلام کرد که «همه این افراد در خارج از ایالات متحده به سر می‌برند».

۹۹ سال محک تاب آوری اقتصاد و جامعه بود

عبدالناصر همتی در صفحه شخصی خود نوشت: سالی که پشت سر گذاشتیم، در کنار تمامی سختی هایش به خاطر کرونا و فشاری که از ناحیه تحریم ها به مردم ، خصوصا طبقات ضعیف و کم درآمد جامعه از نظر معیشتی وارد شد ، سال محک تاب آوری اقتصاد و جامعه بود. علیرغم کاهش دریافتی ارزی بانک مرکزی به رقمی در حد ۱۵ درصد میانگین ۲۰ سال گذشته و کاهش درآمد دولت از این ناحیه، به لطف خداوند و همت مسؤلین و صادرات غیرنفت خام ، نیازهای ضروری کشور تأمین شد و به اعتراف خود آمریکایی ها، فشار حداکثری شکست خورد. بطوری که شاهد خروج از رکود و بازگشت رشد مثبت اقتصاد در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ بودیم. امیدوارم، سال ۱۴۰۰، سال ثبات بیشتر بازار، رشد بیشتر تولید ناخالص داخلی و سال کنترل بیشتر تورم در جهت بهبود معیشت و رفاه مردم باشد.

عمران‌خان با واکسن کرونا گرفت

نخست وزیر پاکستان که دو روز پیش واکسن تزریق کرده بود، به کرونا مبتلا شده و منابع رسمی در اسلام آباد هم خبر آن را تایید کرده اند. ابتلای «عمران‌خان» به ویروس کووید-۱۹ روز شنبه توسط سرپرست وزارت بهداشت و دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان تایید شد، اما مقام پاکستانی این را هم گفته که وضعیت فعلی نخست وزیر پایدار است و در قرنطینه بسر می برد.سرپرست وزارت بهداشت پاکستان هم هشدار داده که موج سوم شیوع کرونا به شدت شهرهای این کشور را فرا گرفته و در صورت عدم رعایت تمهیدات بهداشتی از سوی مردم، کشور با افزایش ابتلا و همزمان بالا رفتن آمار مرگ و میر مواجه خواهد شد./ایرنا

مهاجرت اعضای گروه دنگ شو به کانادا

‏اعضای گروه ‎دنگ شو رضا شایا و طاها پارسا (فرزندان علیرضا شجاع نوری) از ‎مهاجرت دائمی خود به ‎کانادا خبر دادند و علت این مهاجرت را اجرای آثارشان در کنار خواننده های ‎زن اعلام کردند.«دنگ شو» در سالهای فعالیت اش در ایران با چهره های چون: علی زندوکیلی، امید نعمتی و... همکاری داشت.

توئیت آقاتهرانی درباره انتخابات 1400

مرتضی آقاتهرانی از برنامه جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری نوشت.مرتضی آقا تهرانی نماینده مردم تهران در مجلس و رییس شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:“فکر می‌کنم در آینده به این سمت می‌رویم که یک دولت جوان حزب‌اللهی و انقلابی داشته باشیم و ما نیز به عنوان جبهه پایداری دنبال پیروزی یک دولت جوان حزب‌اللهی و انقلابی هستیم و این محور برنامه ما برای انتخابات ۱۴۰۰ است”

تاجگردون: کاندیداتوری نظامیان برای انتخابات ریاست جمهوری ایراد ندارد

نماینده گچساران و باشت در مجالس نهم و دهم شورای اسلامی، کاندیداتوری نظامیان برای انتخابات ریاست جمهوری را ایراد ندانست.غلامرضا تاجگردون گفت: بستگی دارد که مردم چگونه تصمیم بگیرند، کاندیداتوری نظامیان فی‌نفسه اشکال ندارد و اگر بخواهند با طراحی و مهندسی، کشور را به دست نظامیان بدهند این ایراد دارد که به نظرم چنین طراحی وجود ندارد.رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود:‌ بحث کاندیداتوری نظامیان برای انتخابات بحثی است که به نظرم هر دو جریان راجع به آن دارند اشتباه می کنند و آن را شلوغ می کنند.

اصغرزاده: اصلاح طلبان محافظه کار خواهان ماندن در قدرت به هر قیمتی هستند

ابراهیم اصغرزاده معتقد است که اصلاح‌طلبان، دو بخش شده‌اند؛ بخشی از اصلاح‌طلبان بر این باورند طرفداران اصلاحات حداقلی و حامیان اصلاحات حداکثری.وی در تقسیم بندی اصلاح طلبان گفت: گروه اول اصلاح طلبان محافظه کار کسانی اند که خواهان کسب و باقی ماندن در قدرت به هر قیمت هستند. جنبش های اجتماعی را مزاحم می شمارند و کسب حقوق شهروندی در برنامه آنها اولویت ندارد.

گروه دوم اما ناکارآمدی موجود را صرفا ناشی از سوءمدیریت اشخاص نمی دانند. بلکه ناکارآمدی موجود را ساختاری، نتیجه تناقضات ذاتی سیستم حقوقی و ماحصل دخالت مستقیم نهادهای قدرت و همچنین نظام بازتوزیع رانتی منابع در اقتصاد کشور می دانند. از نظر این گروه انتخابات باید تبدیل به رقابت سیاسی معنادار شود، و الا تأیید فلان نامزدی که فاقد توانایی برای بسیج نیرو باشد حتی اگر اسما اصلاح طلب باشد سیاست را بلاموضوع خواهد کرد.

دبیر کل انجمن اسلامی مهندسان ایران تشریح کرد: در سمت راست طیف که طرفدار اصلاحات حداقلی است نیروهای معتدل و نزدیک به اصولگراهای میانه مثل آقای حسن روحانی قرار دارند به دنبال استراتژی انتخاب بین بد و بدترند. به بیانی دیگر این گروه بر این باور است که حتی اگر کاندیدایی از ما نبود می‌توانیم از یک اصولگرای معتدل هم حمایت کنیم. به قاعده جمع جبری صفر در رقابت سیاسی اعتقادی ندارند. گرچه پذیرفتن بی قید و شرط شرکت در انتخابات تا کنون، آنها را به سمت توجیه آن و در عمل انتخاب همیشگی «بد» از میان بد و بدتر کشانده و با پدیده بازپس دادن دستاوردها مواجه کرده است. با این حال روی پیوستار اصلاح طلبی وزن محافظه کاران هنوز نسبت به تحولخواهان می چربد بخصوص آنکه از پشتیبانی دولت هم برخوردارند.او اضافه کرد: اصلاح طلبان محافظه کار کُد می آورند که به عنوان مثال آقای حسن روحانی که یک چهره امنیتی و اصولگرای میانه رو است و با کمک اصلاح طلبان به قدرت رسید، توانست سایه اجماع جهانی علیه ایران و خطر جنگ را از سر مملکت رفع کند. دولت میانه رو روحانی توانست پروژه امنیتی سازی ایران را متوقف سازد و اجماع جهانی را بشکند گرچه نهایتا این ترامپ بود که از برجام خارج شد و با تحریم های فلج کننده بازی را بهم زد. به لحاظ آرایش نیرو استدلال طیف محافظه کار این است که اساسا باید مرزهایمان را در سمت چپ مستحکم کنیم و نگذاریم شائبه همسویی با نیرو های روشنفکر سکولار، نیروهای ملی مذهبی، ملیون و تحول خواهان خارج از کشور، چهره اصلاحات را رادیکالیزه نماید.

نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: جناح چپ اصلاحات که بدنبال اصلاح‌طلبی حداکثری است بحث اصلاحات ساختاری را مطرح می‌کند و بر این باور است که ما باید هویت اصلاح طلبانه خودمان را برجسته کنیم و از سرمایه سیاسی مان حفاظت به عمل آوریم. با اصولگراها مرزبندی شفاف داشته باشیم در غیر اینصورت، با بحران هویت روبرو می‌شویم. از این رو ائتلاف با اصولگراهای معتدل علاوه بر اینکه ما را دچار اغتشاش گفتمانی، و سستی و بی تحرکی رفتاری می‌کند بلکه باعث می‌شود اصلاح طلبان قدرت بسیح کنندگی اجتماعی برای عقب راندن نیروهای غیردمکراتیک را از دست بدهند و آش نخورده و دهن سوخته، شریک و هم پیاله ناکارآمدی و فساد موجود خوانده شوند.

اولین اقدام مجلس برای تحقق شعار سال 1400

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس از تشکیل کارگروه ویژه‌‌ای در این کمیسیون به منظور انجام اقدامات نظارتی در جهت تحقق شعار سال 1400 خبر داد.حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: کارگروهی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به منظور انجام اقدامات نظراتی در جهت تحقق شعار سال تشکیل می‌شود و این کمیسیون به جد پیگیر موضوع تحقق شعار سال خواهد بود.وی افزود: رهبر معظم انقلاب حدود ۱۰ سال است که مسائل اقتصادی و موضوع تولید را در بحث شعار سال مطرح می‌کنند اما متأسفانه از سوی دولت به ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم این موضوع در عرصه عمل جدی گرفته نشده و در حد شعار این موضوع متوقف مانده است.رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: بخش تولید نیازمند حمایت‌های جدی است و همه سرمایه‌ها از جمله در بخش خصوصی و تعاونی برای این منظور باید به کار گرفته شود.وی خاطرنشان کرد: ما در مشهد تولید ظروف چینی و آرکوپال را داریم و سفارشی را از کشور هند برای تولید این ظروف گرفته بودیم که موانعی بر سر راه صادرات آن ایجاد شد.پژمان‌فر افزود: پس از پیگیری‌هایی که از طریق سفیر ایران در هند انجام شد آنها به ما پاسخ دادند که ما کارخانه‌ای در کشورمان برای تولید این ظروف راه‌اندازی کرده‌ایم و دیگر لزومی به واردات آن نمی‌بینیم.

بایدن با تبریک نوروز: روزهای بهتری در پیش است

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پیامی فرا رسیدن عید نوروز را شادباش گفت و تاکید کرد که آینده‌ای بهتر در راه است.بایدن در این پیام تاکید کرد: بهار نماد جاودان زندگی نو و زایش دوباره است و دل‌های مردم از آمریکا تا ایران، آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه، و اروپا آکنده از نور و امید می‌شود. این همان پیام و شادی نوروز است که ما با انداختن یک سفره هفت سین در کاخ سفید، آن را گرامی می‌داریم.وی گفت: این پیام، امسال شاید بیش از هر زمان دیگر، به شدت مورد نیاز است. پس از آن همه رنج و خسران، [این پیام] برای ما یادآور آن است که روزهای بهتری در پیش است و همه ما باید برای دستیابی به آینده‌ای مشترک و برخوردار از صلح، رفاه، و درک بیشتر با هم کار کنیم.رئیس جمهور آمریکا گفت: در حالی که ما همچنان به پیشرفت‌هایمان در برابر کووید-۱۹ ادامه می‌دهیم، من امیدوارم که به زودی جشن‌های مجازی ما به همان احساس شادی و در جمع بودن در زمان‌هایی که با خانواده و دوستان‌مان گرد هم می‌آییم، بازگردد.

وعده برجامی بورل: تمام تلاشم را به کار می‌گیرم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار کتابی تحت عنوان سیاست خارجی اتحادیه در دوران کووید-۱۹ تصریح کرد که تمام تلاش خود را برای حفظ برجام و اطمینان از اثر بخشی این توافق به‌کار می‌بندد.جوسپ بورل در این کتاب که یک نسخه آن به صورت رایگان در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه قرار گرفته ، نوشته است: پنج سال پیش ،در وین گروه تروئیکا و اتحادیه اروپا به علاوه ۳ (انگلیس، فرانسه،‌ آلمان، چین، روسیه و ایالات متحده آمریکا )در کنار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ایران درباره برنامه جامع اقدام مشترک به توافق رسیدند.وی با اشاره به اهمیت برجام تصریح کرد که این توافق امروز از زوایای مختلف تحت فشار زیادی قرار دارد و «من بر این باور هستم که حفظ برجام نه تنها ضروری که به دو دلیل حیاتی است.»مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره توضیح داد: اولا دوازده سال طول کشید تا جامعه جهانی و ایران اختلاف نظرها را کنار گذاشته و به یک توافق برسند؛ از این منظر اگر برجام از بین برود، هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

عذرخواهی جهانگیری از مردم

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در پیامی با تبریک نوروز نوشت: سختی های معیشت، همه گیری #کرونا و تنگناهای تحریم در سالی که گذشت رنج ها و درد ها و نگرانی های ملت صبور ایران را افزون کرد.ما مسئولان هم باید عذرخواه مردم باشیم. نوروز، روز زندگی، روز شادی، روز‌ دوستی، روز آشتی و روز امید مبارک.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :