معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ۵۲ هزار و ۷۸۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جدید(۱۳۹۹-۱۴۰۰) به کاشت غلات شامل گندم و جو اختصاص یافت.
کد خبر: ۹۵۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶ 22 March 2021

۵۲ هزار و ۷۸۵ هکتار وسعت کشت غلات در استان سمنان است

 

 

به گزارش تابناک سمنان لطف‌الله رضایی  ابراز داشت: غلات شامل گندم و جو جزو محصولات راهبردی محسوب می‌شوند و توسعه سطح زیر کشت آن‌ها یکی از رویکردهای مهم وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان است.

وی ادامه داد: براساس آمار، وسعت زیر کشت جو در سال زراعی جدید(۱۴۰۰- ۱۳۹۹) در حدود ۲۰ هزار و ۵۴۵ هکتار و وسعت زیر کشت گندم ۳۲ هزار و ۲۴۰ هکتار است.

وی بیان کرد: در سال زراعی جدید وسعت زیر کشت جو در مقایسه با سال زراعی گذشته حدود هفت و هفت دهم درصد افزایش یافت.

رضایی اضافه کرد: وسعت گندم در سال زراعی جدید در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش یک دهم درصدی داشته است.

رضایی یادآور شد: امسال  ۱۶ هزار و ۵۴۵ هکتار از از مجموع ۲۰ هزار و ۵۴۵ هکتار وسعت زیر کشت جو در استان سمنان به روش آبی و چهار هزار هکتار به روش دیم کاشته شده است.

وی تصریح کرد: ۳۲ هزار و ۲۴۰ هکتار مجموع کشت گندم در استان سمنان به روش دیم و آبی در سال زراعی جدید است که از این وسعت ۲۱ هزار و ۵۴۰ هکتار مربوط به کشت گندم آبی و  ۱۰هزار و ۷۰۰ هکتار مربوط به کشت دیم است.

وی اضافه کرد: در کشت دیم  تنها بارش‌های آسمانی تأمین‌کنندهٔ آب مورد نیاز کشتزار و زمین کشاورزی است و این روش از آبیاری و کشت مربوط به مناطق شرق استان سمنان و بیشتر مربوط به شهرستان میامی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: سال گذشته وسعت زیر کشت جو در استان  ۱۹ هزار و ۶۹ هکتار و وسعت کشت گندم ۳۲ هزار و ۱۹۰ هکتار بوده است.

وی تصریح کرد: افزایش عملکرد تولید غلات به ویژه گندم و جو به منظور افزایش بهره وری و مدیریت مصرف آب از سیاست‌های اصلی است که این رویکرد با عرضه بذر اصلاح شده دنبال می‌شود.

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت اراضی استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.

به گزارش ایرنا، برآورد می‌شود در سال زراعی جدید ( ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ ) نزدیک به ۶ میلیون هکتار گندم در کشور کشت شود که از این میزان دو میلیون هکتار گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم دیم است.

قیمت فعلی خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی برای سال زراعی جاری چهار هزار تومان (با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید) تعیین شد که قیمت خرید تضمینی گندم امسال نسبت به سال قبل معادل ۶۰ درصد رشد داشته است.

قیمت گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته در هر کیلوگرم ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار