معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش از رشد ۷۰۰ میلیارد تومانی جذب سرمایه گذاری درکیش در سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۹۵۱۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹ 26 March 2021

داریوش سلیمی کاهش بروکراسی و هزینه تولید و ایجاد بازار خرید را دو مقوله اصلی حمایت از تولید دانست و از سامانه‌سپاری و هوشمندسازی حوزه اقتصادی در جزیره کیش خبر داد.

وی سال ۹۹ را سالی موفق در حوزه اقتصادی عنوان، و افزود: در سالی که گذشت با وجود مشکلات اقتصادی کشور مانند تحریم‌ها و تورم، و همچنین محدودیت‌های کرونایی، با همکاری آحاد جامعه کیش توانستیم این مشکلات را کمرنگ‌تر کرده و پایان سال خوبی را رقم بزنیم و ضمن حضور سرمایه‌گذاران در کیش به رونق نسبی برسیم.

وی تصریح کرد: باوجود همه مشکلات، رونق و جاذبه‌های موجود در کیش باعث شد در سال گذشته با افزایش سرمایه‌گذاری در کیش مواجه شویم، به این ترتیب که در سال ۹۸ رقم جذب سرمایه‌گذاری ۴هزار میلیارد تومان بودکه در سال ۹۹، این رقم در ۵۲ طرح مختلف به ۴۷۰۰میلیارد تومان رسید که در کمیسیون اقتصادی سازمان پیگیری شد.

وی با اشاره به ۱۷۰طرح در حال اجرا در کیش، گفت: این حجم از سرمایه‌گذاری با برآورد ۳۰ هزار میلیارد تومانی، نشانه یک مرکز خوب گردش اقتصاد در کشور است.

سلیمی با تاکید بر اینکه گردشگری در کیش، اولویت اول بوده و نقش جدی در حوزه تجارت و اقتصاد جزیره دارد، ادامه داد: بیش از ۵۰ هتل در حال ساخت و افزایش ظرفیت ۱۳هزار و پانصد تخت مسافر، باعث افزایش ظرفیت‌های تفریحی نیز می‌شود.

وی با اشاره به بهره برداری از دو طرح با سرمایه‌گذاری مجموع هزار میلیارد تومانی در کیش، با حضور ویدیوکنفرانسی رئیس‌جمهور، گفت: فازدو مجتمع مسکونی پرشین ۱۴۷ واحد مسکونی به ظرفیت جزیره اضافه کرد و مجموعه گردشگری و ورزش‌های زمستانی پنگوئن در حالی گشایش یافت که نه تنها در کشور که در منطقه مشابه آن وجود ندارد و با پشت سر گذاشتن تمامی مشکلات، به سرانجام رسید.

سلیمی افزود: این مجموعه علاوه بر اهدای تجربه حس یک روزبرفی به ساکنان کیش، با مجموعه امکانات خاص تفریحی که در اختیار دارد به ماندگاری مسافر در کیش کمک می‌کند و به رونق گردشگری می‌انجامد.

وی با بیان این مطلب که این میزان سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصادی نیز وجود داشت و به تولید محصولات خوب و خاصی جهت عرضه در سطح کشور و صادرات انجامید، افزود: مرکز نوآوری از جمله طرح‌هایی بود که در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و توسعه کار شرکت‌های دانش‌بنیان به بهره‌برداری رسید و اکنون ۵۰شرکت مستقر دراین مرکزدر حوزه‌های، صنایع با فناوری بالا (های‌تک)، ارز‌های بلاک‌چین و نظیرآن فعالیت دارند که باعث توسعه فعالیت و تعاملات اقتصادی ایران با کشور‌های همسایه می‌شوند.

سلیمی تله‌کابین میکامال را آماده بهره‌برداری اعلام کرد و گفت: این مجموعه نیز با سرمایه‌گذاری ارزی ده میلیون یورویی و طراحی خاص خود، اوایل اردیبهشت ماه بعد از کامل شدن تست‌های استاندارد، به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به رشد ظرفیت مسکونی کیش، ادامه داد: برای رونق جزیره، تمام حوزه‌ها همانند یک اکوسیستم باید همزمان و هماهنگ با هم رشد کنند.

سلیمی از طرح اسکله خاص و بزرگی که محل ساخت آن از پارک مرجان به اسکله پارک دلفین‌ها انتقال یافته نام برد و افزود: طرح محور ویژه تمدن‌ها نیز مورد دیگری است که از فرودگاه تا دریا طراحی شده و بناست با ساختار‌های مختلفی از تمدن‌های متفاوت انجام شود.

وی همچنین با اشاره به پارکی که برای زوج‌های جوان طراحی شده و مجموعه پارک اکو که به کشور‌های مختلف اختصاص دارد و علاوه بر معرفی فرهنگ و اقوام مختلف، به توسعه گردشگری خواهد انجامید، از نزدیک شدن به افتتاح رسمی هتل پالاس خبر داد و گفت: تا پایان دولت در یک یا دو برنامه افتتاح، از طرح‌های مختلفی بهره‌برداری خواهد شد.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش، پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش را، اصلی‌ترین طرح در حال ساخت عنوان و اظهار کرد: در هفته گذشته حدود ۸۵درصد پیشرفت داشته و با وجود خریداری تجهیزات لازم آن، امیدواریم تا پایان کار دولت به بهره‌برداری برسد.

وی طرح‌های لجستیک و پشتیبانی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در کنار تمام طرح‌های توسعه گردشگری باید به این امر، اهتمام ویژه داشت.

سلیمی در خصوص شعار سال و توجه به منویات مقام معظم رهبری تصریح کرد: مقوله تولید دو قسمت اصلی کاهش بروکراسی‌ها و هزینه‌های تولید و ایجاد بازار خرید را شامل می‌شود و سرمایه‌گذار و شرکت صنایع تولید داخلی اگر به بازار خرید اعتماد داشته باشد، با هر مشکلی اقدام به تولید می‌کنند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌های گمرک، توسعه تجارت و صنعت و جذب گردشگر در راستای تحقق محور اول و همکاری صنوف مختلف کیش، اذعان داشت: زیرمجموعه حاکمیت ملی بودن و بعضی قوانین نافی مناطق آزاد، باعث می‌شود بازنگری در شیوه‌نامه‌هایی که سبب کندی کارمی شود هم چندان موثر نباشد.

وی تصریح کرد: گذر از این معضل، عزم و همت ملی و توجه ویژه مجموعه دولت، مجلس، هیئت وزیران و دبیرخانه مناطق آزاد را می‌طلبد تا قواعد دست و پاگیر از مقابل مناطق آزاد و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی برداشته شود و امیدواریم با اهتمام به بیانات مقام رهبری، این همت ایجاد شده و از این معضلات نیز عبور کنیم.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزادکیش، همچنین با اشاره به سامانه‌سپاری و هوشمندسازی به عنوان الویت‌های حوزه اقتصادی، افزود: با شناسایی مراکز مختلف سرمایه‌گذاری و ارائه شفاف آن‌ها بی هیچ رانتی، بر جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در کیش اضافه شده و باعث ارزش افزوده جزیره نیز می‌شود.

دبیر حوزه هوشمندسازی جزیره با تاکید بر پنجره واحد دبیرخانه گفت: سرمایه‌گذاران برای اقدام و یا تمدید فعالیت‌های خود، زمان بسیار کمتری را نسبت به گذشته از دست خواهند داد.

سلیمی با تاکید بر اهمیت ایجاد بازار، ادامه داد: حمایت از شرکت‌هایی که با نیروی جوان داخلی شکل گرفته‌اند مستلزم بازار خرید می‌باشد و از چند ماه پیش با ایجاد کارگروه‌هایی سعی در ایجاد بازار خرید برای تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در کیش داشته و برنامه‌ریزی آن نیز انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار