اینک که در آستانه آغاز فرآیند انتخابات شوراهای شهر وروستا در کشور قرار داریم باید بیش از پیش هوشیار بود که منابع ومنافع خود را به راحتی در معرض چپاول قرار ندهیم  ،یقینا سطح دانش وآگاهی مردم ما حتی نسبت به چهار سال گذشته افزایش یافته وبه مدد رسانه ها وفضای مجازی پویا به چند وچون مسایل وپشت وپرده های شورای شهر پی برده اند!
کد خبر: ۹۵۲۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳ 01 April 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::فصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی بعنوان یکی از زیر بنایی ترین قوانین در راستای تحقق عینی مردمسالاری تلقی می شود .همانگونه که در شش اصل این قانون تاکید شده است ،برای پیشبرد سریع برنامه‏ های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏،بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ همکاری‏ مردم‏ ،شوراهای شهر وروستا تشکیل می شود.

هرچند با اجرایی شدن این اصل مهم قانون اساسی به نوعی مدیریت امور مرتبط به شهرها وروستاها به مردم واگذار شد تا براساس اصول مهم منشور ملی ایرانیان وهمسو با اهداف جمهوریت نظام ،مردم در سرنوشت خود نقش افرینی بی واسطه ای ایفا نمایند ،اما فراهم شدن برخی بسترهای فساد آور و نبود ساز وکارهای نظارتی از بدو ورود اعضای شوراها تا حین فعالیت، باعث شد تا شوراها از اهداف اصلی خود منحرف و به یکی از فسادآور ترین نهادهای مدنی کشور تبدیل شوند.

دستگیری اعضای شوراهای اسلامی شهرهای مختلف که این سالها خبر آنها به رسانه ها درز نموده و همچنین تلاش خارج از تصور برخی کاندیداها با هزینه های میلیاردی برای رسیدن به کرسی شوراها خود گواهی روشن بر افراهم بودن بسترهای فساد و سوء استفاده های متعدد از پارلمان های محلی است .

به زبان ساده ؛اینکه براساس قانون ،سرجمع  حقوق ودستمزد ،مزایا،حق ماموریت و حق جلسه ماهیانه یک عضو شورای اسلامی شهری همچون ایلام از ده میلیون تومان فراتر نمی رود و مجموع آن در چهار سال فعالیت در شورا به پانصد میلیون تومان هم نرسد ،اما برخی اعضای شورای شهر در دوران تبلیغات میلیاردها تومان را هزینه می کنند ،این بدین معناست که این فرد راهی برای جبران این هزینه های سرسام آور در درون شوراها ودر خلال کمیسیون های آن یافته و آن راه چیزی جز فساد ،سوء استفاده از جایگاه وتضییع حقوق شهروندان نیست.

وگرنه کدام انسان عاقلی بدون چشم داشت مالی وصرفا برای کسب یک جایگاه اجتماعی حاضر است بخش اعظم زندگی خود را در معرض اتلاف قرار دهد .وقتی آدم  چنین به آب وآتش زدن ها ،صف های طولانی برای کاندیداتوری شورای شهر و برج های احداث شده از سوی برخی اعضای شورا در بهترین نقطه شهر را مشاهده می کند ،آنقدر درک دارد که به راحتی بفهمد پشت این همه تلاش برای یک کرسی پانصد میلیون تومانی چه هدف بزرگی قرار دارد  ؟آنگاهست که می توان به عمق فاجعه در این نهاد مدنی پی برد .

اینک که در آستانه آغاز فرآیند انتخابات شوراهای شهر وروستا در کشور قرار داریم باید بیش از پیش هوشیار بود که منابع ومنافع خود را به راحتی در معرض چپاول قرار ندهیم  ،یقینا سطح دانش وآگاهی مردم ما حتی نسبت به چهار سال گذشته افزایش یافته وبه مدد رسانه ها وفضای مجازی پویا به چند وچون مسایل وپشت وپرده های شورای شهر پی برده اند!

یقینا مردم به راحتی  از کنار سوء استفاده های برخی اعضای شورای شهر ،عدم پاسخگویی آنان به شبهات مطرح شده ،تقسیم غنائم از سوی آنان ،تقسیم کمیسیون ها ،مسائل مرتبط به املاک و ساحت وساز برخی اعضای شورای شهر و همچنین هزینه های میلیاردی آنان در دروان تبلیغات انتخابات نخواهند گذشت . مردم اینبار این  مسائل را معیار وشاخصی روشن برای انتخاب خود قرار خواهند داد.

مردم این بار با دقت ،ظرافت وهوشیاری دست به انتخاب خواهند زد ،انتخابی که خروجی آن به شکل گیری باند های مخالف وموافق نه برای خدمت بهتر به شهروندان بلکه برای گروکشی از منابع مردم نیانجامد ،خروجی آن اعضایی نباشد که پرکردن جیب خود و حیف ومیل منابع شهروندان را در اولویت قرار داده اند .افرادی که نه خدمت به شهروندان ورفع تنگناهای آنان، بلکه رسیدن به مال ودست یازی به ثروت را هدف گذاری کرده اند.

مخلص کلام اینکه مردم خوب ما اگر عزم خود را جزم کرده که ریشه فساد را در این نهاد مدنی بخشکانند ،ابزارش را در اختیار دارند ،ابزاری ساده به نام انتخاب درست !

ما به استانهای دیگر کاری نداریم اما مردم شهر ایلام باید هوشمندی را چاشنی انتخاب خود کنند ،هم اینکه مراقب باند شورای پیشین شهر باشند و هم اینکه باندهای جدیدی که در لابلای لیست بلند بالای کاندیداهای شورای شهر ایلام جا خوش کرده اند را به راحتی شناسایی کرده ومراقب باشند در دام شعارهای فریبنده وشیک آنان قرار نگیرند .چرا که در صورت عدم هوشمندی ومراقبت ،آش همان آش وکاسه همان کاسه خواهد بود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار