نماینده شیراز گفت: قراردادهای تجاری با چین در شرایط فعلی یک روزنه تنفس برای اقتصاد کشور باز می‌کند و کمک می‌کند که توان و ظرفیت‌مان را در حوزه‌های دیگر به کار بگیریم و بتوانیم عقب‌ماندگی‌های‌مان را در برخی از فناوریها و سرمایه گذاری‌ها را جبران کنیم.
کد خبر: ۹۵۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷ 01 April 2021
به گزارش تابناک فارس: جعفر قادری ادامه داد: چین با کشورهایی همچون عربستان، ترکیه و کشورهای دیگر قرارداد تجاری دارد؛ بنابراین هیچ مشکلی نیست که ما هم با کشور چین همکاری تجاری بلندمدت داشته باشیم.
 
او افزود: در شرایطی که حجم تجارت آزاد در دنیا رو به افول است و قراردادهای دوجانبه تجاری جایگاه بیشتری یافته است، ما هم ناگزیر به انعقاد قراردادهای دوجانبه و چندجانبه با کشورها هستیم.
 
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: این قرارداد نه اولین و نه آخرین نوع از اینگونه قراردادها است و ما باید در آینده با کشورهای دیگر هم برای انعقاد قرارداد وارد مذاکره شویم.
 
عضو کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قراردادهای تجاری بلندمدت با کشورهایی همچون چین که از توانایی‌ها و ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند و به دنبال مطامع و اغراض سیاسی نیستند به ویژه در شرایط فعلی، گشایش‌های اقتصادی برای کشور ما به همراه دارد.
 
این نماینده مجلس گفت: اگر چین به ما برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و تنوع بخشی به تولیدات معدنی و غذایی کمک کند، وابستگی ما به درآمد حاصل از صادرات نفت خام کاهش خواهد یافت.
 
او اظهار داشت: اگر ما بتوانیم با استفاده از تسهیلات چین در داخل و یا خارج از کشور پالایشگاه بسازیم و نفت خام خود را به فرآورده تبدیل کنیم، هیچوقت در دام تحریم‌های غربی ها گرفتار نخواهیم شد.
 
قادری خاطرنشان کرد: بعضی افراد که علیه قراردادهای تجاری با چین فضاسازی می‌کنند به دنبال ارتباط با غرب هستند و هنوز هم به این موضوع امید بسته‌اند و این در حالی است که تجربه ما در ارتباط با غرب تجربه کاملاً شکست‌ خورده‌ای است، وقتی غرب در ماجرای برجام حاضر نیست تحریم‌ها را بردارد و ما را تحت فشار قرار داده است، چرا از ظرفیت کشورهای توانمندی مثل چین استفاده نکنیم؟ چین امروز دومین قدرت اقتصادی دنیا است که صاحب فناوریهای زیادی است و در بخش‌های مختلف می‌تواند در انتقال این فناوریها به کشور ما کمک کند.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این که ایران در صورتی که قبل از برجام، قرارداد همکاری با چین امضا می‌کرد،‌ در مذاکرات نتیجه بهتری را کسب می‌کرد، گفت: سیاست‌های منطقه‌ای ما ایجاب می‌کند قراردادهای اقتصادی بلندمدتی را با روسیه، هند و چین و دیگر کشورهای شرق داشته باشیم.
 
قادری با بیان این که جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع خود نیازی به اجازه گرفتن از هیچ کشوری ندارد، گفت:‌ منافع ما ایجاب می‌کند تا با هر کشوری که حاضر به ارتباط سالم متقابل با ما باشد ارتباط برقرار کنیم؛ اگر بنا باشد از وام و تسهیلات خارجی استفاده کنیم باید به جای واردات کالاهای مصرفی این منابع را در تکمیل زیرساخت‌ها و احداث واحدهای تولیدی به کار گیریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار