نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان تصدی‌گری وی در سِمت شهرداری ۷۰۰ هزار متر مربع ساختمان در حال ساخت متعلق به شهرداری بود، گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته شاهد بودیم که بسیاری از درآمدهای شهرداری حیف و میل شد و هیچ اتفاق خاصی رخ نداد، کف سازی خیابان شهید کسایی برای هر یک متر مربع ۶۰۰ هزار تومان هزینه دربرداشت، سنگفرش خیابان ارم به عنوان یک خیابان ترافیکی اشتباه محض بود که هزینه هنگفتی را بر شهر شیراز تحمیل کرد چراکه این خیابان در مرکز بافت تاریخی نیست و ضرورتی بر سنگفرش کردنش نبود، همچنین استفاده از این نوع مصالح برای سنگ‌فرش کردن چنین خیابانی که به هیچ عنوان ضرورت نیست آن‌هم در شرایط اقتصاد مقاومتی عاقلانه نیست و به صورت غیر‌منطقی انجام شده است.
کد خبر: ۹۵۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸ 05 April 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: علیرضا پاک‌فطرت در گفتگوی تفصیلی با فارس اظهار داشت: اطلاعات و اخبار را به گوش مسئولین برسانید، مردم خود از همه چیز اطلاع دارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ایام نوروز در دیدار با مدیر و اعضای هیئت تحریریه این خبرگزاری از مشکلات موجود در سطح استان و شهر شیراز سخن گفت و از رسانه‌ها خواست تا با داشتن نگاهی درست به خوب و بد، شرایط جامعه را بهبود بخشند.

وی در اولین بخش از این گفتگو اظهار داشت: مقام معظم رهبری همه ساله سیاست کلان را تعیین می‌کنند و اگر مسوولین بر مبنای این سیاست حرکت می‌کردند قطعا اوضاع اقتصاد ما امروز بهتر از این بود.

پاک‌فطرت افزود: کشور ما امروز در شرایطی است که با ۶۰ میلیارد دلار هم اقتصادش به‌خوبی می‌چرخد لذا اگر توانسته‌ بودیم به میزان پنج درصد هم در ۱۵ کشور اطراف تجارت چمدانی داشته باشیم، اوضاع‌ اقتصادی‌مان بهتر از امروز بود.

او در ادامه با تاکید بر اینکه تفکر بسیجی همچنان در کشور زنده است و تا زمانی که چپ و راست بخواهند همدیگر را بزنند کشور به جایی نخواهد رسید، گفت: اشتباه ما این بود که پس از جنگ نیروهای سیاسی، بسیج و سپاه را کنار گذاشته و سراغ فارغ‌التحصیلان آنطرف آبی که در دانشگاه‌های درجه سه فارغ‌التحصیل شده بودند، رفت و همین شد تا اموزش‌های غلط همچنان هم ادامه داشته باشد و امروز هر چه رهبری انرژی می‌گذارند و تلاش می‌کنند، سال‌ها را با توجه به آنچه که باید باشیم نام‌گذاری می‌کنند، گوش خیلی‌ها بدهکار نیست.

قدرت جنگ اقتصادی کمتر از جنگ نظامی نیست

وی در ادامه با اشاره به روشی که چین در پیش گرفته است، اظهار داشت: من معتقدم کشور چین روش خوبی را در پیش گرفته است همیشه آمریکا و اسرائیل و انگلیس وقتی در چین نفوذ کرده و میتینگی راه می انداختند که می توانست خطراتی را برای کشوری با جمعیت یک میلیاردی داشته باشد، رئیس جمهور مورد اعتمادی آورده و بزرگان آن کشور مصوبه‌ای نوشته و آب پاکی را بر دست آمریکا و انگلیس ریختند، امروز نیز شاهد هستیم که سرعت اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک چین دو برابر سرعت آمریکا است، اکنون نیز باید گفت در کشور ما گرچه جنگ نظامی نیست اما جنگ اقتصادی وجود دارد که ضعیف تر از جنگ نظامی نیست چراکه جنگ اقتصادی مشکلات بسیاری را برای روح و روان و معیشت مردم ایجاد کرده است.

ملاک انتخاب، افراد شناسنامه‌دار باشند

وی در ادامه به بحث انتخابات اشاره کرد و افزود: اکنون که بازار انتخابات داغ است و غرب همواره بر روی بحث انتخابات در ایران تمرکز دارد باید مراقب بود که گروه‌های انتخاباتی فعال، شناسنامه‌دار باشند اما متاسفانه در کشور ما افراد شناسنامه سیاسی ندارند و هر روز یک فرد جدید پیدا می شود.

پاک‌فطرت با اشاره بر اینکه بیش از ۹۰ درصد از مسئولان در جمهوری اسلامی سالم هستند افزود: به لحاظ مسائل مالی و اقتصادی بسیاری از مسوولان ما ساده هستند و به راحتی می‌شود از زیر دست‌شان چیزی بیرون کشید پس باید بسیار مراقب اطرافیان بود.

رسانه‌های دلسوز نظام به باطل منتقد باشند

وی افزود: متاسفانه ما خیلی راحت سیاست‌زده شده ایم درحالی‌که نیاز است خبرگزاری هایی که دلشان به حال این مملکت می‌سوزد معروف را معروف تر و منکر را بیش از پیش نهی کنند به این معنا که ما نباید به افراد انتقاد کنیم بلکه باید به باطل و بدی‌ها منتقد باشیم.

او در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: اوایل انقلاب استان فارس در همه مسائل جزء استان‌های برتر کشور بود اما در حال حاضر علیرغم پتانسیل و ظرفیت های موجود جزء استان‌های متوسط است که روند رو به رشدی را نیز ندارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما در استان فارس در حوزه اقتصاد، مسائل زیربنایی، حمل و نقل، ارتباطات آبی و سایر مسائل شرایطی متوسط و رو به ضعیف داریم چرا‌که هر بزرگی می‌آید، یا می‌خواهد به نوعی مسوول را جلو بیندازد یا اینکه انقدر خودی‌ها آن شخص بزرگ را می‌زنند که از مسوولیتش پشیمان می‌شود.

پاک‌فطرت گفت: حضرت آیت الله حائری بزرگی در حوزه روحانیت بود که در قم بسیار جایگاه بالایی داشت اما در فارس توسط خودی ها به شرایط نامطلوبی رسید، یا آیت الله ایمانی نیز تحت فشار های مختلفی قرار گرفت.

او در ادامه با تاکید بر بحث تولید اظهار داشت: امروز باید به بحث تولید توجه جدی شده و کشاورزی نیز به سوی مکانیزه شدن پیش رود.

اصلاح الگوی کشت راهکار اصلی مدیریت مصرف آب است

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر طرح انتقال آب از خلیج فارس اظهار داشت: در بحث مصرف آب، اولویت، اصلاح الگوی مصرف می باشد و باتوجه به اینکه مصرف آب در ایران بسیار بیشتر از سرانه مصرف آب در کشورهای دیگر بوده و مصارف مختلف آب در کشور ما در حوزه‌های مختلف بسیار بالا است که این سبب بروز مشکلات بسیاری برای استان می‌شود، گفت: آوردن آب از خلیج فارس بسیار گران است و شرکت‌های مختلفی از جمله قرارگاه خاتم بنا دارند آب را از خلیج فارس منتقل کنند اما باید در بحث اقتصادی نیز وضعیت های نسبی را در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه در استان فارس باید بیشتر به سمت مصرف بهینه آب حرکت کنیم، افزود: در استان فارس بیشترین میزان مصرف آب مربوط به کشاورزی است لذا کشاورزی مکانیزه و گلخانه‌ای و اصلاح الگوی کشت باید به صورت عملی در دستور کار قرار گیرد چرا‌که با خواهش و تمنا نمی توان نوع کشت را اصلاح کرد.

وی افزود: اگر آب را از خلیج فارس با قیمت تمام‌شده بیاوریم و بفروشیم آنگاه نتیجه خوبی خواهد داشت آن هم در صورتی که کشاورزی مکانیزه باشد.

پاک‌فطرت با تاکید بر اینکه طرح آمایش سرزمین درستی نداریم گفت: اگر هم طرحی تهیه شده باشد طرحی نامناسب است که نگاه سیاسی پشت آن وجود دارد نه نگاه اقتصادی و ملی؛ لذا اگر بتوانیم در سال ۱۰۰ میلیارد دلار هم نفت را بفروشیم چون در مسائل اقتصادی صرفه‌جویی خاصی نکرده ایم باز هم با کسری بودجه مواجه می‌شویم چرا که بر روی اصول درستی حرکت نمی‌کنیم.

سیستم اقتصادی باید برای حرکت منطقی از سیستم نظامی الگو بردارد

وی با بیان اینکه تنها سیستم نظامی ما بر مبنای اصول حرکت می‌کند، اظهار داشت: تنها سیستم نظامی ما امروز به‌صورت منطقی پیش می‌رود و ثبات خوبی دارد به گونه‌ای که امروز هیچ ابرقدرتی نمی‌تواند به تنهایی به ایران نگاه کند؛ چرا که ایران به لحاظ سخت‌افزاری و نرم افزاری حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و آن هم به دلیل مدیریت علمی و منطقی رهبری است؛ لذا اقتصاد ما نیز باید بر همین اساس و بر مبنای همین منطق شکل گیرد تا به موفقیت برسد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو و در پاسخ به رویکرد به‌کار گیری مدیران غیربومی در استان، اظهار داشت: در راستای به کارگیری مدیران غیربومی در استان معتقدم دانشگاه شیراز و دانشگاه تهران متعلق به شیراز و کشور نیستند بلکه این دانشگاه‌ها باید بین المللی باشند و مدیریت و خدمات خوبی را به بشر ارائه کنند، نوری که در ایران وجود دارد باید به همه جا به‌صورت یکسان بتابد لذا وقتی ما یک مدیر بومی را در استان نمی‌پذیریم و با رفتارهای تند و تیزمان اجازه نمی‌دهیم که مدیری در فارس بماند و کار کند و روی هر فردی که دست گذاشتیم انگی را به وی می‌چسبانند پس راه چاره چیست؟

وی افزود: درحالی که باید به انسانها احترام بگذاریم و آنها را زیر سوال نبریم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید برای نیروهای غیربومی جایگزین داشته باشیم گفت: اگر معتقدیم نباید نیروی غیر بومی بر سر کار بیاید پس باید نیروی بومی جایگزین داشته باشیم.

مدیر باید نخبه علمی باشد نه نخبه سیاسی

وی با تأکید بر اینکه مدیر باید نخبه علمی باشد گفت: مدیر باید نخبه علمی و کاربلد باشد؛ چرا که مدیر سیاسی همواره دست به عصا و با احتیاط حرکت می‌کند و نمی‌تواند مدیریت را آنگونه که باید و شاید انجام دهد، در این راستا اگر تخلفی از سوی مدیریت صورت گیرد هزینه‌های جرم باید برای مسئولین چند برابر مردم عادی باشد.

او در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه درخشش امروز جامعه ما به برکت وجود خون شهیدان و مادران شهید است که چنین فرزندانی را پرورش داده‌اند، درگذشت مادر شهیدان روزیطلب را که در شب نیمه شعبان به سوی فرزندان شهیدش پرکشید، تسلیت گفت و با بیان خاطره‌ای از وی گفت: در این راستا می توانم مثالی را از مادر شهیدان روزیطلب عنوان کنم، مادری که سه فرزند خود را در راه دفاع از میهن از دست داد و بدون هیچ ادعایی همه حقوقی که از شهادت این فرزندانش دریافت می‌کرد را اندوخت و در نهایت یک مسجد را به نام حضرت رسول ساخت، در آن مسجد نماز خواند و سپس به فرزندان شهیدش پیوست.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به زمانی که شهردار شیراز بود اشاره کرد و گفت: زمانی که شهردار شیراز شدم ساخت و ساز در حال رکود بود، اما در سال‌های اخیر یکباره ساخت و ساز رونق گرفت و مردم دنبال پروانه بودند که جای تعجب دارد اما نتیجه‌اش افزایش شش برابری قیمت ملک شد.

او افزود: در سال ۹۵ اگر درآمد شهرداری ماهی یک میلیارد تومان بود ما آن روز را با شادی پشت سر می‌گذاشتیم و آن پول را بر روی پروژه‌های مختلف تقسیم می کردیم تا کارها به خوبی انجام شود در حالی که در سال گذشته شهرداری روزانه ۱۰ میلیارد تومان درآمد نقدی داشته است اما مشاهده ها نشان می دهد که این پول کجا و چگونه هزینه شده است.

 

وقتی اعضای شورا یک خط باشند روز مصیبت شهر است

وی این مدیریت و نظارت بر هزینه‌کردها را به عهده شورای شهر دانست و گفت: زمانی که تمام اعضای شورا یک خط و هماهنگ شوند آن روز، روز مصیبت برای شهر است؛ چرا که عیب‌های هم را نمی‌بینند و شهرداری می آورند که از خودشان تندتر باشد و حمایتش می‌کنند در حالی که شهردار باید بتواند سیستم را به خوبی جمع کند و شورا ناظر بر عملکرد او است.

وی با بیان اینکه در زمان تصدی‌گری وی در سِمت شهرداری ۷۰۰ هزار متر مربع ساختمان در حال ساخت متعلق به شهرداری بود، گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته شاهد بودیم که بسیاری از درآمدهای شهرداری حیف و میل شد و هیچ اتفاق خاصی رخ نداد، کف سازی خیابان شهید کسایی برای هر یک متر مربع ۶۰۰ هزار تومان هزینه دربرداشت، سنگفرش خیابان ارم به عنوان یک خیابان ترافیکی اشتباه محض بود که هزینه هنگفتی را بر شهر شیراز تحمیل کرد چراکه این خیابان در مرکز بافت تاریخی نیست و ضرورتی بر سنگفرش کردنش نبود، همچنین استفاده از این نوع مصالح برای سنگ‌فرش کردن چنین خیابانی که به هیچ عنوان ضرورت نیست آن‌هم در شرایط اقتصاد مقاومتی عاقلانه نیست و به صورت غیر‌منطقی انجام شده است.

پاک‌فطرت با اشاره به اینکه ضروری بود بیش از ۵۰ درصد از هزینه ها در حوزه حمل و نقل صرف شود، گفت: اگر در حوزه حمل و نقل به درستی هزینه انجام شود آرامش و امنیت خاصی بر شهر حاکم می‌شود و تا زمانی که سیستم حمل و نقل ما مریض باشد، امنیت وجود ندارد.

او با اشاره اینکه طی چهار سال گذشته شهرداری حتی یک دستگاه اتوبوس را نیز خریداری نکرده است، اظهار داشت: در دوران شهرداری سابق ۲۸۷ دستگاه اتوبوس خریداری شد و دو سوم پول آن نیز پرداخت گردید که آن زمان هر یک از اتوبوس ها ۴۶۰ میلیون تومان قیمت داشتند، آن زمان ۱۲۰ اتوبوس وارد شد و ۱۵۰ مورد باقی ماند که به مرور با تحویل، پول آن را پرداخت می کردیم اما شهردار بعدی ضمن اعتراض به اینکه چرا شهرداری را بدهکار کرده‌اید، مابقی اتوبوس‌ها را تحویل نگرفتند و کم‌کم با افزایش قیمت متوجه شدند که خرید آن اتوبوس‌ها به نفعشان تمام شد.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۲۰ دستگاه اتوبوس از رده خارج می‌شود گفت: عمر مفید هر اتوبوس ۱۰ سال است و امروز ۳۶۰ دستگاه اتوبوس عمر مفیدش به پایان رسیده است، لذا اگر نخواهیم اتوبوس جدیدی را اضافه کنیم باید حداقل ۳۶۰ دستگاه اتوبوس را اضافه می‌کردیم.

شهردار سابق شیراز با بیان اینکه شهرداری ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را به فروش رسانده تا بتواند به وسیله آن اتوبوس‌های باقی‌ مانده را وارد کنند گفت: قیمت تمام شده اتوبوس‌هایی که ما در آن زمان خریداری کردیم چهار میلیارد تومان بود در حالی که شهرداری فعلی با تعلل هزینه را چندین برابر پرداخت کرد.

حمل و نقل مناسب، آرامش را به شهروندان هدیه می‌کند

این نماینده مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه حمل و نقل مناسب امنیت و ارامش را به شهر و شهروندان هدیه می‌کند به راه‌اندازی تراموا اشاره و بیان کرد: در دوران شهرداری اینجانب بحث راه اندازی تراموا در بافت تاریخی مطرح شد و تصمیم بر این بود که از میدان غدیر و مصدق تا سینما سعدی تراموا راه اندازی شود زیرا این وسیله یک چهارم مترو هزینه دارد و ترافیکی در کار نخواهد بود، در این راستا مطالعات فاز صفر نیز انجام شد و اگر کار به همان منوال پیش می رفت تا کنون باید ۱۰ کیلومتر از کار انجام شده بود در حالی‌که طی چهار سال گذشته اتفاق خاصی رخ نداد.

وی در این راستا به بحث راه‌اندازی مترو اشاره کرد و گفت: بنا بر این شده است که خط دوم مترو تا پایان دولت افتتاح شود اما اگر قرار است خط دو مترو افتتاح شود باید ۵۰ درصد از ایستگاه ها افتتاح شده باشد و راه‌اندازی صرفا نمایشی نباشد.

دوچرخه های بیدود بحث دیگری بود که پاک‌فطرت به آن اشاره کرد و اظهار داشت: قطعاً استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی بسیار مناسب است اما در کشور ایران این سیستم به عنوان یک سیستم فانتزی و مورد استفاده جوانان و نوجوانان برای تفریح و خوشگذرانی است، آوردن دوچرخه های نارنجی رنگ در شهر شیراز هزینه هنگفتی در بر داشت و علی‌رغم این هزینه، راندمان ترافیکی خاصی صورت نگرفت.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به اینکه همانگونه که شهرداری های دنیا از فروش املاک هزینه می‌کنند ما نیز نباید چشم‌مان به گرفتن پروانه از مردم باشد بیان کرد: شهرداری باید ۵۰۰۰ واحد تجاری استیجاری داشته باشد تا از درآمد آن بتواند برای شهر هزینه کند در حالی که امروز شهرداری اکثر اموالش را به فروش رسانده است و نیروهایی استخدام کرده که اکثراً به زندان رفته یا کتک خورده‌اند، خیلی از آنها یا در فتنه ۸۸ و یا ۹۸ حضور داشته‌اند و برای رسمی کردن این نیروها زمین را به آسمان دوختند، مصیبت برای شهر شیراز زمانی رخ خواهد داد که این نیروها رسمی شوند چرا که دیگر هیچکس زورش به اینها نمی رسد. چنین افرادی دروغ می‌گویند، تهمت می‌زنند، حیله گری می کنند، اما نیروی حزب الهی حتی اگر خطایی هم انجام دهد قائل به دروغ گفتن نیست.

باغات قصرالدشت موضوع دیگر این گفتگو بود که وی درباره آن توضیح داد: مدیریت ستاد باغات قصردشت با ۳۰ الی ۴۰ نفر نیرو مصوبه عالی شورای شهر سازی است که با تملک ۸۰۰ هزار هکتار از باغات وظیفه صیانت را بر عهده دارد.

وی افزود: باغات گروه پنج باید تغییر کاربری یافته و درآمدشان در گروه یک هزینه شود و اگر به صورت دقیق تجزیه و تحلیل و مشاهده کنید یک متر از گروه پنج را تغییر کاربری نداده‌اند چرا که اگر یک هکتار از باغ‌های گروه پنج را تغییر کاربری داده باشند می توانند پنج هکتار از باغات گروه یک را خریداری کرده و از آن‌ها صیانت کنند.

وی افزود: همچنین در تعدادی از باغات به صورت خلاف ساخت و ساز انجام شده که جای بحث و بررسی دارد.

پاک‌فطرت یکی دیگر از اقدامات عجیب این شهرداری را ورود به ساختمان نیمه کاره شهرداری آن هم در ماه‌های پایانی عمر این شهرداری عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنند به هر نحوی وارد ساختمان تازه‌تاسیسی بروند که تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت دارد و آن را بدون امکانات به بهره‌برداری برسانند.

نامگذاری های پرحاشیه شورای پنجم سوال دیگری بود که وی در ارتباط با آن اظهار داشت: اخلاق و منش می گوید وقتی نام گذاری در کوچه و خیابانی انجام شود و فرمانداری بر آن صحه بگذارد نباید تغییری در آن صورت گیرد، از سویی سربازانی که در راه وطن کشته می‌شوند برای همه کشورها و فرهنگ ها مقدس هستند که در کشور ما شهید نامیده می شوند، در این راستا باید بگویم که نام‌گذاری‌های سیاسی را به هیچ عنوان نمی‌پذیرم و همواره معتقدم اولویت نامگذاری با شهدا است، برای مثال می‌توانم نمونه‌ای را بگویم، چپگرد صدرا که به نام دکتر خدادوست نامگذاری شده است یک نامگذاری سیاسی است، چرا که ما پزشکان موفق و معروف‌ بسیاری داریم علاوه بر ان دکتر خدادوست که خود یک بیمارستان به نام خود دارد، اما بازهم از نام وی استفاده کردند.

در ادامه گفتگو به پارکی به نام پارک سایه رسیدیم که وی در این باره اظهار داشت: در زمان تصدی اینجانب پارکی با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره برداری بود که ما این کار را تحویل دادیم اما متاسفانه این پارک چهار سال دیگر به طول انجامید و یک ماه پیش به بهره‌برداری رسید که بسیار روی ان مانور دادند و اسمش را پارک سایه گذاشتند، همچنین در مورد بلوار کوهسار نیز بسیاری از کارها را انجام داده بودیم، خاکبرداری ها انجام شده بود و حتی به منطور پیشگیری از بحران آب پل های زیر خاکی را نیز حفر کردیم، کلیه تملک‌ها صورت گرفت، در حالی که شهرداری شکایتی را علیه ما به ثبت رساند و راه درازی را رفت و نهایتا علاوه بر هزینه غارثی، هزینه مالکی را هم پرداخت کرده و بجای یک تومان، پنج تومان پرداخت کردند و بعد کار را به پایان رساندند چرا که می‌خواستند بگویند کار ما درست است.

وی در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به فرا رسیدن انتخابات از مردم خواست تا با نگاه سیاسی و به افراد سیاسی رای ندهند بلکه افراد شناخته شده و توانمند را شناسایی کرده و به آدم های اجرایی رای دهند چرا که کیفیت رای از کمیت بسیار مهمتر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار