مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از پیش بینی تولید ۷۰۰ هزار تن گندم در سالجاری در کرمانشاه خبر داد.
کد خبر: ۹۵۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰ 06 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازمهر،محمد سعید هوشیار اظهار کرد: سطح گندم زیر کشت در استان کرمانشاه ۳۹۳ هزار و ۹۳۰ هکتار که شامل ۲۹۹ هزار هکتار گندم دیم و ۹۴ هزار و ۹۳۰ هکتار گندم آبی است و استان کرمانشاه به دلیل شرایط آب و هوایی دارای ۷۰۰ هزار هکتار اراضی دیم است.

وی افزود: بیشترین سطح کشت گندم با ۷۴ هزار هکتار گندم دیم و ۳۰ هزار هکتار گندم آبی متعلق به شهرستان کرمانشاه است و پیش بینی می‌شود در سال‌جاری ۷۰۰ هزار تن گندم در استان کرمانشاه تولید شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری تصریح کرد: خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان کرمانشاه ۴۵۵ هزار تن با نرخ خرید تضمینی ۴۰ هزار ریال به ازا تحویل هر کیلوگرم گندم است که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

هوشیار با بیان زمان آغاز برداشت گندم در استان کرمانشاه بیان کرد: زمان برداشت گندم در شهرستان‌های گرمسیر از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد و در مناطق سرد و معتدل استان از ۲۵ خرداد تا پایان مردادماه است و در سال زراعی جاری حدود ۴۰ هزار تن بذر اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: تعیین رتبه استان کرمانشاه در تولید گندم در کشور در سال جاری مشخص نیست اما طی سال‌های گذشته معمولاً استان رتبه پنجم کشور را دارا بوده است.

هوشیار با اشاره به تفاوت‌های گندم کشت دیم و آبی گفت: در مورد کیفیت گندم اختلاف معنی داری بین گندم آبی و دیم وجود ندارد فقط گندم آبی نشاسته بیشتر و گندم دیم پروتئین بیشتری در واحد حجم دارد.

وی ادامه داد: تفاوت اساسی در گندم‌های مناطق گرمسیر با گندم‌های مناطق سرد و معتدل است که این این موضوع مربوط به شرایط آب و هوایی متفاوت و ارقام مورد کشت در این ۲ منطقه متفاوت است چون گندم‌های مناطق گرمسیر بیشتر ارقام دوروم هستند که این ارقام دارای گلوتن بیشتر بوده و آرد حاصل از این نوع گندم آرد سمولینا بوده که مناسب تولید ماکارونی است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: از طرفی جهت بهبود کیفیت نانوایی باید آرد گندم‌های مناطق سرد و معتدل را با آرد گندم‌های دوروم مناطق گرمسیر به نسبت ۲۵ به ۷۵ درصد با هم مخلوط شوند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار