سازنده کرمانشاهی داروی MAB۹۸ کرونا گفت: توزیع و تولید داروی کرونا MAB۹۸ در بهار امسال آغاز می‌شود.
کد خبر: ۹۵۳۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸ 08 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر، پس از شیوع ویروس کرونا در جهان، تلاش برای یافتن واکسن، درمان و سایر اقدامات پزشکی علیه این ویروس آغاز شد.

در ماه‌های گذشته ادعایی مبنی بر تولید داروی گیاهی که به درمان کرونا کمک می‌کند از سوی یکی از اعضای هیأت علمی بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در فضای مجازی و رسانه‌ها پخش شد.

خبرگزاری مهر در کرمانشاه برای کسب اطلاعات و آگاهی از جزئیات این دارو به سراغ سازنده آن رفت.

خودتان را معرفی می‌کنید؟

علی مصطفایی سازنده داروی MAB98 کرونا در شرکت زیست تولید رازی و بازنشسته هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با درجه استاد تمام هستم.

سرنوشت داروی MAB98 کرونا چه شد؟

داروی MAB98 کرونا دارویی گیاهی است که در ۲۷ آبان ماه ۹۹ مجوز مشروط از سازمان غذا و دارو را دریافت کرده که تکمیل فرآیند پرونده، پیگیری مدارک و مستندات آن با انجام آنالیزهای میکروبی، فیزیکی و شیمیایی به مدت سه ماه به طول انجامید.

بخش اعظمی از زمان‌بری فرآیند تکمیل پرونده مربوط به قرارداد با کارخانه سازنده دارو جهت تولید آن بوده که مستندات مورد نیاز برای تکمیل پرونده از طریق شرکت زیست تولید رازی به مدت سه ماه انجام شد.

چرا فرآیند اخذ و تکمیل مجوز سه ماه طول کشید؟

فرآیند بررسی و ارزشیابی و تأیید دارو به طور کلی فرآیند زمان‌بری است، با وجود نظر مثبت سازمان غذا و دارو و کمک افراد حقیقی و حقوقی در روند اخذ مجوزهای لازم زمان برای تکمیل پرونده طول کشید، اما با این حال بازه زمانی صرف شده معقول است.

آیا شایعات موجود مبنی بر توقف تولید دارو صحت دارد؟

در این مدت به دلیل فرآیند تکمیل پرونده تولید دارو متوقف شد و اجازه توزیع دارو میان بیماران را نداشتیم، اما در مواردی که با معرفی پزشک بود دارو به صورت محدود به بیماران داده می‌شد.

ارگان‌های مربوطه برای اعطای مجوز با شما همراهی کردند؟

خوشبختانه تولید داروی MAB98 با استقبال اکثر مردم و برخی مسئولان روبرو شد، مجموعه مدیریتی استان و مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو پشتیبانی لازم را به عمل آوردند.

انتقاداتی به این دارو وارد شد که به طور طبیعی سیستم‌هایی که بر پایه علم هستند حق وارد کردن انتقاد به آن‌ها و انتظار پاسخ مناسب از طرف آن سیستم علمی وجود دارد.

در این بین بی اخلاقی‌هایی صورت گرفت که در مقابل آن‌ها هیچ گونه واکنشی ندادیم، البته موارد بی اخلاقی بسیار جزئی بود.

در مجموع بیش از یک هزار نفر از پزشکان، پرستاران، اعضای کادر بهداشت و درمان و خانواده آن‌ها اثرات مثبت داروی MAB98 را تأیید می‌کنند.

آیا داروی MAB98 برای درمان کرونا انگلیسی مؤثر است؟

داروهای حوزه کرونا و درمان می‌تواند اختصاصی یا عمومی باشد، با توجه به اینکه کرونا علاوه بر جنبه وایرال دارای جنبه التهابی بوده، چند ضدالتهاب مختلف در داروی MAB98 وجود دارد تا بتواند التهابات ناشی از این بیماری را کاهش دهد.

بنابراین داروی MAB98 با توجه به ترکیبات آن علاوه بر نوع معمول کرونا می‌تواند بر روی کرونا انگلیسی اثرگذار باشد.

 

هیچ استپی از بیماری کرونا برای داروی MAB98 فرقی نداشته و بیماری می‌تواند در مرحله وایرال و یا التهاب باشد، درمان بیماری کرونا باید در هر صورت قوی‌تر از مرحله وایرال باشد.

تجربیات مختلف از سراسر جهان در رابطه با مقابله با بیماری کرونا نشان داد که نمی‌توان با آنتی‌وایرال‌ها جلوی این ویروس را گرفت، لذا فرمولاسیون داروی مذکور شامل مجموعه‌ای از ضد التهاب‌ها و آنتی‌وایرال‌ها است.

آنتی‌وایرال‌های استفاده شده در MAB98 بر روی مولکول خاصی از ویروس کرونا کار نمی‌کند، لذا تقریباً علیه تمامی ویروس‌ها عمل کرده و سویه‌های جدید ویروس کرونا با MAB98 قابل درمان است.

در بحث افزایش سماجت ویروس در اتصال به گیرنده و پاتوژنز باید با توجه به در نظر گرفتن آن و وضعیت بیمار مقدار دُز آن را آداپته کرد.

داروی MAB98 می‌تواند در پیشگیری از ابتلاء به کرونا مؤثر باشد، اما به طور کلی پیشگیری با واکسن و دارو متفاوت است.

آیا شرکت زیست تولید رازی علاوه بر داروی کرونا داروهای دیگری تولید کرده است؟

پیش از شیوع ویروس کرونا ما در فکر کارخانه تولید داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی بودیم، در ابتدای سال ۹۹ مجوز مکان را از سازمان غذا و دارو گرفتیم که محل آن با زیرساخت صنعتی قابل توسعه در نظر گرفته شده است.

از ۱۵ سال گذشته تولید داروهایی بر پایه گیاهی را شروع کردیم که در صورت پیش رفتن منطقی امور خط تولید سه یا چهار دارو را در سال ۱۴۰۰ خواهیم داشت، تولید داروهای مذکور بر پایه داروهای کپسولی و جامد است.

همکاری لازم از طرف ارگان‌ها برای صدور مجوز با شما انجام می‌شود؟

برخی نهادها و دستگاه‌ها همچون استانداری، سازمان صمت و حفاظت محیط زیست حمایت‌های لازم از ما را داشته‌اند، اما روند اخذ مجوز برخی ادارات به دلیل قوانین بیشمار مصیبت است، لذا مسئولین باید در این راه تولیدکنندگان را یاری کرده و نگاه مثبتی به کار داشته باشند.

برخی قوانین سبب می‌شود تا افرادی که می‌خواهند کار را در مسیر قانونی درست انجام بدهند آن را به طور کلی رها کرده و یا وارد راه‌های نادرستی برای اخذ مجوز و امورات اداری شوند.

در این راه انرژی زیادی گذاشتیم، در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم اداری و تسهیلاتی قطعاً در روند تولید کشور تسریع به عمل می‌آید.

پس از ساخت داروی MAB98 از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی جهان با شما تماس گرفتند؟

پس از انعکاس خبر تولید داروی MAB98 در فضای مجازی داخل و خارج از کشور تماس‌هایی از طرف کشورهای خارجی با ما برقرار شد، پایه گیاهی این دارو سبب جذب و اشتیاق هرچه بیشتر متخصصان و اساتید دانشگاهی غرب برای این دارو شد.

برخلاف تصور برخی متخصصان ایرانی گیاهی بودن داروی MAB98 به هیچ عنوان ضعف محسوب نمی‌شود، اما به طور کلی علم انتقادپذیر بوده و باید بتواند با ارائه مستندات پاسخگوی سوالات باشد.

تاریخ علم پزشکی در زمینه سرطان نشان می‌دهد که نزدیک به ۷۰ درصد داروهای ضدسرطان پایه گیاهی دارند، لذا گیاهی بودن دارو حتی می‌تواند نقطه قوت باشد.

 

نامگذاری داروی کرونا توسط شما به چه صورت بوده است؟

سه حرف در MAB98 به اسامی سه فردی که فرمولاسیون اولیه این دارو را نوشته‌اند اشاره داشته و ۹۸ مربوط به سال ۹۸ است، در صورت اخذ تاییدیه لازم و توزیع در داروخانه‌ها نام ۲ کپسول مربوطه اطلاع‌رسانی می‌شود، توزیع و تولید داروی کرونا MAB98 در بهار ۱۴۰۰ باید استارت بخورد.

شما زدن واکسن کرونا را توصیه می‌کنید؟

واکسن زدن انتخاب میان بد و بدتر است، اما واکسن زدن را توصیه می‌کنم.

در علم واکسن‌های موجود ۲ دسته هستند، دسته اول واکسن‌های ساب‌یونیت و کشته شده‌اند که امن‌تر بوده اما ایمنی کمتری ایجاد کرده و تاریخچه‌ای حدوداً یک صد ساله دارند.

دسته دوم واکسن‌هایی با پایه نوکلئوتیدی یعنی آر ان ای و دی ان ای هستند که ایمنی بالاتری ایجاد می‌کنند، عواقب استفاده از این واکسن‌ها هنوز مشخص نیست و باید منتظر آینده بود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار