جلسه مدیریت زیست بومی دریاچه نمک روز یکشنبه با حضور استاندار و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی مرتبط در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۵۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱ 12 April 2021

به گزارش تابناک قم، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم در این جلسه از ارائه مطالعه جامع دریاچه نمک تا اواخر خردادماه خبر داد و گفت: با توجه به آسیب زا بودن نگاه تک بعدی به این تالاب، شرح خدمات گسترده ای برای انجام این مطالعه در ابعاد زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی در نظر گرفته شده است.

محمود نوربخش با بیان اینکه دستگاههای اجرایی باید نقطه نظرات خود در رابطه با دریاچه نمک را به موقع به این سازمان ارسال کنند، گفت: هرگونه بهره برداری اقتصادی از ظرفیت های گسترده این تالاب ارزشمند، باید به گونه ای باشد که کمترین آسیب و تخریب زیست محیطی را به دنبال داشته باشد.

* 77 درصد اراضی استان قم با خشکسالی مواجه است

مدیرکل هواشناسی استان قم نیز در این جلسه با بیان اینکه بیش از 77 درصد از اراضی استان با خشکسالی مواجه است، اظهار داشت: میزان بارندگی در استان در سال جاری 16 درصد کمتر از میانگین نرمال بوده و پس از دو سال ترسالی، امسال بارش ها بسیار کاهش یافته است.

مهران حیدری بنی با بیان اینکه با وجود خشکسالی در استان قم با کمترین وزش باد شاهد خیزش گرد و غبار خواهیم بود و این مسأله باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، تصریح کرد: امیدواریم در پاییز امسال میزان بارندگی ها در استان قم تا حدودی بهبود پیدا کند.

* توسعه گردشگری در دریاچه نمک قم مورد توجه قرار دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز در این جلسه بر ضرورت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در دریاچه نمک تأکید کرد و گفت: گردشگری مسؤولانه همراه با حفاظت از محیط زیست خواهد بود و منجر به اشتغالزایی و فعالیت های اقتصادی خواهد شد، البته انجام مطالعات لازم پیش از انجام هرکاری ضروری است.

علیرضا ارجمندی با بیان اینکه باید از ظرفیت های گسترده دریاچه نمک با حداقل آسیب ها و تخریب های زیست محیطی بهره مند شویم، خاطرنشان کرد: برای توسعه فعالیت های گردشگری در دریاچه نمک و دریاچه حوض سلطان باید طرح جامعی تدوین شده و تلاش کنیم تا برای استفاده از حمایت های بین المللی و معرفی آن به گردشگران خارجی، این تالاب به ثبت جهانی برسد.

* ایجاد راه دسترسی مهمترین نیاز بهره برداری از دریاچه نمک است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در این جلسه در سخنانی اظهار داشت: برای بهره مندی از ظرفیت های گسترده دریاچه نمک نباید تعلل داشته باشیم و باید با رعایت مسائل زیست محیطی پروژه های اقتصادی را در این منطقه اجرا کنیم.

محمود سیجانی ایجاد راه دسترسی را مهمترین زیرساخت لازم برای هرگونه بهره برداری از دریاچه نمک عنوان کرد و افزود: باید بر اساس مطالعات جامع صورت گرفته، استفاده از این ظرفیت های اقتصادی اولویت بندی شده و اجرایی شود.

* بهره برداری اقتصادی از دریاچه نمک متناسب با اکوسیستم آن باشد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز در این جلسه با اشاره به اکوسیستم حساس و شکننده دریاچه نمک، لزوم مدیریت یکپارچه این تالاب با محوریت قم را مورد توجه قرار داد و گفت: قم بیشترین آسیب پذیری را در برابر تخریب دریاچه نمک دارد.

عباس پورمیدانی با بیان اینکه باید ظرفیت های اقتصادی دریاچه نمک شناسایی و بر اساس اکوسیستم این منطقه مورد استفاده قرار بگیرد، تصریح کرد: گردشگری، برداشت نمک های سطحی و پرورش آبزیان خاص از جمله اولویت های اقتصادی در این تالاب خواهد بود.

* قم از حقابه های خود محروم مانده است

مدیرعامل آب منطقه ای استان قم نیز در این جلسه با اشاره به احداث سدها و آب بندهای بسیار بر رودخانه های حوضه آبریز مرکزی، گفت: استان قم با توجه به قرار گرفتن در پایین دست این حوضه، متأسفانه از حقابه های خود محروم مانده است.

علی اصغری با بیان اینکه امروز ناچار به انتقال آب از طریق تأسیسات شده ایم، این راهکار را برای حفظ حیات دریاچه نمک مؤثر دانست و گفت: باید تأمین حقابه از محل پساب جنوب استان تهران و سد الغدیر ساوه را با جدیت پیگیری کنیم.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.

این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، به یکی از کانون های فعال ایجاد گرد و غبار در منطقه تبدیل شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار