کاهش چشمگیر میزان بارش باران در سال زراعی جاری در لارستان موجب بروز پیامدهای منفی و جبران‌ناپذیری برای حیات انسانی و طبیعی شده است.
کد خبر: ۹۵۵۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵ 13 April 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: باران و آب، به لحاظ ارزش و برکت، در زمره اولویت‌دارترین نعمات الهی نه تنها برای بشر بلکه برای تمام موجودات و مایه حیات است.

آب باران علاوه بر آنکه در هنگام نزول از آسمان موجب طراوات و سرزندگی می‌شود، تأمین کننده آب‌های زیرزمینی، رونق‌بخش آبشارها و چشمه‌سارها، سیراب کننده درختان و پرندگان و چرندگان، لبریزکننده سدها و دریاچه‌ها و آبگیرها و غیره است.

در سال زراعی که از مهرماه هرسال آغاز می‌شود و تا پایان شهریورماه سال بعد ادامه دارد، به عنوان تقویم شمارش میزان بارش باران در نظر گرفته می‌شود.

بنا بر آمار منتشر شده از سوی اداره‌کل هواشناسی استان فارس، از ابتدای سال جاری زراعی تاکنون در شهر لار فقط ۱۶ میلیمتر باران باریده است که با این حساب در میان ۳۲ ایستگاه هواشناسی موجود در استان فارس، لارستان جایگاه آخر را به خود اختصاص داده و این رقم در حالی رخ نمایان کرده که در مدت مشابه سال گذشته تا نیمه فروردین‌ماه بیش از ۳۹۶ میلیمتر باران در شهر لار باریده بود.

بر این اساس، میزان بارندگی در شهر لار در سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۹۶ درصد و برای بلندمدت ۹۱ درصد کاهش داشته است که این می‌تواند زنگ خطری برای وقوع یک خشکسالی باشد.

با این تفاسیر مردم و کشاوزان خطه لارستان با وجود میانگین بارش کمتر از ۱۷ میلی متر در سال زراعی جاری سال سختی را به لحاظ میزان خسارت و نابودی محصولات کشاورزی و همچنین کاهش محسوس سفره های آب زیرزمینی و کم آبی تجربه خواهند کرد.

کاهش بارندگی‌ها و عدم جاری شدن رودخانه‌های فصلی در لارستان موجب شده تا اغلب آب‌انبارهای موجود در این خطه گرم‌وخشک که یکی از منابع اصلی تأمین آب شرب مردم محسوب می‌شود، خالی از آب باقی بماند و نویدبخش تابستانی سخت و کم‌آب باشد.

کاهش محسوس و بی سابقه بارندگی در سال زراعی جاری اثرات و پیامدهای منفی خود را بر روی محصولات زراعی خواهد گذاشت به گونه‌ای که به گفته مدیر جهاد کشاورزی لارستان میزان برداشت در کشت دیم محصولات زراعی لارستان امسال صفر است.

محمد جواد مظفری با بیان اینکه پیش بینی میزان تولیدات کشاورزی از حدود ۹۵ هزار تن سال گذشته با وجود خشکسالی امسال به کمتر از ۴۵ هزار تن کاهش یافته است، افزود: کاهش بارندگی و پراکنش نامناسب بارش ها در سال زراعی جاری موجب خسارت فراوانی به بخش کشاورزی این منطقه شده است.

از طرفی با توجه به بارش‌های مناسب سال گذشته و رشد بوته‌ها در دشت‌ها و کوه‌های منطقه لارستان، امسال به جهت عدم دسترسی به آب باران به مرور زمان خشک شده و زمینه را برای آتش‌سوزی در منابع طبیعی رقم زده است که در پی آن محیط زیست دچار آسیب جدی خواهد شد.

یکی از آثار این کم‌آبی، تلف‌شدن جانوران ارزشمند در حیات‌وحش در خطه لارستان است. متأسفانه از چندی پیش به جهت خشکسالی، استفاده مشترک دام‌های اهلی و وحشی افزایش یافته که این مهم منجر به انتقال بیماری و در پی آن تلف شدن این گونه‌های ارزشمند در روستای «دُرزوسایبان» لارستان شده است.

در این خصوص رئیس اداره محیط زیست لارستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه علت تلف شدن این حیوانات بیماری طاعون بوده است، اظهار داشت: این مناطق خارج از منطقه حفاظت شده است.

خدانظر انصاری با اشاره به اینکه گونه‌های تلف شده از نوع کل و بز است، افزود: طاعون، یک بیماری ویروسی با قدرت کشندگی بالاست که علت اصلی شیوع آن با توجه به خشکسالی، استفاده مشترک دام‌های اهلی از چشمه ها و آبشخورهای حیات وحش است.

وی با اذعان به اینکه این بیماری از طریق دام اهلی به وحوش منتقل شده، تصریح کرد: به دلیل اینکه درز و سایبان جزء منطقه آزاد و خارج از مناطق چهارگانه محیط زیست است، امکان تعارض و استفاده مشترک دام اهلی و وحشی زیاد بوده و موجب سرایت بیماری شده است.

رئیس اداره محیط زیست لارستان خاطر نشان کرد: خوشبختانه با اقداماتی که تا کنون صورت گرفته به خصوص جلوگیری از ورود دام به منطقه حفاظت شده هرمود، پایش، لایه‌روبی و ضدعفونی آبشخورها، پرکردن آبشخورها بیماری در منطقه حفاظت شده مشاهده نشده است.

این مسوول با تأکید بر اینکه مقابله با این بیماری دو راه دارد، اضافه کرد: جلوگیری از ورود دام‌های اهلی به شکارگاه‌ها و زیستگاه حیات وحش و واکسیناسیون کامل دام‌های اهلی می‌تواند موجب کنترل این بیماری شود.

برچسب ها: باران ، کم آبی ، خشکسالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار