مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: با توجه به کاهش آمار سفرها و گردشگری در کشور و استان، صنعت گردشگری امروز نیازمند حمایت و پشتیبانی است.
کد خبر: ۹۵۵۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹ 13 April 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان با اشاره به اینکه شرایط نامساعد تاسیسات گردشگری استان که در طول یک سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، خسارات بالایی را متحمل شده‌اند، افزود: در نوروز ۱۳۹۹، به دلیل شدت شیوع ویروس کرونا، سفرهای نوروزی به صورت کامل متوقف شد و عملا بازدیدی از تاسیسات گردشگری کشور و به تبع آن استان مرکزی صورت نگرفت و در واقع برای نوروز ۱۴۰۰ نیز همین اتفاق با قدری تفاوت مجدد تکرار شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، یادآورشد: در نوروز ۱۴۰۰ با وجود آنکه تلاش بر سفر نرفتن مردم بود، اما اندک مسافرتی از سوی مردم شکل گرفت، ولی جبران کننده خسارات وارده شده به صنعت گردشگری کشور و استان مرکزی نبود و همچنان درصد مسافرت‌ها، با سفرهای نوروزی سال‌های گذشته بسیار فاصله داشت.
او افزود: در تعطیلات ۱۳ روزه نوروز ۱۴۰۰ مجموع اقامت‌کنندگان در استان مرکزی به ۷۸۱۹ نفر رسید که به عنوان مثال در قیاس با تعطیلات نوروز ۱۳۹۷ کاهش ۹۸ را نشان می‌دهد، همچنین در نوروز ۹۷، بالغ بر ۶۲۸ هزار و ۷۳۷ بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان به ثبت رسید که این رقم با کاهش ۹۷ درصدی در نوروز ۱۴۰۰ به ۲۰ هزار ۶۳۵ بازدید تنزل یافت.
مرزبان اضافه کرد: در تعطیلات ۵۲۰۵ بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، ۱۴ هزار و ۲۳۵ بازدید از جاذبه‌های طبیعی، ۱۱۹۵ بازدید از جاذبه‌های دست‌ساز استان صورت گرفته است که عملکرد مناسبی نسبت به سال‌های گذشته نیست.
او با اشاره به اینکه در نوروز ۱۴۰۰ عملا هیچ اقامتی از سوی مسافران و گردشگران نوروزی در شهرستان‌های آشتیان، خنداب، فراهان و کمیجان گزارش نشده است، گفت: در طول نوروز ۱۴۰۰، میزان اقامت در هتل‌های استان ۳۵ درصد، میزان اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی استان ۲.۲ درصد، میزان اقامت در هتل آپارتمان‌ها ۰.۱۲ درصد، اقامت در میهمان‌پذیرها ۶۰ درصد، اقامت در مجتمع‌های گردشگری ۳.۱۱ درصد برآورد شده است که این آمار و اقام گواهی بر وضعیت نامساعد تاسیسات گردشگری استان در بهترین فصل کاری آنها (نوروز) است.
مرزبان افزود: با توجه به اندک سفرها، بازرسان اداره کل در طول ایام نوروز، اقدامات نظارتی خود را به خوبی دنبال کردند به طوری که در این ایام ۳۴۱ مورد بازدید از اماکن و تاسیساتی استان به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام گرفت.
او با ابراز نگرانی از ادامه‌دار بودن این شرایط، تاکید کرد: در طول یک سال اخیر تاسیسات گردشگری استان مرکزی شرایط نامطلوبی را تجربه کردند و اگر حمایت لازم از این صنعت صورت نگیرد، قطعا شاهد سقوط و ورشکسته شدن این گردشگری استان خواهیم بود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: رکود صنعت گردشگری در استان مرکزی، خروج فعالان این عرصه را به همراه خواهد داشت در حالی که برای پایداری این صنعت در استان مرکزی تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است به همین دلیل باید از امروز با حمایت از فعالان گردشگری استان مرکزی، به فکر روزهای بعد از کرونا بود. وی گفت:بدون شک یک روز این بیماری خاتمه می‌یابد که اگر حمایت لازم صورت نگیرد، در آینده صنعتی به نام گردشگری وجود نخواهد داشت و باید از امروز با توجه به همه خسارات و کاهش سفرها و بازدیدها، پشتیبانی لازم را از این صنف داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار