تمام بیماران دیابتی که تمایل به روزه داری دارند حداقل از 1 الی 2 ماه قبل از شروع ماه مبارک رمضان باید با مشورت و نظارت پزشک معالج خود برنامه درمانی و رژیم غذایی خود را تنظیم نمایند،
کد خبر: ۹۵۶۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴ 14 April 2021

به گزارش تابناک مازندران، دکتر ندا مفتاح از امکان روزه داری برای بیماران دیابتی با نظر پزشک خبر داد.
دکتر مفتاح فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه در طول ماه مبارک رمضان، تغییرات عمده ای در الگوی تغذیه ای افراد ایجاد می‌شود، گفت: اکثر مشکلاتی که برای سلامت فرد روزه دار بروز میکند نتیجه رژیم غذایی نامناسب یا پرخوری و کم خوابی است.
براساس این گزارش ، وی با بیان اینکه تمام بیماران دیابتی که تمایل به روزه داری دارند حداقل از 1 الی 2 ماه قبل از شروع ماه مبارک رمضان باید با مشورت و نظارت پزشک معالج خود برنامه درمانی و رژیم غذایی خود را تنظیم نمایند، عنوان کرد: ضمن کنترل مطلوب قند خون، در طول روزه داری دچار مشکل نشوند و در صورتیکه تغییر در رژیم غذایی، فعالیت بدنی و دارویی بلافاصله قبل از اقدام به روزه داری انجام شود، قند خون به خوبی کنترل نشده و خطر بروز افزایش قند وجود دارد.
وی با اشاره به اندازه‌گیری چندین نوبت قند خون در طول روزه داری، بیان داشت: قند خون در چندین نوبت باید با گلوکومتر اندازه گیری شود. این اندازه گیریها بخصوص برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1و یا دیابتی نوع 2که تحت درمان با انسولین هستند بسیار ضروری است. چنانچه قند خون کمتر از 70 میلیگرم در دسی لیتر و یا بیش از 300میلیگرم در دسی لیتر باشد، بلافاصله باید به روزه داری خاتمه دهند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه رژیم غذایی بیماران دیابتی که اقدام به روزه گرفتن در این ماه میکنند با یک رژیم غذایی سالم و متعادل تفاوتی ندارد، گفت: رژیم غذایی باید به گونه ای باشد که تغییرات بارزی در وزن بیمار ایجاد نکند. کاهش دریافت کالری و تغییر شیوه زندگی در ماه مبارک رمضان بخصوص در افراد دیابتی دارای اضافه وزن میتواند بسیار مفید واقع شده و با کاهش وزن آنها کنترل دیابت بیمار نیز آسانترگردد.
وی افزود: با استفاده از هرم راهنمای غذایی، پنج گروه اصلی شامل نان و غلات، میوه، سبزیها، گوشت و لبنیات باید در برنامه غذایی فرد روزه دار گنجانده شوند. استفاده از یک رژیم غذایی سبک حاوی مواد غذایی با اندکس گلیسمیک پایین که قند خون را به آهستگی افزایش می‌دهند از جمله مواد غذایی حاوی پروتئین، نان سبوسدار ،غلات کامل، حبوبات، سبزیها و میوه ها بهنگام سحر توصیه میشود.
این مسئول با اشاره به اینکه میوه‌ها و سبزی ها علاوه بر تأمین ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز بدن به علت دارابودن فیبر فراوان و ذخیره نمودن آب در خود، مانع بروز یبوست گردیده و احساس تشنگی در طول روز را نیز از بین میبرند، عنوان کرد: نوشیدن حداکثر 1تا 2لیوان آب بهنگام سحر کافی بوده و از نوشیدن چای، قهوه، نوشابه های گازدار باید اجتناب شود. مصرف غذاهای سرخ شده و پرچرب ، ادویه ها و ترشیجات به علت ایجاد اختلال در هضم و سوزش سر دل باید محدود شوند.
وی با ذکر این نکته که بطور کلی اجتناب از پرخوری در وعده غذایی سحری، مانع بروز کسالت و خواب آلودگی در طول روز میگردد، ادامه داد: افطار نیز ابتدا با مصرف چای کمرنگ، شیر و حداکثر 1تا 2عدد خرما شروع شده و پس از آن مواد غذایی کم چرب ، سبزیهای آب پز، حلیم بدون روغن ، انواع سوپ، تخم مرغ آب پز که زودتر هضم میشوند، توصیه میگردد. غذاهای پرچرب ، آش رشته و ماکارونی توصیه نمیشوند.
فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم با اشاره به اینکه نوشیدن مایعات، خوردن میوه و مصرف آجیل در فاصله بین افطار تا سحر مفید می‌باشند، تصریح کرد: به منظور اجتناب از افزایش وزن و افزایش قند، مصرف انواع شیرینیها مثل زولبیا، بامیه، شله زرد، حلوا، نوشابه های شیرین و غیره که در ماه مبارک رمضان مرسوم می باشند بهنگام سحر و افطار جایز نیست.
دکتر ندا مفتاح بیان داشت: نکته اساسی در این خصوص آن است که برنامه ریزی برای کنترل دیابت و عوارض احتمالی در طی روزه داری برای تمام افراد دیابتی یکسان نبوده و بر حسب شرایط بیمار میتواند متغیر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار