مدیر کل محیط زیست استان کردستان:
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: ۶ گونه از ۲۲ گونه دوزیستان ایران و به عبارتی معادل ۲۷ درصد از انواع دوزیستان کشور در این استان هم شناسایی شده است.
کد خبر: ۹۵۷۴۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴ 19 April 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از خبرگزاری ایرنا کردستان، فریبا رضائی با اشاره به اینکه اقلیم استان کردستان دارای ۲ نوع آب وهوای مرطوب در سمت غرب وسرد و خشک در شرق استان است، اظهار داشت: بنابراین ۲ جامعه جنگلی و استپی و نیمه استپی در این استان شکل یافته و بر همین اساس تنوع گونه‌ای چشمگیری داشته و اکوسیستم‌های متنوعی در آن بوجود آمده است.

وی اضافه کرد: این استان به دلیل قرار گیری در بخش شمالی رشته کوه زاگرس و مجاورت با بخش‌های اکوزون آناتولی یکی از مطلوبترین و متنوع‌ترین زیستگاه‌های دوزیستان ایران به شمار می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان با اعلام اینکه ۶ گونه از ۲۲ گونه دوزیستان ایران در این ناحیه رویشی تا کنون شناسایی شده است، گفت: سمندر خال زرد کردستانی و سمندر آتشین از مهمترین گونه‌های شناسایی شده در این استان محسوب می‌شود.

رضائی با اعلام اینکه در استان بیش از ۲۸۲ گونه پرنده، ۳۱ گونه پستاندار، ۲۳ گونه خزنده، ۱۵ گونه ماهی، ۶ گونه دوزیست تا کنون شناسایی شده است، اضافه کرد: در این میان گونه‌هایی مانند خرس قهوه ای، پلنگ، سمندر خال‌زرد، سمندر آتشین کردستانی و میش مرغ در زمره گونه‌های حمایت شده هستند و سیاه گوش در زمره گونه در خطر انقراض قرار دارند.

۲۶ درصد تنوع گونه‌های گیاهی ایران در کردستان است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان به تنوع گونه‌های گیاهی استان اشاره کرد و گفت: با ۱۱۵ خانواده، ۶۶۰ جنس و تعداد یک هزار و ۷۵۰گونه حدود ۲۶ درصد از کل تنوع گونه‌های گیاهی ایران را به خود اختصاص داده است.

رضائی با بیان اینکه تعداد گونه­‌های گیاهی شناسایی شده اندمیک (بومی) استان ۳۵۰ گونه است، اضافه کرد: حدود ۲۰ درصد کل گونه‌های بومی ایران را به خود اختصاص داده است و از این تعداد ۶۰ گونه به عنوان رکورد در استان شناسایی شده و در هیچ جای دیگری از دنیا گزارش نشده است.

وی تاکید کرد: تعداد ۶۲۰ گونه از گیاهان استان دارای ارزش داروئی هستند که از این میان ۲۸۰ گونه در گروه گیاهان آسیب پذیر و در معرض خطر کاهش و نابودی هستند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار