رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی و صنعتی به وسعت ۲ هکتار در عرصه‌های مرتعی استان امسال در صورت تامین اعتبار پیگیری و اجرا می‌شود.
کد خبر: ۹۵۸۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸ 21 April 2021

۲ هزار هکتار به وسعت کشت گیاهان دارویی استان سمنان افزوده می‌شود

 

به گزارش تابناک سمنان سید ابوالفضل ولیئی اظهار داشت: عملیات توسعه و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان سمنان یکی از اولویت‌های اصلی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان است و سال گذشته ۲هزار و ۲۶۶ هکتار در عرصه‌های مرتعی استان کشت گیاهان دارویی توسعه یافت.

وی اضافه کرد: طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در استان سمنان از سال ۱۳۹۵ کلید خورد و اکنون از زمان آغاز طرح تا کنون در وسعت ۲۰ هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی در عرصه‌های مرتعی استان سمنان انجام شد.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار داشت: زمان کاشت گیاهان دارویی از مهرماه آغاز می شود و تا پایان فصل پاییز ادامه دارد و زمان برداشت گیاهان دارویی از اوایل مرداد تا اواخر شهریور است.

ولیئی خاطرنشان کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی سازگار با شرایط آب و هوایی هر منطقه، علاوه بر تقویت پوشش گیاهی و تولید علوفه بیشتر، در حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش و افزایش درآمد بهره برداران نقش مهمی دارد.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: منابع طبیعی با قراردادن نهاده در اختیار بهره‌بردار در قالب طرح مشارکتی از بهره‌بردار می‌خواهد در حفظ و تقویت پوشش گیاهی در مرتع کمک کند و در قبال این تلاش محصولات گیاهان دارویی را خودش برداشت و درآمدزایی کند.

وی بیان کرد: باریجه، بادام کوهی، وشق و زیره کوهی از جمله گونه‌های استفاده شده برای توسعه کشت گیاهان دارویی در مراتع استان سمنان به صورت مشارکت با بهره‌برداران است.

وی اضافه کرد: بیشترین عملیات احیایی گونه‌های گیاهی دارویی، با کشت گونه باارزش باریجه انجام شده که به لحاظ مصارف دارویی و صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۵۴ هزار و ۹۰۷ تن از زمان آغاز طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در عرصه‌های مرتعی از سال ۱۳۹۵ تا کنون شیره باریجه جمع‌آوری شد. 
ایران از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی در جهان مطرح است و دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است و تعداد گونه‌های گیاهی کشور در حدود هشت هزار گونه است که از نظر تنوع گونه‌ها حداقل دو برابر قاره اروپاست.
بیش از ۲هزار و ۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری و صنعتی است که استان سمنان واجد ۱۳۰ گونه گیاهان دارویی است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار