رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی طرح تجهیز ۶۱ هزار هکتار از شبکه های آبیاری تحت فشار در غرب و شمالغرب کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۵۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳ 21 April 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، اکبر کرامتی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات پروژه آبیاری تحت فشار شبکه آبیاری و زهکشی شمال غرب کشور در شهرستان پلدشت اظهار کرد: این طرح با بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی از طرح های زیربنایی در شمال غرب کشور است که با اتمام این طرح ۶۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم های نوین آبیاری تجت فشار تجهیز می شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش این طرح به کشاورزان و مدیر طرح تحویل شده که با تامین آب از دستگاه های ذی ربط و حل مشکلات دیگر روند پیش تحویل اراضی ادامه خواهد داشت.
کرامتی اضافه کرد: این طرح برای بهره‌برداری کامل به بیش از ۷۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اقدامات لازم به منظور تامین اعتبار در دستور کار قرار دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه اولویت بندی جهت تکمیل و بهره برداری از بخش های نیمه تمام طرح لازم و ضروری است، افزود: در راستای احیای اراضی کشاورزی دشت آق چای شهرستان های چایپاره و پلدشت بیش از ۲۵۷۴ هکتار از این اراضی تحت پوشش این طرح بوده است.
کرامتی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۱۸۰۰هکتار از این اراضی به سیستم نوین آبیاری تجهیز شده که این طرح ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تامین آب توسط دستگاه مجری ؛تحویل کشاورزان خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه یکهزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی طرح شبکه آبیاری و زهکشی شمالغرب کشور در شهرستانهای ماکو، پلدشت و چایپاره به صورت موقت تحویل کشاورزان و بهره برداران منطقه شده است، اظهار کرد: با توجه به ضرورت بهره برداری سریع و صحیح از این اراضی به منظور رفع تداخلات اراضی کشاورزی و حل مشکلات حقوقی این اراضی به صورت خارج از نوبت در کمیسیون رفع تداخلات اراضی کشاورزی مطرح و تعیین تکلیف می شود.
وی افزود: ضروری است کشاورزی منطقه با تحویل موقت اراضی نسبت به نگهداری، بازسازی و بهینه سازی تاسیسات و شبکه های موجود اقدام کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: توسعه کشت های متراکم گلخانه ای به عنوان اولین پیشران توسعه و ارتقای اجرای سیستم های نوین آبیاری نیز به عنوان مهمترین اولویت و دومین پیشران توسعه بخش کشاورزی استان با جدیت در دستور کار برنامه های اجرایی سازمان قرار دارد.
کرامتی با بیان اینکه نیازمند هم افزایی و تعامل بیشتر کشاورزان با کارشناسان سازمان در زمینه مدیریت مصرف آب کشاورزی در جهت کمک به احیای دریاچه ارومیه هستیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: اجرای طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه های مرزی در آذربایجان غربی در راستای افزایش راندمان آبیاری و جلوگیری از مهاجرت روستائیان، تثبیت جمعیت و ایجاد اشتغال موثر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در جهت افزایش تولید محصولات کشاورزی و ارتقای درآمد و رفاه روستائیان صورت می‌گیرد.
وی عدم تامین به موقع منابع مالی را مهمترین مشکل در جهت پیشرفت اجرای طرح عنوان کرد که باعث شده مشکلاتی را در این زمینه به وجود آورد که پیگیر حل مشکلات مالی و حقوقی پیمانکاران هستیم تا در اسرع وقت مرتفع شود.
وی همچنین تاکید کرد: تعاونی های تولید مستقر در منطقه جهت تحویل موقت اراضی موصوف به کشاورزان و ایجاد نظام های بهره برداری جهت بهره برداری صحیح و افزایش بهره وری آب در منطقه همت گمارند.
در ادامه رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان غربی به همراه فرماندار پلدشت از پروژه شبکه آبیاری و زهکشی دشت کرم آباد ،نازک ۱و۲شهرستان پلدشت بازدید کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار