مدیر کل انتقال خون استان گفت: اهدای خون هیچ عارضه‌ای برای افراد ندارد. در مدت کوتاهی پس از اهدا خون بدن جبران می‌شود.
کد خبر: ۹۷۰۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱ 14 June 2021

به گزارش تابناک قم، دکتر مرتضی نوریان مدیر کل  انتقال خون استان قم گفت: سه محصول از خون به دست می‌آید، گلبول قرمز متراکم، پلاکت و پلاسما. از خود پلاسما نیز دارو تهیه می‌شود. داروهای مشتق از پلاسما داروهای خاص هستند و باعث نجات جان بیماران نیازمند می‌شود. اهمیتشان به حدی است که در صورت عدم وجودشان جان فرد به خطر می‌افتد.

وی افزود: بیماران تالاسمی از گروه‌های نیازمند به خون و با شرایط ویژه هستند. قبلا بیشتر از ۱۵ سالگی زنده نمی‌ماندند. ولی در حال حاضر امید به زندگی این بیماران بیشتر شده و تا چهل سالگی زنده می‌مانند. 

نوریان ادامه داد: این بیماران هفته‌ای سه بار خون تازه که خون زیر ده روز است، دریافت می‌کنند. همه چیز فیلتر می‌شود و کسانی که بدنشان واکنش بیشتری نشان می‌دهد مشخص می‌شوند. همه لوازم و شرایط مهیا می‌شود تا بتوانند زندگی کنند. این‌ها همه به لطف اهدا کنندگان است.

وی تاکید کرد: در عمل‌های جراحی سخت و با ریسک بالا مثل عمل قلب، سزارین و... اگر خون در بیمارستان رزرو نشده باشد، بیمار به اتاق عمل برده نمی‌شود.

مدیر کل انتقال خون استان گفت: میانگین اهدای خون در کشورهای توسعه یافته به ازای ۱۰۰۰ نفر ۳۸ نفر اهدا کننده و در ایران به ازای هر ۱۰۰۰نفر ۲۵ اهدا کننده است. ایران در منطقه از نظر فنی و تعداد اهدا کنندگان نسبت به بقیه کشورها جایگاه بالایی دارد.

وی بیان کرد: میانگین جهانی ۱۳ اهداکننده در ۱۰۰۰ نفر است. ایران از میانگین جهانی بالاتر است. استان قم از میانگین کشوری بالاتر است و میانگین در استان قم ۲۹ اهداکننده در ۱۰۰۰ نفر است. در مدت کرونا همه‌ی استان‌ها از تظر ذخایر خونی مشکل پیدا کردند ولی قم در ذخایر مشکلی نداشت.

نوریان تصریح کرد: میانگین ذخایری که باید در دسترس باشد باید به اندازه مصرف خون تا جنج روز باشد. ابتدای شیوع کرونا خیلی استان‌ها ذخایرشان کاهش یافت و به زیر سه روز رسید.

نوریان با تاکید بر اینکه اگر اهداکنندگان بدانند خونی که اهدا می‌کنند کجا مصرف شده بیشتر لذت می‌برند، گفت: بزرگ‌ترین رکورد دار گینس در اهدای خون دکتر شیخ‌الاسلام از ایران است که تا سن ۸۵ سالگی بالای ۲۲۰ بار اهدای خون داشته است. ایشان سال گذشته به رحمت خدا رفتند. ایشان متخصص خون بودند. در خاطراتشان آمده که در دوران دانشجویی با خانمی مواجه می‌شوند که نیازمند خون بوده. ایشان خون اهدا می‌کنند. لذتی که از دیدن سلامت گیرنده خون می‌گیرند باعث می‌شود اهدای خون را رها نکنند.

وی ادامه داد: امروز روز جهانی اهدای خون است. سراسر دنیا این روز را این طور نامگذاری کرده‌اند چون اهمیت بالایی دارد. خون جایگزین مصنوعی ندارد و تنها منشا آن بدن انسان‌هاست و هم‌نوع به هم‌نوع می‌تواند خون اهدا کند.

وی با بیان اینکه این روز، روز تولد کارل لداشتاینر کاشف گروه‌های خونی است گفت: پس از تشخیص و نامگذاری گروه‌های خونی مرگ و میر انسان‌ها به شدت کاهش یافت. در این روز باید ارزش و جایگاه اهداکنندگان را نشان داد و افراد را به اهدای خون تشویق و ترغیب کرد. این کار یک صدقه جاری است.

مدیر کل انتقال خون استان بیان کرد: هر زن سه بار و هر مرد چهار بار در سال می‌تواند خون اهدا کند و عارضه‌ای هم برای خودش ندارد. بدن دوباره خون تولید می‌کند. در ۲۴ ساعت اول با نوشیدن مایعات کاهش حجم خون بدن کاملا برطرف می‌شود و در ۳۰ تا ۳۵ روز یا نهایت دو ماه سلول‌های جوان از مغز استخوان ساخته شده و وارد بدن می‌شود.

وی با تاکید بر بحث فرهنگ سازی گفت: باید لین فرهنگ سازی و آگاهی بخشی از ادارات شروع شود شود و در خانواده‌ها ادامه یابد و به همین ترتیب در تمام سطوح جامعه این فرهنگ نهادینه شود. در مسیر فرهنگ سازی باید جوانان را جذب کرد. این کار نوعی امر به معروف است هر کس یک نفر را جذب کند خوب است. اگر با صحبت‌های من دو نفر هم جذب این عمل خیر شوند، خوب است.

نوریان تصریح کرد: سهم بانوان کشور ما در اهدای خون کم است. در کشورهای اروپایی و توسعه یافته ۵۰ درصد اهدا کنندگان بانوان هستند ولی در ایران بانوان ۴ درصد اهداکنندگان هستند. تشویق و ترویج اهدای خون در بین بانوان و افزودن آن‌ها به جمعیت اهداکنندگان بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه مشارکت کم بانوان علل متعددی دارد گفت: قدرت بدنی اکثر بانوان ما با بانوان اروپایی قابل مقایسه نیست. علت آن هم عدم تناسب تغذیه و ورزش است. با تغذیه درست و ورزش روزانه می‌توان قدرت بدنی را افزایش داد تا مشکلی برای اهدای خون نباشد. علت دیگر هم ترس از سوزن است و عده‌ای هم به علت ترس از بی‌حالی و کم خونی خون اهدا نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: در معاینات پیش از اهدای خون افرادی که شرایط لازم را نداشته باشند از اهدای خون معاف می‌شوند. اگر فردی مهیا نباشد اجازه اهدا خون ندارد. یا با تجویز قرص آهن و تقویت بدن، او می‌تواند خون اهدا کند و برخی نیز کلا اجازه اهدای خون ندارند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار