دبیر ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه قزوین:
دبیر ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه قزوین گفت: چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه قزوین در حالی برگزار می‌شود که با حضور پررنگ مردم شکوفایی فرهنگی به همراه داشته است.
کد خبر: ۹۷۵۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹ 03 July 2021

علی شفیعی شاد در نشست خبری ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه قزوین که ظهر شنبه در شبستان امیر المومنین مسجدالنبی برگزار شد اظهار کرد: نماز جمعه جز موضوعاتی است که در حوزه فرهنگ و معارف دین مغفول واقع‌شده و آن‌طور که باید به آن پرداخته نشده و جایگاه حقیقی در منظومه فکری جامعه پیدا نکرده است.

دبیر ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه قزوین بیان کرد: مبانی دینی ما و آنچه از بزرگان به‌صورت مطالعاتی به ما رسیده یک جایگاه ویژه‌ای را برای نماز جمعه در می آبیم و نیز در دل تاریخ اسلامی علمایی را داریم که فتوا داده‌اند نماز جمعه واجب عینی است، حتی علما متأخر نگاهشان به نماز جمعه واجب تأخیری است و حکم وجوب داده‌اند و جایگاه وجوب شرعی دارد.

وی بیان کرد: نگاه ما در حکومت دینی به نماز جمعه صرفاً واجب دینی نیست و نماز جمعه تبیین‌کننده و اتصال بین حکومت و مردم است و محور بحث نماز جمعه تقوا و مسائل سیاسی است و رابطه امام و مردم در نماز جمعه تبیین می‌شود.

شفیعی شاد عنوان کرد: بحث دیگر نگاه امام خمینی و رهبر انقلاب به مسئله نماز جمعه است، تعبیر عجیب امام خمینی که فرمودند نماز جمعه رأس همه امور است و جملات ناب رهبری که آن را قرارگاه فرهنگی دانسته و فرمودند که نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهر است. جایگاه ویژه آیت نماد سیاسی و دینی را مشخص می‌کند و نگاه ما به نماز جمعه مبتنی بر همین ویژگی‌ها است، ما می‌خواهیم نماز جمعه قرارگاه ایمانی مردم باشد.

دبیر ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه قزوین اضافه کرد: در ۴۰ سال گذشته زحمات زیادی کشیده شده، ۱۲ تیرماه سال ۱۳۶۰ اولین نماز جمعه به امام آیت‌الله باریک‌بین در قزوین برگزار شد، پیش از آن‌هم نماز جمعه بوده ولی در فضای حکومتی شاهنشاهی اقبال مردم را نداشته و بعد انقلاب نماز وحدت در قزوین برگزار شد و با حکم امام در تیرماه سال ۱۳۶۰ آیت‌الله باریک‌بین به امامت جمعه قزوین منصوب و نماز جمعه در قزوین اقامه می‌شود تا اواسط دهه ۷۰ نیز اطراف قزوین در سایر شهرهای نزدیک نماز جمعه برگزار نمی‌شد و همه مردم به قزوین مراجعه می‌کردند.

شفیعی شاد تصریح کرد: تا به امروز زحمات زیادی برای مسائل نماز جمعه کشیده شده و مشکلات فراوانی بر سر راه برپایی نماز جمعه رفع شده است؛ نماز جمعه همواره مردمی اداره شده و همین مردم برای رضای خدا در کارهای مختلف نظیر انتظارات و حفاظت تا کارهای فرهنگی همکاری کرده آمد و یک عقبه خوبی در مشارکت و همراهی کردن مردم با نماز جمعه در قزوین داریم و در آیت زمینه از شهرهای خوب کشور محسوب می‌شویم.

وی مطرح کرد: با حضور آیت‌الله عابدینی در منصب نمایندگی ولی‌فقیه در استان قزوین و حساسیت ایشان رویکردها به نماز جمعه تغییرات زیادی پیدا کرد، برنامه‌های مختلفی از سال ۹۴ تا امروز انجام داده آمد از جمله طرح دانش‌آموزی میعاد، مصباح، مشکات، نشریه جماعت، نشریه ذکر جمعه که دیجیتال است، روز هفتم و خیلی کارهای فرهنگی متعدد، طرح نهضت خدمت و پیگیری کارهای مردم پس از مراجعه، فعالیت در حوزه پژوهش در مجموعه ستاد اقامه نماز جمعه در آیت سال‌ها شکل گرفته است.

دبیر ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه قزوین با بیان آیت نکته که برنامه‌ریزی‌های برگزاری گرامیداشت چهلمین سالروز اقامه نماز جمعه در قزوین از اسفندماه سال گذشته آغاز شده گفت: در آیت طرح محدودیت‌های خاصی داریم به‌خصوص که کرونا برنامه‌ها را تحت تأثیر قرار داد بااین‌حال برخی از آیت برنامه‌ها شامل نشست خبری، برنامه مشق آیات با حضور خوشنویسان قزوینی که آیات و روایات مربوط به نماز جمعه را تحریر خواهند کرد، تجلیل از خادمین نماز جمعه طی ۴۰ سال گذشته با حضور آیت‌الله عابدینی و نشست صمیمی با این عزیزان، رونمایی از طرح مرمت جلوخان مسجدالنبی با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی، رونمایی از تمبر یادبود ۴۰ سالگی نماز جمعه در شورای اداری استان، حضور در مزار آیت‌الله باریک‌بین و ویژه‌برنامه‌ی ا که همایش گرامیداشت چهل‌سالگی نماز جمعه قزوین با حضور آیت‌الله صدیقی امام‌جمعه موقت تهران برگزار خواهد شد.

شفیعی شاد توضیح داد: در برنامه روز چهارشنبه از مستند ویژه آیت‌الله باریک‌بین، طرح اولیه ماکت تاریخ شفاهی نماز جمعه قزوین با همکاری حوزه هنری و کتاب سلوکی در پرواز زندگی‌نامه آیت‌الله باریک‌بین که توسط حوزه هنری جمع‌آوری‌شده رونمایی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار