معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت:این استان با یک درصد مساحت کشور، بیش از چهار درصد محصولات کشاورزی ایران را تولید می‌کند.
کد خبر: ۹۷۹۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷ 17 July 2021

مجید اسماعیلی روز شنبه در نشست تخصصی طرح تحقیقی، ترویجی و توسعه‌ای برای افزایش تولید و بهبود کیفیت ذرت، افزود: ۲۸۷ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان قزوین به زیر کشت محصولات زراعی و باغی رفته و سالانه ۲۹۰ هزار تن محصول زراعی و ۶۲۵ هزار تن محصول باغی از آن بهره برداری می‌شود.

اسماعیلی به اجرای طرح‌های بسیار خوب کشاورزی در سطح استان اشاره کرد و گفت: از جمله این طرح ها که با همکاری کارشناسان ترویج و آموزش کشاورزی در استان اجرایی شده است می توان به نظام‌های گندم دانش بنیان و پروژه ایران سیمیت، معرفی ارقام برتر بذر گندم دیم مانند باران، طرح الگوی کشت دیم، طرح‌ سیدا، تولید محصول سالم و یاوران تولید اشاره کرد.

این مسوول بیان داشت: در طرح یاوران تولید با هدف شناسایی موانع و مشکلات تولید برای اولین بار در کشور توانستیم سامانه توزیع کود را راه‌اندازی کنیم که این موضوع مورد توجه وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفت تا در دیگر استان‌های کشور راه‌اندازی شود.

اسماعیلی به تزریق اعتبار سه میلیارد تومانی در صندوق‌های زنان روستایی استان نیز اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت زنان روستایی با هدف توانمدسازی و ایجاد اشتغالزایی برای آنها و همچنین به کارگیری کارشناسان بسیجی در حوزه زراعت از دیگر اقداماتی بوده که در این چندسال گذشته مورد توجه ویژه قرار داشت.

اسماعیلی گفت: استان قزوین با سطح زیر کشت ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار و میانگین برداشت ۵۸ تن در هر هکتار ذرت علوفه‌ای رتبه دوم کشور از نظر تولید این محصول را در اختیار دارد.

وی افزود:ما از اجرای طرح کشاورزی مشارکتی دانش‌بنیان کشت ذرت در استان به عنوان یکی از سه استان پایلوت اجرای این طرح در کشور استقبال می کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار