دادستان عمومی و انقلاب مرکز قزوین از سرعت گرفتن روند تخریب باغستان سنتی ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۹۸۳۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷ 04 August 2021

دادستان عمومی و انقلاب مرکز قزوین در نشست صیانت از باغستان سنتی گفت: پیمودن مسیر ثبت ملی باغستان سنتی بسیار سخت است، اما نشدنی نیست و بعد از تدوین این سند، نباید مشکلی بر سر راه صیانت از باغستان به وجود بیاید.

قاسمی با تأکید بر اینکه باید سند صیانت از باغستان سنتی ضمانت اجرایی داشته باشد افزود : سند صیانت از باغستان سنتی، دوباره باید با حضور باغداران و برخی از مسئولان استان تدوین شود و اگر میراث فرهنگی به غیر از این موضوع عمل کند، جلوی آن را می‌گیریم.

ممنوعیت فعایت ضایعاتی‌ها در اطراف باغستان سنتی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین نیز گفت: عبارات مصوب و درج شده در سند صیانت از باغستان سنتی، کلی است و نقش همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید کاملاً در آن مشخص شود.

فولیان ، با بیان اینکه افرادی که حتی با مجوز، در پهنه باغستان سنتی ضایعات جمع آوری می‌کنند باید به مکان دیگری منتقل شوند، افزود : تاکنون ۲ واحد که در باغستان قزوین برای جمع آوری ضایعات فعالیت می‌کردند پلمپ شدند، اما برای مابقی که مجوز دارند باید تدبیری اندیشیده شود.

وی با تأکید بر اینکه آزادسازی رودخانه زویار از نخاله‌های ساختمانی، که آب قسمتی از باغستان را تامین می‌کند باید در دستور کار قرار گیرد، گفت : هر خودرویی که در این رودخانه نخاله تخلیه کند توقیف شده و راکب خودرو نیز بازداشت خواهد شد.

آقا علیخانی، رئیس سازمان بازرسی استان قزوین نیز گفت: سند صیانت از باغستان سنتی سود مادی و جدی برای باغدار به همراه ندارد پس اگر باغداران از زمین‌ها و باغ های خود سودی نبرند، این سند بی نتیجه است.

ثبت ملی بخش‌هایی از باغستان سنتی قزوین

خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین نیز گفت: در سال ۹۳، نزدیک به ۲ هزار و ۷۵۵ هکتار از باغستان، به ثبت ملی رسیده و ثبت این اثر یکی از مولفه‌های شخصیت دادن به استان قزوین است.

وی افزود: بودجه میراث فرهنگی در سال گذشته حدود ۱۵ میلیارد تومان بوده و نمی‌توان برای باغستان از این بودجه هزینه کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین افزود : برای باغستان نمی‌تواند مجوز دیوارکشی، فنس و تغییر کاربری داد چرا که در این صورت باغستان هویت میراث فرهنگی خود را از دست می‌دهد.

خزائلی به تهدیدات مهم برای باغستان سنتی هم اشاره کرد و گفت: نزدیک شدن شهر به باغستان ممنوع بوده و ارتفاع ساختمان‌ها در نزدیک باغستان نباید از یک حدی بیشتر شود.

وی افزود: رودخانه‌هایی که در باغستان وارد می‌شوند حریم دارند و نباید دست اندازی به حق آبه‌های آن صورت بگیرد.

داوران، نماینده باغداران باغستان سنتی نیز گفت: برای تدوین و تصویب سند صیانت از باغستان سنتی باید نظر باغداران اخذ می‌شد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

بابوک، دیگر نماینده باغداران باغستان سنتی گفت: باغات استان قزوین هم اقتصادی است و هم آب خوان محسوب می‌شود.

وی افزود: هم اکنون سطح ایستایی منابع آب به ۱۰۰ متر رسیده است و سالی ۲ متر سطح آب باغستان پایین می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار