امام‌ جمعه قزوین گفت: امروز باید پیوند فرهنگی بین فعالان مذهبی مساجد استان باید تقویت شود و در این حوزه سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز رسیدگی به امور مساجد باید هماهنگ‌تر از گذشته عمل کنند.
کد خبر: ۹۹۰۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴ 02 September 2021

به گزارش «تابناک قزوین»، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در نشست با مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین که ظهر امروز در دفتر امام جمعه قزوین برگزار شد با تأکید بر لزوم ارتباط هر روزه با قرآن مجید و کتب احادیث پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: باید همیشه در حال خوشه چیدن از منابع منوی و روایی اسلامی باشیم و اگر در این زمینه کاهلی و سستی کنیم، به مبلغانی بی‌خاصیت تبدیل می‌شویم.

وی با اشاره به نحوه شکل‌گیری بسیج مردمی در دوران دفاع مقدس گفت: در این دوران تا زمانی که بسیج مستضعفین به وجود نیامده بود، ارتش بعثی عراق هر روز پیشروی می‌کرد؛ تا اینکه به ابتکار امام خمینی(ره) بسیج شکل گرفت و وقتی که مردم وارد جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شدند، بزرگ‌ترین پیروزی‌های ما در فتح خرمشر و فتح‌المبین شکل گرفت.

عابدینی اضافه کرد: در موضوع فتنه 88 هم با قیام بزرگ مردم در 9 دی‌ماه بود که طومار فتنه‌گران در هم پیچیده شد و در سایر جبهه‌ها مانند دفاع از حرم و مبارزه با ویروس کرونا این مردم بودند که صحنه‌گردان اصلی مقاومت و پایداری بودند. بنابراین امروز در حوزه‌هایی مانند کمک مؤمنانه، محرومیت‌زدایی و توسعه عدالت اجتماعی باید زمینه حضور مردم در میدان را فراهم کنیم.

وی اهدای بسته‌های معیشتی به محرومان و نیازمندان را کافی ندانست و ادامه داد: اگر به محرومان فقط بسته معیشتی بدهیم و برای اشتغال‌زایی و کسب درآمد آنها فکری نکنیم، مانع رشد و پیشرفت آنها می‌شویم.

فرق معنای امامت و ولایت

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین معنای دقیق 2 واژه امامت و ولایت پرداخت و گفت: در نگاه اول فرق معنی این 2 کلمه را نمی‌فهمیم، اما وقتی دقیق‌تر جایگاه لغوی آنها در متن قرآن کریم را بررسی می‌کنیم، به فرق‌های زیاد بین این 2 واژه پی می‌بریم.

عابدینی با بیان اینکه ارتباط بین امامت و امت ارتباطی سازمانی است، افزود: با این حال رابطه بین ولایت و ولایتمداران بر اساس ایمان و محبت تعریف شده و همین موضوع تفاوت بین امامت و ولایت را به ما نشان می‌دهد. ضمن اینکه نظام امامت نظام مدیریت برای همه آدم‌ها است در حالی که بنا بر قرآن منافقان نمی‌توانند بر منافقان دیگر ولایت داشته باشند و ولایتمداری فقط در دایره مؤمنین معنا دارد.

وی با تأکید بر لزوم راه‌اندازی نهضت نظام‌سازی ولایی در چارچوب برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: نظام‌سازی ولایی لایه پشتیبان نظام امامت است و نظام امامت همان نظامی است که امروز مذهبیون ما در سنگر مساجد برای استقرار آن کوشش می‌کنند.

لزوم پیوند بین فعالان مذهبی مساجد استان قزوین

امام جمعه قزوین در ادامه لزوم پیوند بین فعالان مذهبی مساجد استان قزوین را یادآور شد و گفت: امروز 2 نهاد متولی ما در حوزه مساجد یعنی سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز رسیدگی به امور مساجد باید هماهنگ‌تر و منسجم‌تر از گذشته عمل کنند تا بتوانند با برآیند نیروهای خود به ایجاد تحول فرهنگی در مساجد مشغول شوند.

عابدینی اضافه کرد: در روایت‌های معتبر ما آمده که در حکومت مهدی موعود(عج) نیازمندی و فقر نداریم و به همین خاطر لازمه اجرای درست نظام اسلامی در دوران غیب ولی‌ عصر(عج) این است که به دنبال فقیر گشته و هیچ مستمندی نیابیم.

ایجاد تحول گفتمانی در فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین هم در این جلسه با بیان اینکه نهاد متبوعش به دنبال ایجاد یک تحول گفتمانی در حیطه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی است، گفت: ایجاد تحول در گفتمان عاشورایی هیئات مذهبی و حسینی نخستین گام ما برای ایجاد این تحول بود که با توجه به اثرات بالای قیام امام حسین(ع) در ترویج فرهنگ دینی از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدجواد زهرایی ادامه داد: امروز یکی از مشکلات ما در توسعه فعالیت‌های مذهبی روش‌های کهنه و کلیشه‌ای است که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب باید به دنبال ارائه ایده‌های نو در حوزه توسعه فرهنگ مذهبی باشیم و در این زمینه هم باید از ابزار روز به ویژه فضای مجازی بیشتر بهره ببریم.

رفع مشکلات اقتصادی مردم از طریق روضه‌های خانگی

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی هم در بخش دیگری از این نشست برگزاری روضه‌‌های خانگی در شرایط کرونایی را یکی از اقدامات خلاقانه ترویجی دانست و گفت:‌ امروز با توجه به بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی باید کارکرد هیئات مذهبی به سمت حل مشکلات مردم به ویژه جوانان رفته و به همین خاطر سازمان تبلیغات اسلامی به دنبال این است که از طریق روضه‌های خانگی مشکلاتی مانند ازدواج و فقر در محلات را رفع کند.

محمدحسین طاهری افزود: شناسایی افراد محروم در هر محله و تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه برای رفع نیازها و حوایج آنها از جمله کارکردهای روضه‌های خانگی است و همچنین تلاش می‌کنیم تا با جذب خیران خانوادگی به این روضه‌ها زمینه تأمین جهیزیه نوعروسان در افراد محروم هر خانواده را مهیا کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار