دنیا امروز تشنه فهم نکات فکری است

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: یکی از بزرگترین امتیازات نظام فکری اسلام و تفوق آن در تمام دنیا، وقفنامه‌های موجود در طول بیش از هزار سال در نظام فکری اسلام و تشیع است. 
کد خبر: ۱۱۸۵۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۷ 26 September 2024
به گزارش تابناک رضوی، آیت‌الله مروی در همایش استانی وقف در مشهد ضمن گرامیداشت هفته وقف و هفته دفاع مقدس، با اشاره به جایگاه وقف در زندگی فردی و اجتماعی انسان اظهار داشت: عمری را که حاضر نیستیم با دنیا آن را عوض کنیم روزگار آهسته آهسته آن را از ما می‌گیرد و بسیاری از افراد در آخر عمر می‌بینند عمر را مجانی به روزگار واگذار گرده‌اند اما برخی هستند که خدا در دنیا به آنها بال پرواز و توفیق می‌دهد تا با اعمال خود عمر جاودان برای خود می‌خرند.
 
وی ادامه داد: از مصادیق افرادی که عمر را مجانی به دنیا واگذار نمی‌کنند، واقفان و موضوع وقف است؛ و طبق روایاتی که شیعه و سنی از پیامبر(ص) نقل می‌کنند مبنی بر اینکه: وقتی انسان از دنیا می‌رود با دنیا خداحافظی می‌کند مگر سه گروه اول کسانی که از خود صدقه‌‏ی جاریه برجای میگذارند؛ که مصداق واقفان خیراندیش است.
 
عضو شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: از نکات قوت در فقه اسلامی مطالبی درخشانی که توفق فقه اسلامی را بر زمان، نشان می‌دهد؛ مسئله وقف است که وسیله‌ای حقوقی اجتماعی برای عدم تکاثر ثروت و تبدیل مالکیت خصوصی با رضایت به مالکیت عمومی برای نیل به اهداف اجتماعی و سود شخصی محسوب می‌شود.
 
وی با اشاره بر لزوم بررسی ماهیت وقف در شریعت اسلام و فقه شیعه و بین ماهیت وقف در نظام‌های غیر متصل به وحی، تصریح کرد: من مقارنه بین فقه شیعه و بین وقف با قانون مدنی فرانسه مطالبی را در زمانی مطرح کرده بودم لذا میطلبد در این زمینه پایان نامه در دانشگاه و در بین حوزویان ارائه شود .  
 
مروی عنوان کرد: بررسی مقارنه بین وقف در نظام شیعی و بین وقف در نظام‌های غربی لازمه بررسی‌های مطالعات امروزی است.
 
وی افزود: یکی از بزرگترین امتیازات نظام فکری اسلام و توفق آن در تمام دنیا، وقفنامه‌های موجود در طول بیش از هزار سال در نظام فکری اسلام و تشیع است که ما در این زمینه می‌توانیم به جهان بشریت اعلام کنیم که وقفنامه‌های ما اوج تکامل امت اسلامی، فرهنگواره حقوق انسان‌ها، نگاه انسان به دیگران از دیدگاه اسلامی و یکی از عمیقترین مواردی است که جامعیت اسلام را بر مبنای آن می‌توانیم به دنیا نشان دهیم.
 
عضو شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: ما وقفنامه‌ای داریم که ۹۰۰ سال پیش برای تسویه فاضلاب جمعی وقف شده زمانی که اروپا در توحش زندگی میکند ما نهصد سال قبل برای تصفیه فاضلاب جمعی وقف داریم یا وقف برای ریختن آذوقه برای پرندگان در زمستان و ... لذا این همه آینده نگری و جامع‌الاطراف بودن نگاه واقفان در نظام وقف باید بیان شود.
 
وی با اشاره به حمله ددمنشانه اسرائیل به جنوب لبنان و شهادت عالمی از حوزه علمیه در مدرسه خاطرنشان کرد: در کاشان موقوفه‌ای داریم که جلو مسجد دو درخت گردو را وقف برای بچه‌های غیربالغی که برای اقامه نماز به مسجد می‌آیند که این موارد اوج لطافت و ظرافت واقفان را نشان می‌دهد و لذا اگر ما بتوانیم جمیع این وقفنامه‌ها را به عنوان منظومه فکری اسلام و تشیع به دنیا نشان بدهیم تا بدانند نگاه اسلام به انسان و دیگران و درختان و حیوانات چگونه است، توفق نظام فکری اسلام به جهان نشان داده خواهد شد.
 
مروی یادآور شد: مبلغان و نهادهای فرهنگی و هنری ما متاسفانه کمتر توانسته‌اند در زمینه بسیط و گسترش فرهنگ وقف کارهای قابل ارائه‌ای را انجام دهند.
 
وی با بیان اینکه دنیا امروز تشنه فهم نکات فکری است که منظومه فقهی اسلام و تشیع دارد، ابراز داشت: این منظومه فکری و فقهی در دنیا همچنان مخفی است و ما وظیفه داریم در این زمینه تلاش کنیم چون آمادگی ویژه‌ای در این زمینه در دنیا شاهدیم .
 
عضو شورای عالی حوزه علمیه قم عنوان کرد: ما نتوانسته ایم این منظومه فکری اسلامی را به جهان عرضه کنیم در حالی که قلوب تشنه‌ای در جهان برای این مباحث وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار