سرهنگ قاسم قدرتی اظهار کرد: عامل انسانی همان عامل هوشمندی است که می
تواند بر اساس شرایط محیطی، توانمندی خودرو، نوع راه، سرعت و اعمال
رانندگی را تنظیم کند.
وی افزود: اگر بتوانیم روی عامل انسانی سرمایه
گذاری کنیم و آموزش های درست رانندگی کردن و اعمال و مقررات راهنمایی و
رانندگی را به خوبی ارائه کنیم تا 70 درصد موفقیت حاصل می شود.
سرهنگ
قدرتی در خصوص عامل راه گفت: در صورت وجود جاده ایمن، برای رانندگان با
احتیاط کمتر، نخستین خطا آخرین خطا نیست و راننده فرصت حیات دوباره را بدون
تکرار اشتباه قبلی به دست می آورد.
وی افزود:اما اگر جاده ها فاقد
مولفه ها و پارامترهای ایمنی لازم باشند ممکن است نخستین خطا، آخرین خطا
باشد و راننده و سرنشینان جان خود را از دست دهند.
وی در خصوص ایمنی
وسیله نقلیه ادامه داد: در چند سال اخیر در این زمینه سخت گیری لازم در
مواردی از جمله ترمز ضد قفل، ایربگ (کیسه هوا) و ایمن سازی ساختار آیرو
دینامیکی خودرو و بدنه انجام شده و به نتایج مطلوبی دست یافته ایم.
سرهنگ
قدرتی اضافه کرد: البته هنوز به نقطه مطلوب نرسیده و برای رسیدن سطح
تولیدات ساخت داخل به کشورهای پیشرو باید تلاش بیشتری انجام دهیم.
رئیس
پلیس راه خوزستان اظهار کرد: کاهش تصادفات جاده ای از 28 هزار و 400 نفر
سال 85 به زیر 17 هزار نفر در سال گذشته در کشور نشان می دهد که کارهای
فرهنگ سازی و امینی جاده ها و خودروها نتیجه داده و با وجود افزایش جمعیت و
خودروها از رشد افسار گسیخته غول ترافیک و تصادف جلوگیری شده و روند کاهشی
داشته است.
وی در خصوص فرهنگ سازی و ارائه آموزش لازم در خصوص کنترل
ترافیک و کاهش تصادفات گفت: حمل و نقل نقش اساسی در توسعه و رونق اقتصادی
کشور دارد و مقوله ترافیک در جای جای زندگی شخصی و عمومی مردم رسوخ کرده و
راننده، سرنشین و عابر نقش اساسی در این موضوع دارند.
سرهنگ قدرتی با
اشاره به اینکه هر رفتاری در صورت تبدیل شدن به فرهنگ، بر روی جامعه اثر می
گذارد افزود: وقتی مردم در حوزه ترافیک بپذیرند که رعایت مقررات راهنمایی و
رانندگی به نفع آنهاست دیگر نیازی به استفاده قدم به قدم از پلیس، جریمه و
اقدامات قهری نیست.
وی ادامه داد: نتیجه افزایش سطح آگاهی مردم و فرهنگ
سازی و اقدامات آموزشی از طریق ظرفیت های رسانه ها، ارتقای انضباط
ترافیکی، کاهش تصادفات و در امان ماندن خانواده ها از آثار منفی است.
وی
اظهار کرد: برای تبدیل شدن یک رفتار به فرهنگ، زمان لازم است بنابراین
باید همه دستگاه های فرهنگ ساز از جمله صدا و سیما، رسانه ها و آموزش و
پرورش به منظور بیمه کردن نسل آینده وارد عمل شوند.
سرهنگ قدرتی
خاطرنشان کرد: بزرگسالان باید در خصوص موضوعات ترافیکی و قوانین راهنمایی و
رانندگی از جمله استفاده نکردن از تلفن همراه در هنگام رانندگی، نحوه
برخورد با خانواده در زمان رانندگی و بستن کمربند ایمنی، به درستی و با
صداقت رفتار کنند تا نسل آینده هم الگوبرداری صحیحی داشته باشند.