مدیرکل زندان‌های اردبیل:

1255 زندانی اردبیلی ‌مشمول عفو شدند

مدیرکل زندان‌های استان اردبیل گفت: 43 درصد محکومان زندان‌های استان اردبیل در ایام تعطیلات نوروزی به مرخصی رفتند.
کد خبر: ۲۳۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱ 14 April 2015

به گزارش فارس ، مراد فتحی در نشست با مسئولان زندان شهرستان مشگین‌شهر از رعایت کامل حقوق شهروندی در زندان‌های استان خبر داد و رعایت مطلوب حقوق شهروندی و برخوداری زندانیان از تخفیفات و اجرای برنامه‌های اصلاحی و تربیتی را تفاوت عمده حقوق بشر اسلامی با ادعاهای مدعیان دروغین حقوق بشر دانست. 

وی اظهار کرد: 43 درصد محکومان زندان‌های استان به میزان 922 مورد مرخصی نوروزی در راستای تحکیم بنیان خانواده مددجویان اعطا شده است.

مدیرکل زندان‌های استان تصریح کرد: البته زندانیان محکوم به سرقت و جرایمی که امنیت جامعه را تهدید می‌کنند، مشمول این مرخصی‌ها نشده‌اند.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در طول سال گذشته 21 هزار و 429 مورد مرخصی برای هفت‌ هزار و 195 نفر زندانی از سوی شورای طبقه‌بندی زندان‌ها که دادیاران ناظر زندان ریاست آن را به عهده دارند، صادر شده که البته جرایم مالی و زندانیان جرایم غیر عمد، مهریه و تصادفات سهم بیشتری در این مرخصی‌ها داشته‌اند. 

وی افزود: با موافقت رئیس کل دادگستری برخی جلسات کمیسیون عفو که مستمر و منظم برگزار می‌شد در زندان برگزار شد تا زندانیان نیز مورد مصاحبه اعضای کمیسیون قرار بگیرند و در زمینه عفوها به صورت کلی، عفوهای موردی و عمومی مقام معظم رهبری تعداد یک‌هزار و 255 مورد عفو شامل محکومان زندان‌های استان شده است.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: مسئول و بزرگ هر دستگاهی الگوی زیر مجموعه آن دستگاه است و حضور حجت‌الاسلام قاصدی رئیس کل دادگستری استان در زندان‌ها و سرکشی وی به پروژه‌های عمرانی و دیدار و گفت‌و گو با زندانیان و حمایت‌های ایشان از فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی زندان‌ها و حضور مستمر دادستان‌های حوزه‌های قضایی سبب شد تا قضات دادسراها و دادگاه‌ها با سرکشی و بازدید از زندان‌ها زمینه استفاده زندانیان از امتیازات و تسهیلات اعطایی قانونی را فراهم کند.

وی اضافه کرد: در سال 93 با 812 مورد بازدید قضات از زندان‌های استان ما جایگاه یازدهم کشور را در میزان بازدید از زندان‌ها داشتیم که البته نه دستگاه قضایی استان و نه ما این را حد مطلوب نمی‌دانیم اما با تلاش‌های صورت گرفته، برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگی افزونتر در جهت حل مشکلات قضایی مددجویان در سال‌جاری گام‌های بلندتری برداشته می‌شود.

فتحی ادامه داد: یکی از حساسیت‌های نظام و تاکیدات مقام عالی سازمان بر رعایت کامل حقوق شهروندی در زندان‌هاست که ما مسلمان هستیم و معتقد به حفظ کرامت انسان و باز بودن در توبه به درگاه الهی پس هیچ‌گاه نه دیدگاه مسئولان و نه کارکنان زندان‌ها به زندانیان به عنوان یک فرد خاطی و گناهکار طرد شده از جامعه نیست بلکه ما تمام تلاشمان برای باز اجتماعی کردن مددجویان و بازگشت سالم آنها به آغوش اجتماع است.

وی گفت: یکی از شرایط این باز اجتماعی کردن حفظ و رعایت حقوق زندانیان است که ما در سال گذشته در برنامه طرح تکریم در سطح دستگاه‌های قضایی و امنیتی استان مقام نخست را کسب کردیم اما به این مقام‌ها دل خوش نمی‌کنیم.

فتحی در ادامه سخنان خود افزود: اصلاً تفاوت عمده نظام اسلامی با مدعیان دروغین حقوق بشر در همین است که ما نظام زندانبانیمان بر مبنای اصول دینی و ارزش‌های اسلامی و الهی و حفظ کرامت انسان است و نگاه آنها یک نگاه صرفاً تأمینی است ولی ما نظام اصلاح و تربیت را برگزیده‌ایم.

با حضور مدیرکل زندان‌ها، فرماندار، رئیس دادگستری، دادستان و دیگر اعضای شورای تأمین شهرستان مشگین‌شهر و تنی چند از دیگر مسئولان نظامی، انتظامی و اعضای شورای اسلامی شهر سرپرست جدید زندان این شهرستان معرفی و از زحمات رئیس قبلی تجلیل شد. 

وی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری و سیاست قوه قضائیه مبنی بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اظهار کرد: باید در سطح جامعه با گسترش فرهنگ صلح و سازش و همچنین در سطح قوه قضائیه با اعمال مجازات‌های جایگزین حبس و در سطح زندان‌ها با کمک به فرآیند اصلاح و بازپروری زندانیان سعی کنیم تا میزان جمعیت کیفری زندان‌ها کاهش یابد چرا که حبس علاوه بر تبعاتش برای زندانی، برای خانواده او و به تبع آن برای جامعه نیز خوشایند نبوده و ایجاد معضل می‌کند. 

فتحی تصریح کرد: میزان بازگشت مجدد زندانیان به زندان در استان اردبیل نسبت به میانگین کشوری بسیار کم است. 

وی با اشاره به سیاست اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها بیان کرد: نگاه ما به زندانی نه مانند غرب نگاه صرفاً نگهداشت و نه نگاه انتقام‌جویانه است بلکه نگاه ما به زندانی با توجه به آموزه‌های دین مبین اسلام نگاه تحول‌آفرین و باز اجتماعی‌گر اصلاح و تربیت است.

فتحی اضافه کرد: بر همین اساس بازگشت مجدد زندانیان به زندان پس از آزادی در استان اردبیل با توجه به همکاری‌های بین بخشی و تاکید بر اجرای برنامه‌های اصلاحی و تربیتی از میزان کشوری آن که معدل 15 درصد را دارد، بسیار پایین‌تر بوده و شش در صد است.

رعایت کامل حقوق شهروندی زندانیان در زندان مشگین‌شهر

بهزاد رئیس دادگستری شهرستان مشگین‌شهر نیز در سخنان خود با اشاره به تعامل مثبت و سازنده دادگستری شهرستان با زندان این شهرستان فعالیت‌های انجام گرفته در زندان مشگین‌شهر در سال‌های اخیر را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: باید اعلام کنم که در سایه مدیریت صحیح و نگاه اسلامی و انسان‌مدارانه به مقوله زندان و زندانی در طی پنج سال گذشته حتی یک مورد نقض حقوق شهروندی زندانیان در زندان مشگین‌شهر ملاحظه نشده است.

فرماندار مشگین‌شهر نیز با اشاره به سیاست‌های دولت در زمینه تصحیح عرصه‌های اقتصادی اظهار امیدواری کرد: با بهبود شرایط دولت بیش از پیش بتواند به روند کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه شتاب ببخشد.

ابراهیم امامی به مشکلات معیشتی بخشی از مردم که ناشی از وضعیت اقتصادی است، اشاره کرد و گفت: توسعه اقتصادی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند مسلماً سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود که امروزه بخش عمده توان نیروهای انتظامی و قوه قضائیه را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: هر چقدر با همت مسئولان و حمایت مردم بستر فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال در جامعه افزایش یابد به همان میزان از آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه کاسته می‌شود.

در این جلسه از زحمات 4.5 ساله امیر رضا بابازاده در سمت رئیس زندان مشگین‌شهر با اهدای لوح تقدیر از سوی مدیرکل زندان‌ها، فرماندار، رئیس دادگستری و دادستان شهرستان مشگین‌شهر تجلیل شد.

همچنین محمد اکبرنژاد که پیش از این ریاست بازداشتگاه و مرکز اشتغال زندانیان شهرستان پارس‌آباد را در کارنامه مدیریتی خود دارد به عنوان سرپرست زندان مشگین‌شهر معرفی شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار