به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی میرزازاده عصر امروز در جلسه خوشه فرش در اردبیل اظهار کرد: در کنار رکودی که تولید فرش را در کشور زمینگیر کرده، ما از دوران طلایی تولید و صادرات فرش ایرانی دور شدیم و به نوعی در این عرصه افول کردهایم.
وی ادامه داد: فرش ایران باید به عنوان پرچم دوم این کشور مورد تکریم و احترام قرار گیرد اما به دلیل غفلت و بیتوجهی در سالهای اخیر رقبای ما از پاکستان و هندوستان گرفته تا ترکیه با کپیبرداری از طرح و نقشه فرش ایرانی از ما جلو زدند.
میرزازاده تصریح کرد: ما باید واقعیتهای عرصه جهانی را در تولید فرش درک کنیم، زیرا امروز بسیاری از مشتریان فرشهای با رنگ و طراحی مناسب و متناسب با سایر خرید منازلشان میخواهند و دیگر نباید به طرحها و نقشههای سابق خودمان اکتفا کنیم.
عضو هیأت مدیره صادرکنندگان فرش ایران با بیان اینکه فرش شیخ صفیالدین اردبیلی هر چند افتخاری برای ایران و اردبیل است اما اگر امروز با نقشه فرش شیخ صفی، فرشی تولید شود قطعاً مشتری ندارد، زیرا در بازار رقابت جذب مشتری و تأمین سلیقه او کار بسیار سخت و پیچیدهای شده است.
میرزازاده با اشاره به کپیبرداریها و تولید تقلبی فرش با الهام از طرحها و نقشههای فرش ایرانی افزود: ما اگر دیر بجنبیم مقدار اندک بازار موجود را نیز از دست میدهیم، چون ما امروز به یک طرح و نقشه و تولید فرش استانداردی نیاز داریم که در همه استانها باید این تغییر و تحول شکل بگیرد.
وی افول مسأله تجارت فرش را در کنار اعضای صادرکنندگان فرش به حداقل میزان یادآور شد و بیان کرد: ما اگر زمانی 362 عضو داشتیم الان این تعداد به 35 نفر تقلیل یافته که 10 نفر آنها نیز در فروش فرش کشورهای دیگر فعالیت میکنند و ما تولیدکننده و صادرکننده کمتری را در این عرصه شاهد هستیم.
میرزازاده اضافه کرد: باید به صراحت گفت که فرش ایران مشتریان خود را از دست داده و روزبهروز امر فروش و صادرات فرش تضعیف میشود مگر اینکه تنوعی در رنگها، طراحیها و همچنین موضوع تبلیغات در پیش بگیریم تا مشکلات به وجود آمده و بحرانها برطرف شود.
عضو هیأت مدیره صادرکنندگان فرش ایران ادامه داد: بنده به عنوان صادرکننده فرش ایران و آلمان دو سال است خرید انجام نمیدهم، زیرا انبارهای ما پر از فرش است اما مشتری نداریم.