منافع ملی ما کجاست؟

«منافع ملی» یکی از پرکاربردترین کلید واژه‌های امروز کشورهای دنیا برای دنبال کردن اهداف، امیال و برنامه‌های آنهاست.
کد خبر: ۴۵۷۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ 11 July 2017

به گزارش تابناک سمنان، روزنامه صبح نو در سرمقاله امروز خود سه شنبه 20 تیرماه نوشت:

«منافع ملی» یکی از پرکاربردترین کلید واژه‌های امروز کشورهای دنیا برای دنبال کردن اهداف، امیال و برنامه‌های آنهاست. در این میان البته کشورهای توسعه یافته و به خصوص قدرت‌های استکباری، منافع ملی خود را به گونه‌ای تعریف کرده و می‌کنند که همه اراده‌ها و توانمندی‌ها در خدمت آن‌ها باشد و اگر جایی یا کسی یا کشوری خلاف منافع آن‌ها عمل کرد، محکوم به شکست و نابودی است.

ملت ایران اما به برکت انقلاب اسلامی موفق شد» «منافع ملی»خود را مستقل از قدرت‌های استکباری تعریف و دنبال کند. منافعی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی امسال با کارگزاران نظام ، منطبق با هویت ملی باید باشد و «مسلمانی»، «عمق تاریخی» و «انقلابی بودن» سه‌ عنصر اصلی تشکیل دهنده آن است.

بر این اساس «هر آن چیزی که با این هویّت در تعارض باشد، منافع ملّی نیست، ولو ما تصوّر کنیم که این یک سودی است برای ملّت یا منفعتی است برای ملّت » ؛ «هرچه با اسلام ما، با انقلاب ما، با گذشته و سابقه تاریخی دیرینه‌ ما، معارضه داشته باشد، جزو منافع ملّی به‌حساب نمی‌آید» و ایضاً «منافع ملّی ما ذیل تلقین سیاست‌های خارجی نباید قرار بگیرد. ما باید خودمان منافع ملّی را تعریف کنیم؛ تحمیل نباید وجود داشته باشد».

این جملات تعیین کننده خطوط اصلی منافع ملی ایرانیان است که طبعاً، هم مبنای گفتمان و تعامل ما در عرصه داخلی یا صحنه‌های بین المللی است و هم سرلوحه سیاست‌ها و برنامه ریزی‌های قوای کشور. منافع ملی را، همانگونه که رهبر انقلاب تصریح فرمودند، نمی‌توان و نباید مضیق تعریف کرد «این معنایش این نیست که ما خودمان را از پیشرفت‌های علمی دنیا یا پیشرفت‌های گوناگون بشری محروم کنیم ». آنچه منافع ملی ما را در چارچوب معیارهای هویتی ما می‌گنجاند باید با اراده‌ای خلل ناپذیر دنبال و همه توان خود را برای تحقق آن بسیج کرد . فراموش نکنیم که ما، ملت «می‌توانیم» هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار