مدیرکل پزشکی قانونی ایلام

بحران پزشک در پزشکی قانونی ایلام/خودکشی با قرص برنج رایج شده است

مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام از بحران کمبود پزشک برای ارایه خدمات به مراجعان خود خبر داد و گفت: خودکشی در سال های گذشته بیشتر به شکل خودسوزی بوده است ولی اکنون استفاده از قرص برنج رایج است.
کد خبر: ۵۳۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰ 27 June 2015
به گزارش تابناک ایلام، دکتر "ساسان روندی" مدیرکل پزشکی قانونی ایلام در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضاییه گفت: کمبود امکانات، اعتبارات و خصوصا کمبود پزشک از مشکلات اصلی پزشک قانونی استان ایلام است.

مدیرکل پزشکی قانونی ایلام اظهار کرد: این سازمان با مراجعه کنندگان عادی روبرو نیست و در واقع با افراد بزهکار، اراذل و اوباش و یا اشخاصی که به آنها ظلمی وارد شده و یا مرتکب خطایی شده اند برخورد مستقیم دارد و به طبع، کار کردن در این محیط بسیار سخت و دشوار است.
وی افزود: مراجعات در این سازمان به طوری است که کارکنان و به ویژه پزشکان این مراکز همواره از سوی افراد مراجعه کننده که به طور عمده بزهکار هستند، تهدید و یا در مواردی منجر به بروز درگیری ها و مشکلاتی برایشان می شود، به طوری که در طول هفته حداقل دو درگیری شدید درمحل کار رخ می دهد و این عوامل و کم بودن حقوق سبب عدم علاقه پزشکان جهت خدمت در پزشکی قانونی است.
روندی تصریح کرد: پزشکی قانونی استان ایلام هم اکنون تنها در شهرستان های دهلران، دره شهر و ایوان نمایندگی دارد و سایر مناطق و شهرستان ها از این امکان بی بهره هستند و مشکل کمبود پزشک در شهرستان ها نیز برقرار است.

مدیرکل پزشکی قانونی ایلام افزود: سال گذشته چهار پزشک در مرکز استان با پزشکی قانونی همکاری می کردند که به دلیل همین معضلات 2 نفر از آنها با وجود اینکه در استخدام رسمی بودند، بدون دریافت مزایای خود از ادامه کار انصراف دادند و هم اکنون تنها 2 پزشک در این مرکز مشغول کار هستند.
وی تاکید کرد: به دلیل کمبود منایع انسانی خصوصا پزشک که در پزشکی قانونی خط مقدم و انجام دهنده امور اصلی، پزشک است بنده شخصا در کارها به دو پزشک مستقر در مرکز استان کمک می کنم و گاها تعداد افرادی که توسط من معاینه می شوند بیشتر از سایر همکاران است؛ حضور این دو پزشک در این مرکز تنها به دلیل حس مسئولیت این عزیزان است و لاغیر.

مدیرکل پزشکی قانونی ایلام از ساخت ساختمان جدید این مرکز در استان ایلام خبر داد و افزود: ساختمان جدید این مرکز تا 2 ماه آینده به بهره برداری می رسد که با راه اندازی آن ضمن تامین فضا و تجهیزات مورد نیاز، بخشی از مشکلات موجود نیز رفع خواهد شد.

وی تصریح کرد:یکی از بزرگترین مشکلات پزشکی قانونی ایلام این است که از وجود یک خودرو برای حضور کارشناسان در سر صحنه حوادث و جرایم نیز بی بهره است و در حال حاضر تنها یک خودرو به صورت امانی از استان همدان تهیه کرده ایم.

روندی کمبود امکانات آزمایشگاهی، لوازم سم شناسی و آسیب شناسی را عنوان کرد و افزود: هم اکنون نمونه ها برای بررسی به استان های تهران، کردستان، کرمانشاه و یا لرستان ارسال می شود که هزینه ها را دو چندان می کند.

وی بیان کرد: در سال 92 حدود چهار هزار و 17 نفر تنها برای نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردن که این تعداد سال گذشته با کاهش هشت دهم درصدی به سه هزار و 982 نفر رسید.

روندی تصریح کرد: سال 92 حدود 2 هزار و 628 مجروح حوادث رانندگی به مراکز این سازمان در استان ایلام مراجعه کردند که این تعداد سال 93 با کاهش هشت دهم درصدی به 2 هزار و 605 نفر کاهش یافت.

وی گفت: کتمان وجود پدیده خودکشی در استان از سوی مسئولان به هیچ وجه در مقابله با آن راهکار مناسبی نیست البته تعداد وقوع قتل و خودکشی در ایلام به نسبت سال های 88 و 89 روند کاهشی را نشان می دهد و تنها در سال 93 به نسبت 92 افزایش را شاهد بودیم اما به هر حال استان ایلام جزو اولین ها در این بحث محسوب می شود و باید به فکر حل این معضل اجتماعی باشیم.

مدیرکل پزشکی قانونی ایلام راه حل این مشکل فرهنگی را رشد فرهنگ دانست و افزود: تا زمانی که خودکنترلی نداشته باشیم، آمارها پایین نمی آید و با قوه قهریه نمی توان مشکلات را برطرف کرد و مطمئنا تنها راه مقابله، فرهنگ سازی و تقویت زیرساخت های اقتصادی و معیشتی مردم برای مقابله با این ناهنجاری اجتماعی است.
 
وی افزود: بیشترین خودکشی در استان به شکل های حلق آویز کردن، استفاده از قرص برنج و سلاح گرم انجام می شود در حالیکه در سال های گذشته بیشتر به شکل خودسوزی بوده است ولی اکنون استفاده از قرص برنج رایج است
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار