آیین مذهبی زرتشتیان در زیارتگاه پیرنارکی مهریز پایان یافت

آیین مذهبی زرتشتیان ایران که از 11 مرداد ماه 1397 در زیاتگاه پیرنارکی شهرستان مهریز آغاز شده بود، عصر امروز سه شنبه پایان یافت .
کد خبر: ۶۴۰۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵ 08 August 2018

پیرنارکی یکی از قدیمی ترین زیارتگاه های زرتشتیان است که در ‎20 کیلومتری شمال غربی شهر مهریز و در دامنه کوه کم ارتفاعی به همین نام قرار دارد و از آن چشمه آبی جاری است.
بر اساس یک سنت دیرینه همه ساله در این محل با حضور افزون بر 2 هزار زرتشتی از سراسر کشور ، برنامه های مختلفی شامل اهدای جوایز به دانشجویان و دانش آموزان برتر، سخنرانی ، قدردانی از خیران، دعا برای سربلندی نظام و مقام معظم رهبری و تجلیل از شهدای این کیش انجام می شود.
همچنین معرفی زوج های جوان به زایران در حالیکه به هم کیشان خود شیرینی تعارف و آغاز زندگی مشترک خود را اعلام می کنند ، جشن گرفته می شود .
زرتشتیان استان یزد زیارتگاه های متعددی از جمله چک چک، پیرنارکی، خاتون بانو، نارستانه، پیرهریشت ، ستی پیر، پیر الیاس شاه وهرام یزد، پیرمهر ایزد و چهل چراغ دارند.
آشو زرتشت ‎سه هزار سال قبل از میلاد مسیح در تخت سلیمان آذربایجان از مادری به نام « غدو » متولد شد و پدرش پوروشسب نام داشت.
زرتشتیان بر این باورند که وی در سن ‎30 سالگی از طرف اهورا مزدا به پیامبری انتخاب و در ‎77 سالگی در آتشکده شهر بلخ به دست توربراتور کشته شد.
معتقدان به آیین زرتشت در جهان حدود 150تا 200 هزار نفر تخمین زده می شوند که از این تعداد ‎30 هزار نفر در استان های یزد، کرمان، فارس، تهران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد زندگی می کنند.
افزون بر 6 هزار نفر از زرتشتیان ایران در شهرستان های یزد، اردکان و تفت در استان یزد زندگی می کنند.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد .

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار