مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان همدان خبر داد:
مدیر دفترمدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان همدان از جایگزینی تمامی سامانه‌های گندزدایی گازی شهری با سامانه‌های نوین و ایمن خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۶۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹ 04 November 2021
مدیر دفترمدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان همدان از جایگزینی تمامی سامانه‌های گندزدایی گازی شهری با سامانه‌های نوین و ایمن خبر داد.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از روابط عمومی آبفای استان همدان، مرتضی جعفری به مناسبت هفته پدافند غیر عامل با اشاره به اینکه هشتم لغایت چهاردهم آبان ماه مصادف با هفته پدافند غیر عامل است، گفت: بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، پدافند غیر عامل؛ مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می‌گردد.

وی با بیان اینکه پدافند غیر عامل در حقیقت نوعی دفاع غیر مسلحانه است، عنوان کرد: دفاع غیرعامل؛ مجموعه تمهیدات، اقدامات و طرح‌هایی است که با استفاده از ابزار، شرایط و حتی المقدور بدون نیاز به نیروی انسانی به صورت خود اتکاء صورت می‌گیرد.

جعفری ضمن اشاره به برخی اصول مرتبط با پدافند غیر عامل بیان کرد: از جمله این اصول می‌توان به اصل پوشش، استقرار و نامرئی سازی، تولید سازه تاسیسات دو منظوره به جهت افزایش تاب آوری، مکان یابی و استقرار عملکردها، اختفاء با استفاده از عوامل طبیعی، حفاظت اطلاعات سیستم‌های مهم، تقلیل آسیب پذیری و کاهش خسارت و صدمات به تاسیسات، فریب و تحمیل هزینه بیشتر به دشمن و تقویت بازدارندگی، کوچک سازی، ارزان سازی و مقاوم سازی سازه‌های حیاتی اشاره کرد که نهایتا رعایت اصول پدافند غیر عامل منجر به افزایش آستانه مقاومت مردم و نیروی خودی در برابر تهاجمات دشمن و سلب آزادی و ابتکار عمل از دشمن خواهد شد.

وی با اذعان به اینکه بر اساس تعاریف و اصول یاد شده و دستور العمل‌ها و سیاست‌های ابلاغی، شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز طبق روال سنوات گذشته مجموعه اقداماتی را  همواره در دستور کار دارد، اظهارکرد: انجام مطالعات مرتبط با پدافند غیر عامل تاسیسات آب و فاضلاب در حال بهره برداری یا در دست ساخت و همچنین اجرای نتایج حاصل از مطالعات  همانند ارتقاء حفاظت فیزیکی از جمله این موارد می‌باشد.

جعفری با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های ابلاغی؛ شرکت آب و فاضلاب استان همدان سال گذشته با پیگیری دفاتر پدافند و حراست ضمن همراهی معاونت‌های آب و فاضلاب، بالغ بر ۵ میلیارد تومان اعتبار را در همین خصوص هزینه نمود، گفت: حصارکشی، دیوارکشی، فنس کشی تاسیسات و ارتقاء حفاظت فیزیکی و همچنین نصب دوربین‌های هوشمند مدار بسته از همین رهگذر عملیاتی شد.

وی ادامه داد: همچنین در اجرای مطالعات پدافند غیر عامل، جایگزینی سیستم‌های کلرزنی گازی با سامانه گندزدایی نوین و ایمن بر اساس سیاست‌های ابلاغی از سوی وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در دستور کار قرار گرفت که بر همین اساس در سنوات گذشته ۳۹ مرکز سامانه گندزدایی گازی با سامانه‌های نوین و ایمن جایگزین شدند.

مدیر دفترمدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان همدان تصریح کرد: با مجموعه اقدامات انجام شده در این خصوص در حال حاضر در فاز شهری هیچگونه سامانه گندزدایی گازی وجود ندارد.

جعفری همچنین خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز نصب و جایگزینی ۱۰۹ دستگاه  سامانه گندزدایی با آب ژاول با پیگیری دفتر پایش کیفی و همراهی معاونت‌های بهره برداری در دست انجام است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه در راستای چرخه پدافند زیستی کیفیت آب خط قرمز مااست، عنوان کرد: بر همین اساس با ارتقاء  تجهیزات و توان تشخیصی آلاینده‌های خاص توسط دفتر پایش کیفی، سالانه ۴۱۱ هزارو ۸۲۸ مورد آزمون کلرسنجی به انجام می‌رسد که خوشبختانه مطابق مجموعه  آزمایشات  مستمر انجام شده، مطلوبیت کلرسنجی ما ۱۰۰ درصد می‌باشد.

مدیر دفترمدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان همدان افزود: همچنین سالانه بیش از ۸۰ هزارو ۶۲۲ مورد آزمون کدورت سنجی انجام می‌شود که در عمده موارد کدورت اعلام شده در مناطق شهری و روستایی کمتر از ۱ گزارش شده است.

وی با بیان اینکه سالانه ۷ هزار ۹۱۸ مورد آزمایش میکروبی توسط دفتر پایش کیفی و آزمایشگاه‌های مرتبط انجام می‌شود که مطلوبیت در حدود ۱۰۰ درصد داشته، اظهار کرد: بیش از ۷۵۷ مورد آزمایش فیزیکو شیمیایی نیز به صورت سالانه به انجام می‌رسد.

وی از فعال بودن ۴۲ دستگاه سنجش آنلاین کیفیت آب خبر داد و گفت: با توجه به موارد پیش گفته، چنانچه در حوزه کیفیت آب مشکلی گزارش شود؛ محدود سازی، بازیابی و حذف مدار آلوده بلافاصله با هماهنگی قرارگاه پدافند زیستی استان در دستور کار قرار می‌گیرد.

جعفری در نهایت ضمن اشاره به دیگر اقدامات انجام شده توسط شرکت آب و فاضلاب استان در زمینه پدافند غیر عامل گفت: خرید و راه اندازی دستگاه بسته بندی آب، خرید تانکر‌های آبرسانی سیار، برگزاری کارگا‌های آموزشی و مانور‌های آماده سازی پدافندی نظیر مانور رزمایش قطع برق و تست آماده به کاری ژنراتور‌های برق اضطراری و  همچنین حضور در مانور منطقه‌ای ۶ گانه وزارت نیرو از جمله این موارد می‌باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار