رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه:
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه: تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.
کد خبر: ۱۰۰۷۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴ 07 November 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، موردی از آنفلوانزای پرندگان در کرمانشاه مشاهده نشده استحیدری با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی مشترک بین پرندگان، پستانداران و انسان است گفت: عامل بیماری، پرندگان مهاجر وحشی هستند که معمولا پاییز وزمستان وارد کشور می‌شوند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: امسال هم با شروع سردی هوا و مهاجرت پرندگان مواردی از بیماری در کشور‌های همسایه شمالی نظیر روسیه وقزاقستان وچند کشور اروپایی گزارش شده است.
حیدری کاهش مصرف آب وغذا، کاهش تولید وافزایش تلفات، بی حالی پرندگان، پر‌های ژولیده، ترشحات از چشم، بینی و دهان، تورم سر وصورت و سیاه شدن تاج را از علائم این بیماری در پرندگان عنوان کرد و گفت: پرندگان آلوده عامل بیماری را از طریق ترشحات چشم و بینی و یا آلوده سازی آب و غذا بطور مستقیم به پرنده سالم انتقال می‌دهند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: پرورش دهندگان روستایی برای اینکه ماکیانشان گرفتار این بیماری نشوند باید از رها سازی پرندگان خود در محیط روستا بطور جدی خودداری کنند و از افراد دوره گرد پرنده نخرند.
وی با بیان اینکه در واحد‌های صنعتی، مرغ مادر، مرغ تخمگذار و بوقلمون حتما باید علیه بیماری واکسینه شوند گفت: پرورش دهندگان در صورت مشاهده تلفات غیر متعارف و کاهش زیاد مصرف آب و غذا و کاهش شدید تولید تخم مرغ و سیاه شدن تاج و خونریزی روی ساق پا، نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی را مطلع کنند ویا با سامانه تلفنی ۱۵۱۲ اطلاع دهند.
حیدری از مصرف کنندگان گوشت مرغ هم خواست مرغ مصرفی خود را از مغازه‌های مجاز که بصورت بسته بندی ارائه می‌شود تهیه و از خرید مرغ زنده وکشتار خیابانی بطور جدی پرهیز کنند.
وی گفت: نیرو‌های اداره کل دامپزشکی استان آماده باش هستند و همه واحد‌های صنعتی، روستایی، کشتارگاه‌های طیور و تالاب‌ها را روزانه بطور مستمر مورد رصد وپایش قرار می‌دهند.
حیدری افزود: این اداره کل آمادگی دارد تا هرگونه تلفات پرندگان را مورد نمونه برداری و آزمایش قرار داده و درصورت مثبت بودن نسبت به معدوم سازی و دفن بهداشتی اقدام کند.
سال گذشته در استان ۲ کانون شیوع این بیماری در طیور بومی مشاهده شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار