عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌توانند به دلیل باکتری‌ها یا ویروس‌ها ایجاد شوند و شامل آنفولانزا، سرماخوردگی و COVID-۱۹ می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۰۸۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲ 09 November 2021
عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌توانند به دلیل باکتری‌ها یا ویروس‌ها ایجاد شوند و شامل آنفولانزا، سرماخوردگی و COVID-۱۹ می‌شوند.

به گزارش تابناک همدان، از مدیکال نیوز تودی، محققان دائماً در حال بررسی گزینه‌های درمانی هستند که می‌تواند علائم را بهبود بخشد، مدت زمان آن‌ها را کوتاه کند یا به طور کامل از آن‌ها جلوگیری کند.

یک مطالعه اخیر گزارش می‌دهد که مصرف روی ممکن است طول مدت علائم عفونت دستگاه تنفسی را کوتاه کند و احتمالاً از آن‌ها جلوگیری کند.

روی چیست؟

روی از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می‌کند و یک منبع قابل اعتماد در طیف وسیعی از عملکرد‌های بدن از جمله:

تقسیم و رشد سلولی، التیام زخم، حس بویایی و چشایی، تجزیه کربوهیدرات‌ها و افزایش عملکرد انسولین را به عهده دارد.

غذا‌های حاوی روی عبارتند از صدف، گوشت قرمز، مرغ، غذا‌های دریایی، لوبیا، آجیل، غلات کامل و لبنیات. مولتی ویتامین‌ها اغلب شامل روی هستند. همچنین در اسپری‌ها و ژل‌های بینی و برخی از پاستیل‌های سرد نیز موجود است.

عفونت‌های دستگاه تنفسی

دستگاه تنفسی از ساختار‌های درگیر در تنفس، مانند بینی، گلو، جعبه صدا، نای، برونش و ریه‌ها تشکیل شده است.

علائم عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، علائم سرماخوردگی می‌تواند شامل عطسه، گلودرد، سرفه یا آبریزش بینی باشد.

علائم آنفولانزا می‌تواند جدی‌تر باشد منبع مورد اعتماد، مانند تب، لرز، خستگی، بدن درد و سردرد.

افراد مبتلا به کووید-۱۹ ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه کنند. علائم COVID-۱۹ شامل تب و لرز، تنگی نفس یا مشکل در تنفس، خستگی، سرفه، احتقان یا آبریزش بینی است.

گزینه‌های پیشگیری یا درمان درمانی عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی محدود است. یکی از گزینه‌ها واکسیناسیون است، به همین دلیل است که گروه‌های بهداشتی آن را ترویج می‌کنند.

به جز واکسیناسیون آنفولانزا و SARS-CoV-۲، گزینه‌های پیشگیری و درمانی محدود است. به همین دلیل، محققان علاقه‌مند به درمان‌هایی هستند که ممکن است علائم را تسکین دهد یا طول مدت عفونت‌های دستگاه تنفسی را کوتاه کند.

با استفاده از معیار‌هایی خاص، محققان ۲۸ مطالعه را که در مجموع ۵۴۴۶ شرکت‌کننده در آن شرکت داشتند، بررسی کردند. هیچ یک از مطالعات مختص SARS-CoV-۲ نبود.

با تجزیه و تحلیل نتایج محققان دریافتند که:

استفاده از روی خوراکی یا داخل بینی از عفونت‌های دستگاه تنفسی در برخی افراد جلوگیری می‌کند.
علائم عفونت‌های دستگاه تنفسی در افرادی که زیر زبانی یا داخل بینی زینک مصرف می‌کردند در مقایسه با دارونما حدود ۲ روز زودتر برطرف شد.
مصرف روی به کاهش شدت علائم در روز سوم ارزیابی شدت علائم کمک کرد.
با این حال، آن‌ها دریافتند که مصرف روی بر میانگین شدت علائم روزانه تأثیر نمی‌گذارد. آن‌ها همچنین ارتباط بین مصرف روی و عوارض جانبی بیشتر مانند حالت تهوع و ناراحتی گوارشی را گزارش کردند.

به طور کلی، نویسندگان به این نتیجه رسیدند که برای افرادی که کمبود روی ندارند، مصرف روی ممکن است به پیشگیری از عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی کمک کند و طول مدت علائم آن‌ها را کوتاه کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار